Jacco van der Graaf: 'Make Your Mark is dood, lang leve Make Your Mark'

Jacco van der Graaf: 'Make Your Mark is dood, lang leve Make Your Mark'
  • Bureaus
  • 29 mrt 2019 @ 11:42
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ReclameDigitaalStrategieInterview

Jacco van der Graaf was 25 jaar directeur van Make Your Mark, maar begin 2015 ging zijn bureau failliet. Na vier jaar als zelfstandig consultant pakt hij het bureau weer op in een nieuwe vorm. ‘De markt is veranderd, wij ook.’

'Make Your Mark is dood, lang leve Make Your Mark!' luidt jouw boodschap. Waarom maak je een comeback met Make Your Mark? 

Jacco van der Graaf: ‘Het was een samenloop van omstandigheden. Ik werkte als consultant en dat was erg leuk maar je wordt voor onderdelen ingehuurd en ik miste het totaalplaatje, daar ben je juist als bureau veel meer mee bezig. Sainah Reis (huidige zakenpartner, red.) was een klant van de consultancy en met haar werkte ik juist weer aan een geheel traject. Onze samenwerking ging goed omdat we werken vanuit verschillende disciplines maar met gelijke motivatie: het hoogst haalbare doel bereiken. Natuurlijk is de proclamatie in de boodschap alleen met een knipoog gebruikt.’

Het faillissement in 2015 moet een hard gelag zijn geweest, na een kwart eeuw ondernemerschap. Hoe heb je dat ervaren?

‘Na vier jaar tevens in Londen kantoor te hebben gehouden bleek in 2011 dat de recessie niet ten einde kwam. Onze klanten in het Verenigd Koninkrijk (waaronder NCL Cruiselines, De Vere hotels en Mastercard) trokken alle contracten in en wij moesten de 'Ltd' ontmantelen. Dat kostte ons een bom met duiten.

Terug in Nederland was het financieel verlies reden tot onrust. 2012 heb ik vanuit eigen zak nog een financiële injectie in het toenmalige Make Your Mark gepompt. Toch vertrokken de meest talentvolle mensen. Wat er over bleef, was een team waarbij passie en kwaliteit miste om de zaak goed draaiende te houden. Ik heb het nog tot begin 2015 kunnen rekken en er uiteindelijk voor gekozen om de stekker eruit te trekken middels een eigen faillissement om geen leveranciers te duperen. Als je zoiets doet is het heel surrealistisch; van de ene op de andere dag ben je niet alleen je inkomen kwijt maar verlies je ook je sociale status.’

Wat is er sindsdien veranderd en wat ga je nu anders doen met Make Your Mark? 

‘De markt is veranderd. Er is zoveel online mogelijk en dat is prachtig, want ons onderscheid zit vooral in het ontwikkelen van concepten die zowel voor online als offline te gebruiken zijn. Er is ons al meerdere keren gevraagd door online-bureaus om aan te haken voor offline, en dat is best opmerkelijk. Online-bureaus weten inmiddels heel goed wat ze zelf niet kunnen. Maar ook de oude Make Your Mark-klanten weten de weg terug te vinden. We zijn nu al voor drie van die klanten aan de slag. En samenwerken is meer dan ooit de sleutel voor een gezonde bureau/klant-relatie.’

Je werkt samen met Sainah Reis, een ex-topsporter met een achtergrond in theaterproductie. Hoe ben je bij haar terechtgekomen en waarom zijn jullie een goed team? 

‘Sainah was een klant van mij bij haar laatste opdrachtgever, waar ze grote events heeft gecoördineerd met meer dat 150.000 bezoekers. Toen ze aangaf een nieuwe uitdaging aan te willen gaan, heb ik er nog geen seconde over na hoeven te denken om met haar de nieuwe Make Your Mark-organisatie op te gaan zetten. Sainah is vooral organisatorisch erg sterk en een gedreven marketeer die klanten ook op scherp kan zetten. Samen met haar had ik er gewoonweg weer zin in. En het blijkt te werken, we hebben een goede synergie en hebben dezelfde visie op groei van de organisatie.’

Voor welke klanten ben je inmiddels bezig? Wat kunnen we op korte termijn van Make your Mark verwachten? 

‘We zijn nu aangehaakt bij grote online-bureaus en assisteren hen met offline-activiteiten om zo full-service te kunnen leveren. We werken voor de grootste zorggroep in Midden-Nederland waar we een nieuwe positionering en pay-off introduceren, en de communicatie daarom heen voeren van website tot DM. Ook is de grootse storage- en garage-organisatie met 23 vestigingen weer klant geworden. In business communications zijn er drie nieuwe klanten, van potgrond tot een notariaat met zakelijke mediation. Het wordt al wat druk.’

Wat zie jij als belangrijkste ontwikkeling in het vak en hoe ga jij daarmee het verschil maken? 

‘De belangrijkste ontwikkeling is dat reclame nu veel digitaler is geworden. Maar het is opmerkelijk dat reclame altijd zijn oude vertrouwde zelf blijft; het zet aan tot voorkeur voor een product of merk en het verleidt tot een aankoop, of dit nu digitaal of analoog gebeurt. De variaties daar tussenin zijn trouwens legio. Verschil kun je alleen maken door onderscheidend te zijn, en dat doen we door niet meer bezig te zijn met middelen maar met oplossingen. Het aangename voor de klant is dat we niet langer werken als een bureau dat je komt vertellen hoe je het moet doen, maar hoe we het samen voor elkaar krijgen.’

Interview: Jeroen Mirck (MarketingTribune)

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken