Marketingautomation software: 5 handige toepassingen

Marketingautomation software: 5 handige toepassingen
  • B2b
  • 22 okt 2016 @ 08:33
  • 27779 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • MarketingautomationLeadgenerator

Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer b2b marketeers zich bezighouden met het ontwikkelen en uitvoeren van een inbound marketing strategie voor hun onderneming. Om een gefundeerde inbound marketing strategie uit te kunnen voeren, is het eigenlijk een noodzaak dat je software inzet die je in staat stelt het proces in te richten, te ondersteunen en te analyseren: marketingautomation software. In dit artikel benoem ik 5 deelgebieden waarbij marketing software je kan ondersteunen.

1. Search Engine Optimization
Om zeker te zijn van een duurzaam vindbare company website is Search Engine Optimization noodzakelijk. Zo is het belangrijk om te monitoren voor welke keywords jouw website een hoge ranking heeft ten opzichte van de belangrijkste concurrenten en voor welke keywords nog kansen liggen om een hoge ranking te behalen. Goede marketing software stelt je in staat om de vindbaarheid van je website te analyseren en te verbeteren door dit in kaart te brengen:

 

2. Social Media Management
Participeren in die social media kanalen waar je ideale klant zich ook bevindt is een belangrijke component van je inbound marketing strategie. Goede marketingautomation software stelt je in staat om deze participatie op een gestructureerde manier in te richten. Hierdoor kun je op de juiste tijdstippen communiceren met interessante volgers en doelgroepen en helpt deze software je bij het analyseren van de resultaten van je activiteiten:

3. Landing pages
Bij inbound marketing is het aanbieden van "advanced content" zoals whitepapers en/of e-books een cruciaal onderdeel van je strategie. Deze content dient aangeboden te worden op een duidelijke en overzichtelijke landingpagina. Goede marketing-software stelt je in staat om je conversieratio's te optimaliseren door te testen welke varianten van Call-to-Action-buttons en landingpagina’s de beste resultaten leveren:

 

4. Lead Scoring en Workflows
Vrijwel iedere prospect die een whitepaper aanvraagt zal nog aan de start van zijn aankoopcyclus staan. Het is daarom belangrijk om in kaart te brengen hoe zijn of haar "digitale lichaamstaal" eruit ziet. Dit kan door leads te scoren aan de hand van webgedragingen. Daarnaast is het belangrijk om je potentiële klant stap voor stap op weg te helpen naar een aankoopbeslissing. Zoals we gezien hebben, is lead nurturing daarvoor een goede manier. Met behulp van goede marketing software is het mogelijk om leads te scoren en deze op te volgen door het inrichten van workflows.

5. Closed Loop Analytics
Geen enkele inbound marketing strategie kan succesvol zijn zonder dat je weet welk inbound kanaal de beste resultaten (lees: de meeste bijdrage aan de winst) levert. Dit kan met marketing software, die je -eventueel gekoppeld aan een CRM-systeem- laat zien, welke activiteiten de meeste klanten opleveren:

Heb jij als b2b-marketeer al ervaring met het gebruik van marketing automation software en zo ja, welk pakket gebruik je? Ik nodig je van harte uit om hieronder je ervaringen te delen. Lees hier meer over het onderzoek.

 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken