Nieuwe SAN Accent: next merkenbouwer 2019

Nieuwe SAN Accent: next merkenbouwer 2019
  • Bureaus
  • 27 feb 2020 @ 19:29
  • 18588 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Awards

SAN introduceert een nieuwe prijs: een SAN Accent voor jong marcom talent, leeftijd tot 30 jaar, die volgens een speciale jury de meest aansprekende bijdrage heeft geleverd aan het bouwen van een sterk en onderscheidend merk, de Next Merkenbouwer. Marketingexpert Rene Repko (zie foto boven) is voorzitter van de jury.

Al meer dan 30 jaar worden de SAN Accenten gezien als de belangrijkste jaarprijzen voor adverteerders, reclame- en marketingbureaus. Maar elke bekroning is een beloning voor het collectief, de prestaties van het team achter de meest succesvolle campagnes en concepten. Met de nieuwe award komt daar dit jaar verandering in.

De nieuwe SAN Accent is voor de marcomspecialist die uitblinkt in het bouwen van een nieuw merk

In het kader van het gekozen thema voor het nieuwe SAN Jaarboek 2019 - WERK AAN JE MERK met als subtitel Ode aan de merkenbouwers -  werd het SAN bestuur geïnspireerd om jonge marketeers c.q. merkenbouwers te belonen voor hun inzet want zij zijn immers de toekomst. Daarvoor heeft de SAN samenwerking gezocht met het Executive Search bureau Top of Minds, mede gezien hun ervaring en expertise op dit vlak. Janko Klaeijsen (Founder) was direct enthousiast om dit als partner de komende jaren samen met de Stichting SAN vorm te gaan geven.

Kosteloze deelname kandidaten

Net als bij de ABC jaarprijzen voor de Adverteerder van het Jaar, het Bureau van het Jaar en de Consistent Accent is inzenden niet nodig. Kandidaten voor deze nieuwe jaarprijs kunnen aangemeld worden door zowel CMO´s van adverteerders, als Account of Strategy Directors van bureaus. Het sturen van een korte motivatie plus CV naar het SAN kantoor volstaat. Vervolgens stelt de Next Merkenbouwer jury een longlist samen, dan de shortlist en tenslotte wordt tijdens de feestelijke uitreiking van alle SAN Accenten op 28 mei 2020 de naam bekendgemaakt van de eerste winnaar van de eerste individuele SAN Jaarprijs voor jong marcom talent: SAN Accent Next Merkenbouwer.

Jaarboek deelname niet nodig

Het is niet noodzakelijk dat bedrijven/merken c.q. de kandidaten - die kans hebben om te worden geplaatst op de Considerationlist - hebben ingezonden voor het SAN Jaarboek om in aanmerking te komen. Voor de deelnemende kandidaten zijn er geen kosten aan verbonden. Wèl vraat de SAN lef, doorzettingsvermogen en nauwkeurigheid als een kandidaat wil deelnemen aan de verkiezing.

Criteria SAN Next Merkenbouwer

Kandidaten zijn maximaal 30 jaar oud, hebben maximaal 7 jaar relevante werkervaring op het gebied van marketing en/of marketingcommunicatie en zijn werkzaam bij een adverteerder in Nederland. Verder zijn de onderstaande criteria van belang.

De ontwikkeling van het merk

Werkt de kandidaat aan een sterk en onderscheidend merk en/of een merk dat een belangrijke groei heeft doorgemaakt?

De eigen bijdrage

Heeft de kandidaat een aantoonbare bijdrage geleverd aan het bouwen van het merk:

•             met creativiteit en/of innovatie

•             door zorg te dragen voor excellente executie

•             door zich in het proces sterk te maken voor het merk, dan wel zich als merkgeweten op te stellen

De groei van de kandidaat

Maakt de kandidaat een veelbelovende leercurve door? Wordt dit gestaafd door testimonials/referenties van manager en bureau?

Van Considerationlist naar Longlist, naar Shortlist

De Considerationlist wordt begin maart 2020 samengesteld nadat CMO’s van adverteerders en/of Strategy  of Account Directors van bureaus hun kandidaten hebben voorgedragen (één persoon per merk c.q. bedrijf) voor de, in hun ogen Next Merkenbouwer, met een korte motivatie plus CV. SAN maakt hiervan een concept Considerationlist alfabetisch en stuurt deze naar de jury Next Merkenbouwer.

De juryleden sturen elk hun top 20 lijst met ranking, waarna de definitieve Considerationlist (max. 25 kandidaten) wordt vastgesteld. Op basis van die Considerationlist zenden de juryleden hun Top 10 met ranking naar SAN kantoor. De definitieve Longlist wordt op basis van het rekenkundig gemiddelde vastgesteld (10 kandidaten). De 10 genomineerden worden dan gevraagd om een vragenlijst ingevuld retour te sturen. Dit vormt de basis voor de juryleden om de definitieve Shortlist met 3 kandidaten vast te stellen.

 

Op woensdag 13 mei 2020 vindt bij Top of Minds in Amsterdam de jurering plaats. Na de presentaties van de drie genomineerden en een plenaire discussie, wordt er direct gestemd

Samenstelling jury Next Merkenbouwer

Alleen aanwezige juryleden hebben stemrecht. Er bestaan geen volmacht stemmen. Alle informatie die de genomineerden overleggen en/of presenteren is strikt vertrouwelijk en mag niet buiten de jury Next Merkenbouwer worden gedeeld met anderen.

Onafhankelijke voorzitter:                        René Repko, Marketing/Retail expert

Vijf juryleden:

Top of Minds                                                 Janko Klaeijsen, Founding Partner

Adverteerder van het Jaar 2018                Arno de Jong, CMO Nederlandse loterij

Consistent Accent 2018                              Michiel Dammen, CMO Dienst Publiek en Communicatie

Next VEA Legend                                          Tim van der Wiel, Founder GoSpooky

SAN bestuur/KPN                                          Yvette Belt-Beekman, Director Brand & Marketing Communicatie

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Tijdelijke maatregel i.v.m. het coronavirus | Je kunt tot 1 week voor een betaald BBP Media event je inschrijving nog annuleren. Mocht het event geannuleerd worden door organisator BBP Media, dan wordt het inschrijfgeld teruggestort.


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken