[column] Hoe win je als B2B-bedrijf met influencermarketing?

[column] Hoe win je als B2B-bedrijf met influencermarketing?
  • B2b
  • 24 sep 2019 @ 11:41
  • 7361 x gelezen
  • Link
  • Emilie Tabor
    Emilie Tabor

    Founding Partner & CMO
    IMA
  • Influencermarketing

Influencermarketing is vandaag de dag een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Ruim 85% van B2C-bedrijven geeft aan met influencers te werken. Het is dan ook begrijpelijk dat ook B2B-bedrijven van het succes van influencermarketing willen proeven.

Business-to-business bedrijven worstelen echter met de wijze waarop ze dit moeten aanpakken. Hoe identificeer je goede influencers? En hoe zet je een strategie of campagne op? Dergelijke vragen komen vaak naar voren.

Mond-tot-mond

Bij IMA - Influencer Marketing Agency werken we samen met verschillende B2B-marktleiders. Deze bedrijven zijn actief op het gebied van computersoftware tot gezondheidstechnologie. IMA heeft een succesformule ontwikkeld voor het uitvoeren van B2B-influencermarketing campagnes. Langere besluitvormingsprocessen in de B2B-sector zorgen ervoor dat testimonials vanuit betrouwbare bronnen nog belangrijker worden. En dat is nu precies hetgeen met influencermarketing kan worden bereikt. Influencermarketing gaat van mond-tot-mond en ziet toe op het vergroten van geloofwaardigheid. Wist je dat 91% van B2B-transacties door mond-tot-mondreclame worden beïnvloed? 87% van B2B kopers geeft zelfs aan dat ze meer vertrouwen hebben in influencercontent dan in media-, leverancier- of marketingcontent.

Binnen de B2B-sector hecht men belang aan industrie-specifiek en educatief materiaal. Dit kan worden aangeboden op een breed scala aan kanalen, zoals LinkedIn, Twitter, ebooks, podcasts, live sprekers, lezingen en testimonial video’s.

In tegenstelling tot B2C-influencermarketing, waarmee je een groot publiek kan bereiken, moet een B2B- influencermarketing strategie geoptimaliseerd worden voor een nichepubliek en gericht zijn op het delen van deskundig advies. Binnen de B2B-sector hecht men belang aan industrie-specifiek en educatief materiaal. Dit kan worden aangeboden op een breed scala aan kanalen, zoals LinkedIn, Twitter, ebooks, podcasts, live sprekers, lezingen en testimonial video’s.

Ieder B2B-bedrijf heeft toegang tot drie groepen van brand advocates die invloed hebben op hun professionele omgeving. Bij IMA hebben we het opzetten en uitvoeren van B2B-influencermarketing strategieën geperfectioneerd, met behulp van de volgende drie pijlers:

  1. Klanten als influencers

Potentiële klanten hechten enorm veel waarde aan reviews van bestaande klanten. Deze ervaringen kunnen worden omgezet in invloedrijke succesverhalen.

  1. Werknemers als influencers

Werknemers zijn de grootste experts over de producten en/of diensten van het bedrijf waarvoor ze werken. Zij zijn de meest geloofwaardige woordvoerders, omdat ze hier het grootste deel van de tijd doorbrengen. Wist je dat het bereik van social communicatie met 561% kan groeien wanneer werknemers deze berichten delen op hun kanalen? Deze groep van brand advocates verdient daarom de aandacht en kan bovendien gemakkelijk geactiveerd worden via een advocacy-programma voor werknemers.
 

  1. Experts als influencers

Experts en opinieleiders in een specifieke sector hebben een enorme geloofwaardigheid. Een endorsement van een expert met betrekking tot uw producten en/of diensten draagt die geloofwaardigheid over aan een bedrijf. Deze B2B-experts kunnen variëren, van niche industrie experts tot CEO’s van conglomerates, van lokale podcasthosts tot TED-talk sprekers.

Het is niet het aantal volgers die deze influencers relevant maken, maar de kracht van hun autoriteit. Als voorbeeld: In IMA’s nieuwste B2B campagne bereikt het LinkedIn artikel van een expert influencer meer dat 790% van haar volgers.
 

Uiteindelijk gaat het om authenticiteit. Een oprechte match tussen de gekozen influencers en het bedrijf is essentieel om een impactvolle campagne te creëren. Business-to-business marketingcampagnes moeten zowel storytelling als persoonlijke connecties waarborgen. De campagnes moeten informatief en educatief zijn, gericht op een specifiek, niche publiek. Een succesvolle business-to-business influencermarketing campagne moet nieuwe leads voor een bedrijf genereren en moet daarom prioriteit geven aan kwaliteit boven een groot aantal volgers.

Emilie Tabor

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Meest gelezen


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken