Onderzoek: Hoe Covid-19 de verkoopprestaties beïnvloedt
- B2b
- 4 aug 2020 @ 09:49
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 4 aug 2020 @ 09:49
- Sjaak Hoogkamer
Met meer dan 70.000 bedrijven die gebruikmaken van het HubSpot-platform bieden de geanalyseerde verkoopgegevens over een periode van zes maanden (januari 2020-juni 2020) een interessant inzicht in de gevolgen van de Covid-19-pandemie voor het bedrijfsleven.
Uit de gegevens blijkt dat de Nederlandse bedrijven de handel tussen maart en mei 2020 aanzienlijk hebben zien teruglopen, waarbij Nederland in juni beter presteert dan andere markten door een hogere conversie in de omzet te realiseren.
HubSpot onderzocht de verkoopdata van 70.000 bedrijven
Nadat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op 11 maart 2020 COVID-19 officieel tot pandemie verklaarde, zag Nederland het aantal mensen dat besmet was met het coronavirus sterk toenemen en lieten bedrijven grote delen van hun personeel vanuit huis werken. HubSpot zag een aanzienlijke toename van de verkoopactiviteiten van Nederlandse bedrijven, maar een afname van de verkoopafronding, omdat de beperkingen van Covid-19 van invloed waren op de economie.
Het aantal e-mails dat door verkoopmedewerkers in Nederland werd verstuurd, steeg in maart met maar liefst 185%, met een piek medio mei met een stijging van +226% ten opzichte van slechts 1% in februari. Het aantal reacties op verkoopmails daalde echter van een hoogte van +20% in februari naar een dieptepunt van -46% medio maart, met -48% op het laagste punt in april.
Deals
Door die daling van de reacties is het aantal gecreëerde deals gedaald van +14% begin maart tot -16% op 16 maart, een verschil van 30% in een periode van twee weken. Het laagste punt was dat het aantal gecreëerde deals daalde tot -27% medio april, met tekenen van herstel in mei, toen het +3% bereikte. Dit laagste punt in medio april betrof -49% in het Verenigd Koninkrijk, -37% in Frankrijk, -23% in Duitsland en -23% in de VS. Het aantal gesloten deals daalde van +7% eind maart tot -19% medio april, met als laagste piek medio mei (-24%). Een verschil van 38% ten opzichte van de piek in januari, die een stijging van 14% liet zien. Dit laagste punt medio april betrof -53% in het Verenigd Koninkrijk, -42% in Frankrijk, -31 in Duitsland en -28% in de VS.
Websiteverkeer
De daling van de verkoopactiviteit werd weerspiegeld in het websiteverkeer voor Nederlandse bedrijven. Van januari tot maart schommelde het verkeer weinig, na twee weken in maart was het websiteverkeer gedaald tot 10% onder de benchmark, het laagste punt in de eerste helft van het jaar. Medio mei was er een toename van het websiteverkeer, dat meer dan 19% boven de benchmark uitkwam doordat mensen meer online winkelden.
Eerste tekenen van Nederlands herstel van Covid-19
Begin juni heeft Nederland stappen ondernomen om de ‘intelligente’ lockdown te versoepelen na eerder enkele regels te hebben aangepast op 11 mei. HubSpot zag een vermindering van de verkoop- en marketingactiviteiten van Nederlandse bedrijven, maar een toename van de verkoopafronding naarmate de bedrijven weer terug naar ‘normaal’ gingen.
Eind juni was het aantal door Nederlandse bedrijven verzonden verkoopmails gestegen met 101% ten opzichte van de gemiddelde benchmark, maar gedaald ten opzichte van de +226% in mei. Ondanks het feit dat het aantal verkoopmails lager was dan in mei was het antwoordpercentage eind juni -20%, een verschil van -40% ten opzichte van februari, maar toch nog het beste percentage in vier maanden. Deze respons heeft er eind juni toe bijgedragen dat het aantal deals een piek heeft bereikt van +13%, een verschil van 40% ten opzichte van het laagste niveau van medio april. Dit cijfer was -19% in het Verenigd Koninkrijk, +8% in Frankrijk, +21% in Duitsland en +2% in de VS. Nederlandse bedrijven hadden begin juni een piek in de gesloten verkooptransacties van maar liefst +16%, waarmee ze de grootste piek van +14% in januari versloegen. Dit cijfer was -15% in het Verenigd Koninkrijk, +12% in Frankrijk, +15% in Duitsland en +5% in de VS.
Het websiteverkeer bleef in juni groeien en bereikte aan het eind van de maand een hoogtepunt van 22%, het hoogste punt in de eerste helft van het jaar.
Deze trend liet zien dat mensen meer thuis online waren en minder buiten. In correlatie met de grotere toename van het websiteverkeer hadden klanten meer online contact met Nederlandse bedrijven dan ooit tevoren. Tjitse Plantenga, General Manager, Benelux bij HubSpot: ‘Of dat nu Facebook chats of website chatbots waren, Nederlandse bedrijven zagen in mei een stijging van 53% van de online gesprekken boven onze pre-Covid benchmark, met de piek in juni, een stijging van 63% boven de benchmark. De bedrijven die hebben geïnvesteerd in customer experience tools plukken de vruchten van de verschuiving in het gedrag van de consument in de afgelopen maanden.’
Het positieve nieuws is dat er in juni tekenen van een klein herstel waren, vooral in vergelijking met andere economieën
‘Het Nederlandse bedrijfsleven zag in maart en april een grote terugval in de bedrijfsontwikkeling, omdat het aantal infecties sterk toenam en mensen voorzichter werden met hun uitgaven. Het positieve nieuws is dat er in juni tekenen van een klein herstel waren, vooral in vergelijking met andere economieën. De Nederlandse piek van 16% conversie in de verkoop in juni was een sterke prestatie onder de omstandigheden,’ aldus Plantenga. ‘Het toegenomen aantal verkoopmails dat in juni werd verstuurd en dat resulteerde in een lage respons toont aan dat het verkooppersoneel beter moet worden afgestemd op de marketing- en klantondersteuningsteams om e-mails van hogere kwaliteit te creëren die relevanter zijn en echte waarde toevoegen aan de customer journey.’
Wereldwijde reclame-uitgaven
Zoals verwacht stopten bedrijven over de hele wereld hun reclame-uitgaven toen ze hun marketingbudgetten verlaagden als gevolg van de Covid-19-pandemie. De wereldwijde uitgaven voor reclame bereikten in februari een piek van 6% boven de benchmark, omdat bedrijven na de kerstperiode hun marketingactiviteiten wilden opvoeren. In de eerste week van maart was dat gedaald tot 13% onder de benchmark, een verschil van 19% in twee weken. En begin april lag het 19% onder de benchmark. Eind juni waren de reclame-uitgaven nog steeds 15% lager dan in de periode voor Covid-19.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing