WPP's GreyPossible koopt Media Republic (update)

WPP's GreyPossible koopt Media Republic (update)
  • Bureaus
  • 2 dec 2013 @ 09:49
  • 20599 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Online advertisingVirale marketing

Het Nederlandse online bureau Media Republic wordt ingelijfd door de reclame-multinational WWP. Het Amsterdamse bedrijf wordt onderdeel van de Benelux-organisatie van WWP-dochter GreyPossible.

Media Republic bestaat sinds 2002 en heeft onder meer Axe, Philips, Bugaboo en Bijenkorf als klant. De omzet bedroeg vorig jaar 1,7 miljoen dollar, zo constateert WPP in een persverklaring.

Het Nederlandse bureau wordt ondergebracht bij het dit jaar opgezette cluster GreyPossible Benelux, dat voortkomt uit de fusie van Grey Amsterdam, Grey Brussel en Possible Amsterdam. Dit fusiebedrijf moet volgens WPP leiden tot 'one truly integrated communications agency'. 

Volgens WPP draagt de overname van Media Republic bij aan de eigen bedrijfsstrategie om te groeien in belangrijke markten en sectoren, met extra commitment op online, social en mobile communicatie.

De digitale omzet van WPP was vorig jaar al zo’n vijf miljard dollar. WPP-dochters in Nederland (goed voor 1.200 medewerkers) brengen nu al circa 250 miljoen dollar in het laadje. De ambitie is om te groeien naar een digitaal omzetaandeel van zo'n 40 a 45 procent. Dat doet vermoeden dat er wereldwijd meer digitale bureaus gaan worden overgenomen. 

UPDATE (11:20): De nauwe samenwerking tussen GreyPossible en Media Republic in de afgelopen maanden heeft geleid tot een formele integratie tussen beide bedrijven in Nederland en België, laat GreyPossible weten in een uitgebreidere persverklaring die zojuist is verstuurd. Media Republic gaat op in de structuur van GreyPossible en blijft als label binnen de organisatie bestaan. De integratie zorgt volgens de eigenaren voor een belangrijke toevoeging aan het aanbod van beide bureaus.

Als internationaal bureaunetwerk en merkenbouwer sinds 1917 haalde Grey door de fusie met Possible, eerder dit jaar, leidende expertise in huis op het gebied van technologie, innovatie en data-analyses. Zowel de fusie met Possible als de overname van Media Republic maken deel uit van het strategische plan om de ontwikkeling van GreyPossible verder gestalte te geven.

Met de overname gaat een langgekoesterde wens van CEO Patrick Joore in vervulling: 'Media Republic heeft omvangrijke expertise en een uitstekende reputatie op het gebied van online activatie en platformontwikkeling. Daarmee vormt Media Republic de ideale connectie tussen het merkdenken van Grey en de digitale technologie van Possible. Met de komst van Media Republic zijn we nu helemaal klaar voor de toekomst, met ons geïntegreerde aanbod van drie in elkaar vervlochten expertises. Wij verbinden merkdenken, engagement en technologie om zo de beste, meest prikkelende en effectieve oplossingen aan onze klanten te kunnen bieden. Dat doen we vanuit twee locaties: Brussel en Amsterdam.'

Michiel Mol, oprichter van Media Republic: 'Een fantastische ontwikkeling voor Media Republic: het bureau wordt nu onderdeel van een groter geheel, waardoor het in staat is om haar online expertise toe te passen binnen de constellatie van GreyPossible, ook buiten de Benelux, en dat is ontzettend uitdagend. Ik zal zelf als chairman actief betrokken zijn bij de doorontwikkeling van deze unieke combinatie.'

Ook aan klantzijde is positief gereageerd op de overname. Sinds 2009 is Media Republic lead agency van Miele Nederland. Mark Huijsmans, marketing director: 'Media Republic heeft ons geholpen met het formuleren van onze marketingstrategie en weet dit steeds weer te vertalen naar effectieve campagnes. Deze overname betekent voor ons dat het bureau nog flexibeler wordt, doordat zij nu ook development en analyse in-house kan verzorgen en ons daarnaast op internationaal niveau nog verder kan bedienen.'

Media Republic is sinds kort gehuisvest in het pand van GreyPossible aan het Watertorenplein in Amsterdam, waar ook WPP-onderdelen Cohn & Wolfe en Axicom Benelux zijn gevestigd. Vanaf 1 januari 2014 verhuist de organisatie, met zo'n 60 medewerkers, naar het nieuwe Diesel-hoofdkantoor aan de Danzigerkade in de Houthavens.

GreyPossible telt 40 medewerkers en werkt voor klanten als ixorg, Eurojackpot, Skoda, 3M, Hallmark, MSD, Eli Lilly, GSK, Unilever, Sennheiser, Allianz, ABP, Axe, de Bijenkorf, Bugaboo, DSM, Miele en Philips. Het bedrijf maakt deel uit van het GREY-netwerk en is onderdeel van WPP, het grootste communicatiebedrijf ter wereld met 162.000 medewerkers in 110 landen.

De directie van GreyPossible bestaat uit Patrick Joore (managing director), Thijs de Boer (executive creative director), Peter Hoekstra (digital & operations director), Kris Muylaert (head of strategy), Doeke de Steur (business director) en Michiel Mol (non-executive chairman).

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken