Toekomstontwerpers
- Design
- 23 nov 2017 @ 08:00
- Link
-
Roel Welsing
Algemeen Directeur
Apenheul - Maatschappij
- 23 nov 2017 @ 08:00
- Roel Welsing
Een beetje marketeer laat zich graag inspireren door nieuwe ideeën. Eén van die plekken waar ik graag kom voor inspiratie is de Dutch Design Week die onlangs weer plaatsvond in Eindhoven.
Opvallend dit jaar was de serie Toekomstbouwers die vanuit Eindhoven door de VPRO werd gepresenteerd. Een wedstrijd tussen verschillende ontwerpers en hun ideeën voor een betere toekomst. Winnaar werd Dave Hakkens met zijn laatste versie van Precious Plastic, een serie machines waarmee mensen zelf plastic kunnen recyclen. De bouwtekeningen staan online en de machines draaien inmiddels op bijna 80 plekken. Plastic als grondstof voor nieuwe spullen. Over het voorkomen van al dat plastic gaat Dave nog nadenken.
In museum Boijmans Van Beuningen loopt nu de tentoonstelling Change the System. Ook Precious Plastic is daar te zien, naast andere designers en ontwerpers die tijdens de tentoonstelling kleine oplossingen voor de grote problemen van deze tijd presenteren.
Bedachte wereld
Ontwerpers die bezig zijn met de toekomst is niet nieuw natuurlijk. Alle grote ontwerpers losten de problemen van hun tijd op. Dat brengt bij mij af en toe een dubbel gevoel naar boven. Toen de mens de natuur ging (her)ontwerpen, hebben we toen niet ecologisch de verkeerde afslag genomen? Leven we niet in een bedachte wereld? Is het feit dat wij maar steeds bezig zijn om dingen te ontwerpen - te designen - nu niet juist de veroorzaker van alle grote problemen van deze tijd?
In de marketing zie je dat designen ook terug: we ontwerpen de ene na de andere customer experience en customer journey. Vaak niet echt origineel en vooral te geforceerd. De mooiste herinneringen die we hebben, de leukste bezoeken die we afleggen, zijn vaak juist spontaan en niet bedacht.
Leonardo da Vinci (1452-1519) is één van die grote toekomstontwerpers. Hij schijnt het volgende gezegd te hebben: ‘De dieren lijden en hun gejammer vervult de lucht. De bossen vallen ten prooi aan vernietiging. De bergen worden opengescheurd voor de metalen die in hun aderen groeien en de mens looft en prijst degenen die aan de natuur en aan de mensheid de grootste schade berokkenen.’
Hopelijk weten de ontwerpers van nu ervoor te zorgen dat wij de mens gaan prijzen die de natuur nu juist een toekomst biedt. U kunt nog tot 14 januari langsgaan in Rotterdam om u te laten inspireren.
Tot en met 14 januari 2018: Change the System in museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam (te voet bereikbaar vanaf CS)
-
Roel Welsing
- Werkt bij: Apenheul
- Functie: Algemeen Directeur
- Website:http://www.apenheul.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers