Het b2b marketing verhaal: ga slagertje spelen!
- B2b
- 16 nov 2016 @ 10:15
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - InterviewStorytellingMarketing
- 16 nov 2016 @ 10:15
- Connie Lohuis
‘Er was eens… een ongelooflijk saai b2b merk. Het was niet altijd zo saai, maar het was saai geworden omdat het zijn fantasieloze b2b marketeers (zoals jij) jarenlang onzinboodschappen had laten sturen naar ongeïnteresseerde doelgroepen. Op een dag voelde het merk een stekende pijn. Het draaide zich om en zag dat een van hun vele even saaie concurrenten het in de bil had gebeten. Ze vochten nog een tijdje en stierven toen. Niemand was erg bedroefd, en niemand miste ze. Einde verhaal. ‘ Aan het woord is Scot McKee, managing directeur bij Birddog Ltd.
Om voor iemand van werkelijk belang te zijn, moeten verhalen gaan over een paar schurende onderwerpen, vindt McKee. ‘Ze moeten het onderwerp op een alternatieve of uitdagende manier neerzetten en de problemen oplossen voordat de doelgroep de aandacht verliest. Voor een verhaaltje zonder drama of spanning bestaat weinig aandacht. Zo is het altijd geweest.’
Lang en gelukkig
Zelfs in sprookjes moeten er, voordat iemand nog lang en gelukkig leeft, giftige appels worden gegeten, draken verslagen, grootmoeders in hun geheel worden opgegeten, hoofden afgehakt en zo voorts. McKee: ‘Dat zijn de verhaaltjes waarvan we zijn gaan houden vanaf het moment dat we ze konden begrijpen, en dit zijn de verhaaltjes die we onze kinderen vertellen, om ze te zien kronkelen van genot als er weer een zwaard de lucht in gaat en er weer een bloederig hoofd op de grond valt.’
Lesje b2b storytelling van Gebroeders Grimm
De Gebroeders Grimm gaven in 1812 hun ‘Kinder und Hausmarchen’ uit. We vertellen deze sprookjes nu, na 200 jaar, nog. Twijfel je er nog aan dat we gedijen op het vertellen van fantastische en soms zelfs gevaarlijke verhalen, lees dan eens een van de kindersprookjes uit de eerste editie van het boek van de Gebroeders Grimm:
‘Hoe de kinderen slagertje speelden met elkaar’
Een man slachtte eens een big voor de ogen van zijn kinderen. Toen die ‘s middags gingen spelen zei het ene kind tegen het andere: ‘Jij bent het biggetje en ik de slager’. Hij trok een mes en stak dat in de hals van zijn broertje.
Hun moeder, die boven in het huis de jongste in bad deed, hoorde het geschreeuw van haar andere kind, rende snel naar beneden en toen ze zag wat er gebeurd was trok ze het mes uit de nek van het kind en stak het in razernij in het hart van het kind dat voor slager had gespeeld.
Toen rende ze naar boven om te zien wat haar andere kind in de badkuip deed, maar dat was ondertussen verdronken in het bad.
De vrouw was zo geschokt dat ze in uiterste wanhoop verviel, zich niet wilde laten troosten door de bedienden en zich verhing.
Toen haar man van het veld thuis kwam en dit zag, was hij zo ontredderd dat hij kort daarna overleed.
Thought leadership
McKee vervolgt: ‘Als je over je b2b marketing strategie nadenkt en je afvraagt hoe je je merk in de markt zet, dan is dit, dames en heren, een masterclass storytelling. Je kinderen zullen het hun hele leven onthouden. Ik weet niet of ik ooit nog lekker zal slapen. Dát is thought leadership.
Oke, hoe vang jij als b2b marketeer, de aandacht van je doelgroep met een betoverend verhaal? Meestal ongeveer zo:
‘Opgericht in 19...’ Zzzzzzzz…
‘Onze missie is om …’ Zzzzzzzz…
‘Deze baanbrekende technologiey…’ Zzzzzzzz…
‘De klant is het meest belangrij…’ Zzzzzzzz…
‘Wij geloven…’ Zzzzzzzz…
Drama en creativiteit
McKee: ‘Als ik soms naar mijn scherm kijk, moet ik huilen. Wij hebben drama nodig. Creativiteit, verbeeldingskracht, het geloof in een betere toekomst. Als menselijke wezens hebben we deze dingen fysiek en psychologisch gezien gewoon nodig, en hoe uitbundiger de verhalen, hoe beter we reageren. Dat zit in ons DNA. We hebben drama nodig om zowat alles om ons heen te stimuleren. Jouw taak is het om dat verhaal te vertellen. Als je dat niet kunt, moet je misschien eens proberen slagertje met elkaar te spelen.’
En ze leefden nog lang en gelukkig. (Bron: b2bmarketing.net)
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing