CPNB start 'bieb-campagne' Nederland Leest
- Bureaus
- 2 nov 2018 @ 10:26
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - EvenementPrintCampagnesKunst & Cultuur
- 2 nov 2018 @ 10:26
- Jeroen Mirck
Nederland Leest, de grootste bibliotheekcampagne van Nederland, is op 1 november van start gegaan met een (on)smakelijk diner in de Chocoladefabriek, de Stadsbibliotheek van Gouda.
De lancering was een feest - of een nachtmerrie - voor de zintuigen. Gasten trokken vieze gezichten bij het proeven van eetbare boekenleggers en vooral het kweekvleesijs was controversieel; kweekvlees is namelijk nog steeds verboden in Nederland. Onder leiding van presentator Teun van de Keuken zijn deze opzienbarende gerechten gepresenteerd, waarover verrassende discussies en vernieuwende ideeën losbarstten rondom het thema van Nederland Leest: Voeding.
Het geschenk 'Je bent wat je leest' bevat prikkelende verhalen van Rosanne Hertzberger, Joël Broekaert, Pierre Wind, Charlotte Kleyn en Marion Pauw. CPNB-ambassadeur Ronald Giphart schreef het voorwoord. Tijdens de hele maand november geeft de bibliotheek het boek cadeau aan leden én niet-leden.
Kweekvleesijs en 3D-geprinte geitenkaas
Nederland Leest startte op 1 november met een diner dat de zintuigen en de geest prikkelt. Een 3D-geprint geitenkaasje, een boek met eetbare boekenlegger als hoofdgerecht en als dessert een kweekvleesijsje! De discussie barst los na ieder gerecht: is dit hoe een diner er in de toekomst uit gaat zien? Net zoals met het Nederland Leest-geschenkboek, waarvan op deze avond de eerste exemplaren zijn uitgereikt, wordt iedereen aangespoord om in de bibliotheek te lezen, na te denken en te praten over het thema Voeding.
In de maand november worden door het hele land bijzondere evenementen georganiseerd door de bibliotheken: van lezingen en interviews, tot diners, kookworkshops en gesprekken met lifestylecoaches.
Wie schreef er voor het cadeauboek?
Culinair historicus Charlotte Kleyn ging op zoek naar de invloeden van andere keukens in de Nederlandse keuken. Wist je bijvoorbeeld dat de ontdekking van Amerika resulteerde in tomatensaus op Italiaanse pizza en aardappelen in Vlaamse frietjes?
Culinair journalist Joël Broekaert vindt dat vlees de hoeksteen is van ons AVG’tje (aardappels-vlees-groente). Echter moeten we wel een duurzame manier vinden om van vlees te genieten.
Auteur Marion Pauw schreef het fictieverhaal van dit geschenkboek. In haar aangrijpende verhaal schrijft ze over angst voor bedrog en onbeantwoorde liefde, wat zelfs kan leiden tot hongerstaking.
'Kok des Vaderlands' Pierre Wind deelt in het geschenkboek zijn unieke kookstijl: culinaire dwarsheid. Denk hierbij aan verrassende, vernieuwende smaaksensaties zoals bijvoorbeeld bietenkoffie of chocola met bloemkoolsmaak.
Microbioloog Rosanne Hertzberger stuitte in de supermarkt op een bizarre trend: brood zonder gist? Onmogelijk! Naar aanleiding van dit verhaal is de campagne voor dit brood door de supermarkt offline gehaald.
Campagne voor Nederland Leest
Het geschenkboek 'Je bent wat je leest' is vanaf heden gratis op te halen in de openbare bibliotheken. Het wordt tijdens Nederland Leest van 1 november t/m 30 november door de openbare bibliotheken in heel Nederland met een oplage van bijna 250.000 exemplaren aan haar bezoekers uitgedeeld. Ook dit jaar is er weer een bibliotheekbarometer waar een aantal smakelijke stellingen over voeding op staan. Via geefjemening.nederlandleest.nl kan iedereen zijn mening geven.
Voor de junioren is het geschenk 'Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden' geschreven door Jan Paul Schutten. Dit boek gaat over het eten van snot tot kannibalisme en hagelslag: in Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden komen de lekkerste, smerigste en gekste gerechten en eetgewoontes voorbij. Deze editie wordt speciaal gemaakt voor groep 7 en 8 en klas 1 en 2 en wordt verspreid onder 87.000 leerlingen in november (bijna één derde meer dan vorig jaar).
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing