Rutgers lanceert codewoord tegen ongewenst seksueel gedrag

Rutgers lanceert codewoord tegen ongewenst seksueel gedrag
  • Bureaus
  • 17 okt 2018 @ 10:09
  • 8316 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Campagnes

Ongewenst seksueel gedrag komt nog steeds vaak voor, met name tijdens het uitgaan. Niet alleen vrouwen (ruim 50%) hebben er mee te maken, ook mannen: één op de vijf. Daarom ontwikkelde The Merge een campagne met een codewoord.

De moeilijkheid bij dit soort campagnes schuilt in het feit dat iedereen een eigen grens heeft. Dat maakt wat als ongewenst seksueel gedrag ervaren wordt voor iedereen anders is. Een tweede moeilijkheid is hoe je in ‘the heat of the moment’ ongewenst seksueel gedrag aansnijdt zonder de sfeer te verpesten.

Casual flirt-check

Daarom is het uitgangspunt van de campagne positief: uitgaan is leuk en flirten is leuk, laten we dat zo houden. Het mechaniek van de campagne is een simpele vraag: ‘Ben je oké?’ Zo kun je heel casual checken of iemand ‘oké’ is als je denkt dat er iets aan de hand is.

De boodschap is simpel: Zie je ongewenst seksueel gedrag? Stel dan de vraag. Hiermee wordt ‘Ben je oké?’ het codewoord tegen ongewenst seksueel gedrag.

Veel supporters van 'oké'

Inmiddels zijn al meer dan 50 organisaties 'oké' en groeit online het aantal supporters van 'oké' razendsnel. De campagne is te zien op Facebook, Snapchat en Instagram. Op de website:benjeoke.nl kun je de campagne steunen en vind je instructievideo’s over ‘Ben je oké?’.

De campagne is tot stand gekomen door een ‘merge’ van: Rutgers, The Merge, No Thanks, Celebrate Safe, VNPF, Brandfirm, Shop Around / Xaviera Altena, MonkeyStation en Ava Meijer.



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken