CPNB start 'bieb-campagne' Nederland Leest

CPNB start 'bieb-campagne' Nederland Leest
  • Bureaus
  • 2 nov 2018 @ 10:26
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EvenementPrintCampagnesKunst & Cultuur

Nederland Leest, de grootste bibliotheekcampagne van Nederland, is op 1 november van start gegaan met een (on)smakelijk diner in de Chocoladefabriek, de Stadsbibliotheek van Gouda.

De lancering was een feest - of een nachtmerrie - voor de zintuigen. Gasten trokken vieze gezichten bij het proeven van eetbare boekenleggers en vooral het kweekvleesijs was controversieel; kweekvlees is namelijk nog steeds verboden in Nederland. Onder leiding van presentator Teun van de Keuken zijn deze opzienbarende gerechten gepresenteerd, waarover verrassende discussies en vernieuwende ideeën losbarstten rondom het thema van Nederland Leest: Voeding.

Het geschenk 'Je bent wat je leest' bevat prikkelende verhalen van Rosanne Hertzberger, Joël Broekaert, Pierre Wind, Charlotte Kleyn en Marion Pauw. CPNB-ambassadeur Ronald Giphart schreef het voorwoord. Tijdens de hele maand november geeft de bibliotheek het boek cadeau aan leden én niet-leden.

Kweekvleesijs en 3D-geprinte geitenkaas

Nederland Leest startte op 1 november met een diner dat de zintuigen en de geest prikkelt. Een 3D-geprint geitenkaasje, een boek met eetbare boekenlegger als hoofdgerecht en als dessert een kweekvleesijsje! De discussie barst los na ieder gerecht: is dit hoe een diner er in de toekomst uit gaat zien? Net zoals met het Nederland Leest-geschenkboek, waarvan op deze avond de eerste exemplaren zijn uitgereikt, wordt iedereen aangespoord om in de bibliotheek te lezen, na te denken en te praten over het thema Voeding.

In de maand november worden door het hele land bijzondere evenementen georganiseerd door de bibliotheken: van lezingen en interviews, tot diners, kookworkshops en gesprekken met lifestylecoaches.

Wie schreef er voor het cadeauboek?

Culinair historicus Charlotte Kleyn ging op zoek naar de invloeden van andere keukens in de Nederlandse keuken. Wist je bijvoorbeeld dat de ontdekking van Amerika resulteerde in tomatensaus op Italiaanse pizza en aardappelen in Vlaamse frietjes?

Culinair journalist Joël Broekaert vindt dat vlees de hoeksteen is van ons AVG’tje (aardappels-vlees-groente). Echter moeten we wel een duurzame manier vinden om van vlees te genieten.

Auteur Marion Pauw schreef het fictieverhaal van dit geschenkboek. In haar aangrijpende verhaal schrijft ze over angst voor bedrog en onbeantwoorde liefde, wat zelfs kan leiden tot hongerstaking.

'Kok des Vaderlands' Pierre Wind deelt in het geschenkboek zijn unieke kookstijl: culinaire dwarsheid. Denk hierbij aan verrassende, vernieuwende smaaksensaties zoals bijvoorbeeld bietenkoffie of chocola met bloemkoolsmaak.

Microbioloog Rosanne Hertzberger stuitte in de supermarkt op een bizarre trend: brood zonder gist? Onmogelijk! Naar aanleiding van dit verhaal is de campagne voor dit brood door de supermarkt offline gehaald.

Campagne voor Nederland Leest

Het geschenkboek 'Je bent wat je leest' is vanaf heden gratis op te halen in de openbare bibliotheken. Het wordt tijdens Nederland Leest van 1 november t/m 30 november door de openbare bibliotheken in heel Nederland met een oplage van bijna 250.000 exemplaren aan haar bezoekers uitgedeeld. Ook dit jaar is er weer een bibliotheekbarometer waar een aantal smakelijke stellingen over voeding op staan. Via geefjemening.nederlandleest.nl kan iedereen zijn mening geven.

Voor de junioren is het geschenk 'Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden' geschreven door Jan Paul Schutten. Dit boek gaat over het eten van snot tot kannibalisme en hagelslag: in Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden komen de lekkerste, smerigste en gekste gerechten en eetgewoontes voorbij. Deze editie wordt speciaal gemaakt voor groep 7 en 8 en klas 1 en 2 en wordt verspreid onder 87.000 leerlingen in november (bijna één derde meer dan vorig jaar).

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken