Waarom zou je naar me luisteren?

Waarom zou je naar me luisteren?
  • B2b
  • 13 sep 2018 @ 10:09
  • 8821 x gelezen
  • Link
  • Laura van Stralen
  • Verkoop

Iedere minuut van de dag ontvangen we ontelbare (commerciële) prikkels. Billboards waar we langs rijden, advertenties en banners die we zien, posts op social media, radio en tv-commercials en alles wat we horen van vrienden, kennis en relaties. Maar wanneer geef je er aandacht aan?

Het wordt steeds lastiger om de aandacht te trekken van de contactpersonen in jouw doelgroep. Want net als jij ontvangen ook zij iedere dag die prikkels. En toch wil je met ze in contact komen. Omdat jij nu eenmaal een target hebt die je wilt realiseren. Omdat jouw werkgever (omzet)doelen wil bereiken. En omdat je er van overtuigd bent dat jij de beste oplossing hebt voor jouw prospect.

Relevantie
Hoe krijg je die aandacht? Hoe zorg je dat jouw prospect de tijd wil nemen om naar jou te luisteren? Zorg dat je boodschap relevant is. En dat er op het moment van benaderen ook echt behoefte is aan jouw oplossing. Als dat zo is, zal herkenning optreden en is de kans dat er naar je geluisterd wordt optimaal. Hoe zorg je dan voor die relevantie? Gelukkig hebben we tegenwoordig een bijna onbeperkte hoeveelheid data tot onze beschikking waar je zinvolle informatie uit kunt maken. Informatie die je in het verleden zelf (of via je collega’s) hebt achterhaald, zoals de duur van de overeenkomst met de huidige leverancier en die voor het bedrijf echt belangrijk is. Daarnaast is er heel veel andere informatie beschikbaar die een indicatie vormen voor mogelijke investeringen.

Een aantal voorbeelden.

Een groeiend bedrijf. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de opening van een nieuwe vestiging of een groei in aantal medewerkers. Dit betekent bijvoorbeeld dat ze behoefte hebben aan meer werkplaatsen, meer telefoons, meer computers,  wellicht meer auto’s en vul zelf maar aan.

Een overname. Wanneer een bedrijf een ander bedrijf overneemt, ontstaan er nieuwe behoeftes. Zo betekent samenvoeging van de activiteiten vaak een opschoning van leveranciers.   

Een bedrijf dat aangeeft dat zij MVO zijn. Dit is interessant voor iedere organisatie die dit zelf ook doet en/of groene proposities heeft.

Dit zijn  een aantal voorbeelden van momenten waarop bedrijven mogelijk behoefte hebben aan jouw product of dienst. Het zijn als het ware hot prospects die je zo op een presenteerblaadje krijgt aangeboden. Als je deze informatie op de juiste wijze inzet, laat je zien dat je jouw contactpersoon en zijn situatie begrijpt. En zal hij bereid zijn naar je te luisteren. En start voor jou dat wat je het leukste vindt: verkopen.
 

Laura van Stralen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken