[column] 'Educatie kost geen tijd, het levert rendement'

[column] 'Educatie kost geen tijd, het levert rendement'
  • B2b
  • 2 nov 2021 @ 10:22
  • 17484 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

In deze blogpost trekt directeur Kirsten Andres van Nima heftig aan de bel. Haar betoog: ‘We kunnen er omheen draaien, maar 'marketing' heeft geen best imago. En dat heeft álles te maken met onze kennis en competenties, met opleiding en de erkenning dat ons vak permanente educatie vereist.’ Hieronder haar vlammende betoog dat eerder verscheen op Marketingfacts.

Met alle ontwikkelingen in het vak zit nieuwsgierigheid in ons DNA en wíllen we van nature wel nieuwe dingen leren. Dat is voor marketeers geen extraatje, dat is noodzakelijk.

Ik hoor het je denken: het is logisch dat ik vanuit het Nima dit artikel schrijf. Deze slager keurt zijn eigen vlees. Klopt. Want de kop hierboven geeft precies aan waar Nima voor staat: elke professional in het vak een stapje verder brengen in zijn of haar kennis en ontwikkeling. Als je de website bezoekt zie je dat ook terug: de opleidingen die we aanbieden, een heleboel praktijkgerichte masterclasses en de Nima-communities. Het zou ook raar zijn als dat niet zo was; practice what you preach. Maar het is geen commerciële boodschap die ik hier breng. Ik maak me zorgen over het feit dat marketing geen goed imago heeft.

En wat dat met je leven lang leren te maken heeft? Heel veel. Marketeers weten natuurlijk dat ze bij moet blijven. Maar zeg eens eerlijk? Hoe serieus ben jij daarmee bezig en hoeveel tijd stop je daarin? Helaas heb ik in de praktijk gemerkt dat een leven lang leren lang bepaald niet altijd top of mind is bij marketeers. En dat baart me zorgen want dit heeft direct effect op het vak, de rol van marketing en de waarde die we toevoegen in een organisatie. En aan de maatschappij.

Nee. Sorry. Die kennis komt niet zomaar aanwaaien

Je weet het: Vaak wordt maar één onderdeel van marketing 'gezien' en dat is die P van promotie (vaak beschouwd als de veredelde knip- en plakafdeling). Tel daarbij op dat marketing nogal gefragmenteerd is. Er zijn veel goede specialisten in marketing maar tegelijk hebben veel marketeers gewoon té weinig bagage om ook strategisch te laten zien wat we aan een organisatie kunnen toevoegen. En dan beland je al snel in het hokje van de kostenkant als marketingafdeling. Er is vaak nog zoveel werk te verzetten om te leren en denken in langetermijndoelstellingen van je organisatie. Niet alleen vanuit je specialisme maar echt integraal denken.

Het is belangrijk dat je een marketingexpertise hébt, maar je moet juist ook breed kunnen denken en de agenda van je collega’s snappen. En nee sorry, die kennis komt niet zomaar aanwaaien. Jouw rol als marketeer is dat je de blik van buiten naar binnen brengt en dat je er ook tijd in stopt om te blijven luisteren naar de markt. Dat je bij de start van een project of lancering van een product al laat zien dat je van waarde bent. En ja, hoe laat je die dan waarde zien?  Daarmee kom ik tot de crux van dit artikel want je moet wel de juiste bagage hebben. Het draait om kennen en kunnen. Dat kennen, dat start vanuit je school, je universiteit je opleiding. Maar je leercurve mag niet afvlakken als je eenmaal werkt.

In de praktijk zakt die behoefte blijkbaar toch vaak naar de achtergrond. Om moverende redenen: van budget tot tijd tot korte termijndenken (ik heb het nu niet nodig). Maar juist in de fase dat je gaat werken, wordt je ontwikkeling nog belangrijker. Het gaat naast het kennen nu ook om het kunnen: het toepassen van je kennis in de praktijk. Dat kúnnen komt pas als je werkervaring opdoet en die verrijkt met extra trainingen. En het gaat ook verder dan trainingen of cursussen of een NIMA-opleiding. Je leert juist ook van elkaar. In dat gesprek met een ander krijg je vaak dat ene inzicht dat het verschil maakt de volgende dag in je werk.

Met alle ontwikkelingen in het vak zit nieuwsgierigheid al in je DNA

Barrières om te kunnen blijven leren zijn er genoeg, maar gelukkig is de behoefte om te blijven leren ook steeds aanwezig. Daarom zou ik het punt 'permanente educatie' eens op een andere manier willen benaderen. Onze vaardigheden en talenten zijn de basis voor ons succes maar uiteindelijk draait het om je mindset. En hoe is het gesteld met jouw eigen mindset? De inspiratie kwam van Carol Dweck die het zo goed omschrijft in haar boek Mindset waarin ze oproept om je manier van denken te veranderen om je doelen te behalen. Is je mindset statisch of is die lerend en gebaseerd op groei? Waarschijnlijk héb je als marketeer die lerende mindset, anders was je waarschijnlijk niet in dit vak terecht gekomen.

Met alle ontwikkelingen in het vak zit nieuwsgierigheid al in je DNA en wíl je van nature wel nieuwe dingen willen leren. En dat laatste is voor marketeers geen extraatje, dat is noodzakelijk. Je werk als marketeer is niet statisch. Zeker in de huidige wereld is de verandering de enige constante en dus moet je blijven leren en blijven verbeteren. Met dit artikel probeer ik jouw lerende mindset weer aan te wakkeren als dat nog niet het geval is. Want permanente educatie kost geen tijd, het levert rendement. Voor je organisatie, voor jezelf en - als je dat net als ik belangrijk vindt - voor 'society at large'. Omdat je met meer inspiratie je werk doet, omdat je daardoor steeds meer toevoegt aan je organisatie. Blijven leren geeft je zelfvertrouwen en maakt dat je je gewaardeerd voelt. En daar heb je elke dag plezier van. Kortom, geen kostenpost maar een onbetaalbare investering.

En daarmee kom ik terug op het punt dat ik in het begin maakte: Het mooie van je blijven ontwikkelen in je vak, is dat we het vak zo samen weer naar een hoger niveau tillen. Want willen we het imago van marketing kantelen en zorgen voor economische en maatschappelijke waarde, dan hebben goede marketeers nodig die willen blijven leren.

Meer weten over Nima en de Nima Masterclasses? 

NIMA classes & events in één oogopslag

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken