Corporate social media assessment : een korte checklist

Corporate social media assessment : een korte checklist
  • B2b
  • 5 nov 2016 @ 09:00
  • 29052 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • MarketingSales

Als marketeer ben je voortdurend op zoek naar goede manieren om social media voor jouw organisatie in te zetten. Op internet zijn er talloze voorbeelden beschikbaar van ondernemingen, die succesvol zijn met social media. Helaas is het wat lastiger om concrete tools of templates te vinden waarmee je een beter inzicht kunt verkrijgen of en hoe je social media specifiek voor jouw organisatie zou kunnen laten werken. Daarom bespreek ik in dit artikel een eenvoudige "Corporate Social Media Opportunity Assessment".

Door een aantal stellingen te beoordelen, kun je middels deze korte checklist een inzicht krijgen in de manier waarop het inzetten van social media waardevol zou kunnen zijn voor jouw organisatie, uitgesplitst naar de volgende drie functionele doelgebieden:

  • marketing
  • sales
  • klantenservice

Hieronder beschrijf ik de verschillende stellingen per functioneel deelgebied:

Marketing

  • Onze klanten identificeren zichzelf met ons merk
  • Een belangrijk gedeelte van onze primaire doelgroep gebruikt social media om informatie te vinden of te discussiëren over de produkten en/of diensten die we aanbieden
  • Bij het ontwikkelen van nieuwe producten en/of diensten spelen klantinzichten een cruciale rol.

Indien één of meerdere van deze stellingen van toepassing zijn op jouw organisatie, kan de inzet van social media bijdragen aan het:

  • bouwen aan een positief merkimago
  • vergroten van de naamsbekendheid
  • verkrijgen van klantinzichten vanuit marketing-perspectief.

Sales

  • Wij zijn voor onze verkoop voor een groot deel afhankelijk van aanbevelingen of verwijzingen door bestaande klanten
  • Voor het sluiten van een deal zijn we afhankelijk van een zo'n volledig mogelijk klantbeeld
  • Het is voor onze verkopers lastig om klanten en prospects te bereiken.

Indien één of meerdere van deze stellingen van toepassing zijn op jouw organisatie, kan de inzet van social media bijdragen aan het:

  • vergroten van de omzet
  • vergroten van het klantenbestand
  • verkrijgen van klantinzichten vanuit sales perspectief.

Klantenservice

  • snel reageren op klachten van klanten is noodzakelijk om onze klanten te behouden
  • de meeste antwoorden op service-verzoeken worden herhaald gegeven
  • op dit moment maken we gebruik van "e-channels" zoals de website en chat-functionaliteiten om klanten te servicen. 

Indien één of meerdere van deze stellingen van toepassing zijn op jouw organisatie, kan de inzet van social media bijdragen aan het:

  • vergroten van klanttevredenheid
  • vergroten van klantenbehoud
  • efficiënter verlenen van klantenservice.

Welke bovenstaande of nieuwe toepassingen van social media zie jij als marketeer voor jouw organisatie? Ik nodig je van harte uit om te reageren!

 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken