Eerste hbo'ers studeren af met Nima B-certificaat
- Bureaus
- 17 okt 2016 @ 11:04
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - NieuwkomersKennissessieMarketing
- 17 okt 2016 @ 11:04
- Redactie Bureaus
Zestig studenten van de Hogeschool Utrecht hebben op 13 oktober het Nima B1-certificaat ontvangen, een validatie van het hbo CE-programma. Deze lichting studenten is de eerste in Nederland die vanuit regulier hbo-onderwijs uitstroomt met hbo-diploma én een Nima-certificaat op B-niveau. Inmiddels bieden al vier reguliere hbo’s de mogelijkheid aan studenten om af te studeren met een Nima-certificaat.
De uitreikingsplechtigheid vond plaats in de Jacobikerk in Utrecht, waar opleidingsmanager Jean Hendriks van de Hogeschool Utrecht erop wees dat het diploma door het Nima-certificaat een extra erkenning heeft gekregen voor de beroepspraktijk: ‘Wij zijn bovendien de eerste hogeschool die dit heeft gedaan’.
Om het certificaat om te zetten in een Nima B-diploma kunnen studenten zelf het B2-onderdeel toevoegen. Alle afgestudeerden worden als certificaathouder opgenomen in het Nima Diplomaregister MyCareer waardoor ze traceerbaar en gevalideerd professional in marketing zijn. Nima B staat voor het Europees opleidingsniveau EQF 6, waardoor de afgestudeerden automatisch ook een internationale referentie aan hun diploma hebben toegevoegd.
Jurriaan Gorter, manager Study Members & Exams van NIMA, was aanwezig bij de uitreiking en is blij met het enthousiasme bij zowel afstudeerders als hogeschool. ‘Studenten zijn terecht trots op hun diploma en certificaat. Het B Certificaat valideert je kennisniveau en je onderscheidt je ermee van andere toetreders tot de arbeidsmarkt en de enorme hoeveelheid marketeers die vooral leunen op hun ervaring zonder duidelijk controleerbare kennis- en competentieniveaus. De eindtermen die NIMA hanteert komen tot stand in overleg met de beroepsgroep zelf, waardoor de mobiliteit op de arbeidsmarkt voor deze studenten een positieve boost heeft gekregen.’
Goed toekomstperspectief
NIMA steeft ernaar met zoveel mogelijk mbo’s en hbo’s afspraken te maken over afstemming van het programma op de bekende Nima A, B of zelfs C-vereisten. Gorter: ‘Het aantal mbo- en hbo-opleidingen tot professional in marketing, communicatie of sales neemt nog altijd toe. Op zich is dat een goede zaak want het betreffen opleidingen die vaak een goed toekomstperspectief bieden, en de vraag naar specialisten binnen die vakgebieden neemt ook toe. Anderzijds is het wel zaak dat werkgevers kunnen controleren aan welke vereisten een diploma voldoet en uit de prima relatie die we onderhouden met de Hogeschool Utrecht is ons gebleken dat zowel docenten en studenten blij zijn met deze extra stempel op het diploma. Voor marketingmanagers en HR-professionals op zoek naar hooggekwalificeerd personeel geldt dat ze beter kunnen nagaan wat ze in huis halen.’
Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. NIMA ondersteunt professionals binnen die vakgebieden gedurende hun carrière op het terrein van kennis, professionele vaardigheden, biedt contactmomenten en inspiratie. NIMA geeft met examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
- Adnight 2025 start met 'Marketing... 09-07-2025
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
- L’Or mixt zomer, stijl en smaak in... 08-07-2025
- Overname Pinch vergroot Nederlandse... 08-07-2025
- Omnicom lanceert sportlabel Dark... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers