Wat te doen als rendement AdWords campagne instort

Wat te doen als rendement AdWords campagne instort
  • B2b
  • 17 dec 2015 @ 08:05
  • 12774 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • Marketingautomation

Vrijwel iedere b2b marketeer vertrouwt op meerdere digitale marketing instrumenten om zijn of haar online doelstellingen te behalen. Naast middelen als banner advertising, e-mailmarketing en online PR wordt een behoorlijk deel van het digitale marketing-budget door veel marketeers uitgegeven aan de ongekroonde koning van ‘online marketingland’: Google Adwords.

Naar aanleiding van een recente ‘ontdekking’, die we deden, vraag ik mezelf af of dit wel zo’n verstandige en duurzaam toepasbare keuze is. In dit artikel wil ik uitleggen waarom ik daaraan twijfel…
“The Long Road to Brussels”
Iedere eerste dinsdagochtend van de maand rijden mijn collega Leonie en ik naar het bourgondische Brussel om met een opdrachtgever ter plaatse de resultaten te bespreken van onze inbound marketing ondersteuning van de maand ervoor.
Tijdens een overleg viel ons oog tijdens het bespreken van het maandrapport op de volgende grafiek: “website visits via Google Adwords”.

Een schokkend rekenvoorbeeld…
Onze opdrachtgever spendeert iedere maand een vast bedrag van 1.000 euro aan zijn Adwords campagne voor een gelijkblijvende groep advertenties, waarbij op dezelfde zoektermen geadverteerd wordt. Tot onze verbazing bleek dat Google voor dit vaste budget over het verloop van het laatste jaar aanzienlijk minder betaald verkeer naar de website van onze opdrachtgever stuurde.

Het bezoek liep terug van 1.500 visits per maand naar een minimum van onder 1.000 vists per maand in april. Een drastische terugloop van het AdWords rendement....
Waar onze klant voorheen 0,66 euro betaalde per visit, gingen deze kosten omhoog naar boven de 1,00 euro per visit. Dit betekent in 1 jaar een toename van meer dan 50% in advertentiekosten om hetzelfde resultaat te behalen!

Het lijkt erop dat door de toegenomen vraag naar advertentieruimte in Google de prijzen in een razendsnel tempo flink opgedreven worden en dat het einde hiervan nog lang niet in zicht is. Zo verbrandt je marketing-budget wel heel erg snel…
De vraag is dus: wat zou je als marketeer kunnen ondernemen om te ontsnappen aan deze 'ratrace'?

Een verbluffend simpele oplossing
Het zal voor veel marketeers een geruststelling zijn, dat de oplossing vrij simpel is: publiceer op regelmatige basis content die relevant is voor je doelgroep.
Veel B2B ondernemingen hebben zoveel kennis in huis, dat het met een goede inventarisatie en een daarop gebaseerd plan van aanpak mogelijk zou moeten zijn om 2 maal per week een nieuw artikel te publiceren van maximaal 1 A4-tje.

In onderstaand voorbeeld zie je de ontwikkeling in webverkeer over dezelfde periode van een onderneming die 2 maal per week een nieuw blogartikel publiceert:
 

Duidelijk is te zien, dat in een jaar tijd het aantal organische bezoeken gestegen is van 2.500 in de maand naar 4.500 in de maand: een toename van 80%....
Als je op een rijtje zet wat de ‘cost per visit’ is zijn de resultaten helemaal verbluffend:

  • 2 blogartikelen per week,
  • houdt in dat op maandbasis 8 nieuwe artikelen geschreven worden
  • per blogartikel moet je rekenen op maximaal 4 uur gemiddelde onderzoek- en schrijftijd,
  • wat uitkomt op een totale maandinvestering van 32 uur.
  • uitgaande van een gemiddelde loonkosten van 30 euro per uur,
  • zou dit op maandbasis een investering betekenen van 960 euro, evenveel ongeveer als in het hierboven genoemde AdWords voorbeeld.

Conclusie
Waar een jaar geleden 0,40 euro per visit afgerekend moest worden, is dit nu gedaald naar 0,22 euro per visit, bijna gehalveerd dus…
Naast toename van traffic en het dalen van de ‘cost per visit’ levert regelmatig bloggen ook nog de volgende voordelen op:
• meer pagina’s geïndexeerd in de database van Google
• betere vindbaarheid voor minimaal 1 zoekterm per blogartikel
• meer mogelijkheden om je social media activiteiten inhoud te geven, door blogartikelen te gebruiken als startpunt voor een dialoog met je (potentiele) klant

Zie jij je rendement van je AdWords campagne ook instorten? Of juist niet? Ik nodig je van harte uit om hieronder je bevindingen te plaatsen!
 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken