Respons direct mail fors toegenomen

Respons direct mail fors toegenomen
  • B2b
  • 20 jul 2021 @ 06:24
  • 12845 x gelezen
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • DoelgroepenVerkoop
  • 20 jul 2021 @ 06:24
  • 12845 x gelezen
  • Ryan Baij

De respons op geadresseerde reclamepost, oftewel direct mail, neemt toe. De afgelopen vier jaar is de gemiddelde respons met 69% gestegen, zo blijkt uit onderzoek van MetrixLab in opdracht van PostNL onder meer dan 400 directmailcases.

Meer dan een kwart van de geadresseerden reageert nu op direct mail (27%) waar dat in het verleden niet meer dan 16% was. De respons is het grootste bij de fashionindustrie en retailsector waarbij er gemiddeld op respectievelijk 31% en 25% wordt gereageerd. Bij media, verzekeraars en de telecomsector ligt deze het laagst, namelijk 7%.

Maartje Silvius, manager marktmanagement Mail van PostNL: ‘Reclamepost heeft misschien een ouderwets imago, maar het blijkt voor veel organisaties een effectief kanaal om de doelgroep echt te bereiken én te activeren. Online is het lastig om aandacht te krijgen in de kakofonie van reclameboodschappen. Op de deurmat val je een stuk makkelijker op tussen de enkele poststukken die we ontvangen.’

Op de deurmat val je een stuk makkelijker op tussen de enkele poststukken die we ontvangen.

‘Direct mail kan ingezet worden om kennis over te brengen’, vervolgt Silvius. ‘Daarnaast is het een middel om het bezoek naar je winkel of website te verhogen of de (online) verkoop te stimuleren. Het afgelopen jaar zien we dat directmailcampagnes steeds persoonlijker worden. Dan hebben we het niet alleen over het vermelden van de naam van de ontvanger, maar ook over het afstemmen van de inhoud en vormgeving op doelgroepsegmentaties. Die worden bijvoorbeeld gecreëerd op basis van demografische gegevens of aankoopgeschiedenis. Daarnaast worden de mailings opvallender. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruikgemaakt van een ongebruikelijke vorm, bewegende elementen of wordt er een kortings- of waardebon meegestuurd.’

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken