Does it make Senz?

Does it make Senz?
  • Algemeen
  • 17 nov 2016 @ 08:00
  • 6237 x gelezen
  • Link
  • Roel Welsing
    Roel Welsing

    Algemeen Directeur
    Apenheul
  • Crowdfunding

Kent u ze nog? Tien jaar geleden veroverde de stormparaplu van Senz de wereld. Revolutionair ontwerp, alle designprijzen gewonnen en inmiddels heeft elk huishouden in Nederland er wel een. Senz komt nu met een nieuwe innovatie: je kunt rechtsreeks in ze investeren. Het gaat hier niet om de voorverkoop van een nieuw product of om het subsidiëren van een aansprekend project en u wordt ook geen mede-eigenaar. Nee, ze nodigen je uit om een lening aan Senz te verstrekken. Daar staat een vergoeding van 5 tot 6 procent per jaar tegenover. Vergelijk dat maar eens met de rente op uw spaargeld (wel even het risico dat je loopt goed meewegen).

Het is echter niet zozeer het rendement dat hier bijzonder is, maar de openheid die gegeven wordt door de ondernemers. Je ziet steeds meer succesvolle ondernemers niet bij de start van hun onderneming, maar bij de verdere ontwikkeling de crowd financieel en inhoudelijk betrekken bij hun merk. Geloof je in de groeistrategie van Senz? Dan kun je vanaf 250 euro meedoen. Niet via een anonieme beurs, maar rechtstreeks. Hiermee ontstaat naast een financiële relatie ook een emotionele relatie met een relatief grote groep betrokkenen. Senz wil graag dat jij meedenkt, kritisch bent en hen scherp houdt. Hoe dat ingevuld gaat worden is nog niet duidelijk, want aandeelhouder word je niet. De focus van Senz ligt vooralsnog op het bereiken van het streefbedrag.

Als bestaande bedrijven een ontwikkeling als crowdfunding omarmen, dan is dat een teken dat er een echte markt is ontstaan. Er zijn meer signalen die daarop wijzen. In 2015 is crowdfunding wederom verdubbeld in omvang. In Nederland zijn er 3.800 projecten voor 128 miljoen euro gefund. De groei vlakt echter af (zie douwenkoren.nl) en dat is kenmerkend voor een meer volwassen markt. Inmiddels zijn er alleen al in Nederland meer dan 40 crowdfundingplatforms, voor projecten variërend van cultuur tot windmolens en is er daarmee voor iedereen een eigen crowd. Er is nu zelfs een platform waarop alle crowdfundingplatforms worden gepresenteerd (crowdfundmarkt.nl). Een ander signaal is de recente aangescherpte wet- en regelgeving door toezichthouder AFM, die per 1 april 2016 nieuwe regels heeft ingevoerd om investeerders te beschermen. En als er regels komen, dan bestaat een markt meestal pas echt.

De belofte van crowdfunding is werkelijke verbondenheid tussen de ondernemer en zijn ambitie aan de ene kant en de investeerder aan de andere kant. Daar zit veel potentie in, ook voor marketeers van bestaande bedrijven. Want het is een belangrijke kans om fans en (potentiële) klanten bij je merk te betrekken. Je klanten niet alleen te laten consumeren, maar ook uit te nodigen om hun mening te geven en zelfs mee te ondernemen.

Een goede relatie kan tegen een stootje. De echte toets van de stevigheid van de crowdfundrelatie moeten we nog gaan ervaren, want de markt is nog jong. Hoe ga je als bedrijf om met kritiek? Wat doe je als de crowd iets anders wil dan jij? Juridisch gezien heeft de crowd geen zeggenschap, maar voor je reputatie en merkwaarde is betrouwbaarheid van groot belang. Net als in elke relatie moet je jezelf dan ook steeds de vraag stellen: past dit nog bij mij? Does it make sense? U kunt nog inschrijven op Senz tot eind mei.

Bronnen: Oneplanetcrowd.nl, Crowdfundmarkt.nl, douwenkoren.nl.

 

Deze bijdrage verscheen eerder in MarketingTribune 9, 3 mei.

Roel Welsing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken