Zeeman grote winnaar bij Esprix 2021

Zeeman grote winnaar bij Esprix 2021
  • Bureaus
  • 8 jul 2021 @ 23:00
  • 10774 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Awards

Honderd marketeers, strategen en creatieven die genomineerd waren, kwamen donderdag 8 juli live bij elkaar voor de uitreiking van de Esprix Awards in het Felix Meritis. Tijdens deze bijzondere live uitreiking zijn de winnaars bekendgemaakt. De grote winnaar dit jaar was Zeeman met haar campagne Lucht die naast de Grand Esprix ook nog eens twee gouden awards in ontvangst mocht nemen.

De Esprix-oogst dit jaar: 22 keer brons, 11 keer zilver, 3 keer goud en 1 Grand Esprix. De Esprix is de vakprijs voor creativiteit met aantoonbaar resultaat. Een jury van 115 vakgenoten, bestaande uit zowel marketeers als creatieven, heeft dit jaar in totaal 26 campagnes bekroond en 37 awards uitgereikt. Daarbij werd het resultaat net zo zwaar beoordeeld als het creatieve idee.

 

 

'Dit is het zoveelste jaar dat we aan Zeeman een Esprix uitreiken. Steeds weer is de campagne van creatief hoog niveau, zeker de activaties. Bovendien is het langdurige effect op sales geweldig! De Grand Esprix kun je dan ook zien als een beloning voor het hele Zeeman-oeuvre. Waarbij Zeeman dit jaar weer een campagne heeft gemaakt die de vorige overtrof. Daarom: deze ultieme bekroning voor een uitzonderlijk jaloersmakende campagne,' aldus eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder.

De uitreiking vond dit jaar plaats in het bijzonder mooi gerenoveerde Felix Meritis. Na de verlossende persconferentie van 18 juni was het na 1,5 jaar weer mogelijk om live bij elkaar te komen voor een deze spannende uitreiking.Host van de avond was Eric Corton.

In totaal werden 143 cases in 11 categorieën ingestuurd. Deze werden beoordeeld door een jury van 100 vakgenoten. De jury bekroonde het beste werk met in totaal met 1 Grand Esprix, 3 gouden, 11 zilveren en 22 bronzen zwards. Enkel twee keer eerder is er in de geschiedenis van de Esprix een GRAND ESPRIX uitgereikt.

 

GRAND ESPRIX

 

Lucht

Merk: Zeeman

Bureau: Persuade

Categorie: Sales promotions & activations

Jury: 'Je moet de lat weer weten te raken en dat kan Zeeman. Het langdurige saleseffect is geweldig, zowel ten opzichte van vorig jaar als ten opzichte van het moment voor de campagne. Meer traffic en winkelbezoek, ondanks de winkelsluiting. Zeeman werd een optie voor een andere doelgroep. Als je naar alle resultaten kijkt is het gewoon goed. Supermooi om “gebakken lucht” te laten zien.'

GOUD

 

Lucht

Merk: Zeeman

Bureau: Persuade

Categorie: Business to consumer

Jury: 'Je moet de lat weer weten te raken en dat kan Zeeman. Het langdurige saleseffect is geweldig, zowel ten opzichte van vorig jaar als ten opzichte van het moment voor de campagne. Meer traffic en winkelbezoek, ondanks de winkelsluiting. Zeeman werd een optie voor een andere doelgroep. Als je naar alle resultaten kijkt is het gewoon goed. Supermooi om “gebakken lucht” te laten zien.'

 

Lucht

Merk: Zeeman

Bureau: Persuade

Categorie: Retail, etail & e-commerce

Jury: 'Je moet de lat weer weten te raken en dat kan Zeeman. Het langdurige saleseffect is geweldig, zowel ten opzichte van vorig jaar als ten opzichte van het moment voor de campagne. Meer traffic en winkelbezoek, ondanks de winkelsluiting. Zeeman werd een optie voor een andere doelgroep. Als je naar alle resultaten kijkt is het gewoon goed. Supermooi om “gebakken lucht” te laten zien.'

 

Unox Nieuwjaarsduik uit Blik

Merk: Unilever

Bureau: Being There, Banka Media, Zaanlandia Blikverpakkingen, Stichting Nieuwjaarsduiken, Sportvibes, Fast Forward, Studio Doen

Categorie: Sales, promotions & activations

Jury: 'Een sympathieke case die blijdschap heeft gebracht. Het resultaat is heel jaloersmakend. Heel tof ingespeeld op corona. Je doet elk jaar de Nieuwjaarsduik, dit jaar kan het niet, je biedt een mooie oplossing en pakt gelijk heel groot uit met 25.000 blikken. Fantastisch.’

 

ZILVER

 

Popie Jopie

Merk: Jopen Bier

Bureau: Neew

Categorie: Fast moving

Jury: 'De campagne klopt aan alle kanten. Er is aan heel veel gedacht. De resultaten zijn goed gemeten en sterk. Zeker in Small Budget is dat heel knap. Het is Jopen gelukt om het merk een jonger imago te geven in een moeilijke doelgroep. Daarmee is het een vlijmscherpe case die ook nog verzorgd is ingeleverd.'

 

Time to ride the future

Merk: VanMoof

Bureau: Builders Club

Categorie: Durables

Jury: 'Het is slim om je op een andere groep te richten en het over environment te doen. Er is bewust de aanval ingezet op de auto-industrie. De positionering fiets voor auto is voor Nederlanders vanzelfsprekend, maar in het buitenland revolutionair. De executie is mooi gedaan.'

 

De winkel van blije koppies bezorgen

Merk: Bol.com

Bureau: Dept, Dentsu, Mindshare, Dpplr, AMP, Earforce, Postoffice

Categorie: Business to consumer

Jury: 'De resultaten zijn geweldig. De executie was best een beetje suffig en creatief gezien is het niet super inspirerend. Wel is het tof dat ze zowel de app als de poster hebben toegevoegd. Het is een 2.0 verhaal. Het is logisch, goed, past, effectief, maar niet jaloersmakend creatief.'

 

Staatsloterij Oudejaarstrekking (Frummel)

Merk: Nederlandse Loterij

Bureau: TBWA\Neboko, Mindshare Greenhouse, Blauw Gras, Brompton Road, HPB (Het PR Bureau), Czar Amsterdam, Ellen Reus

Categorie: Business to consumer

Jury: ‘Het budget is hoog met 5 miljoen, waarvan 7,5 ton productiekosten: niet gering, maar daar is wel iets moois voor tot stand gebracht. De resultaten op aandacht en waardering zijn ook knap, en heel Nederland heeft Frummel gezien. De omzetstijging is knap, zeker gezien het feit dat de fysieke winkels gesloten waren wegens corona.’

 

De Berentribune

Merk: MSD i.s.m. KiKa en sc Heerenveen

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Categorie: Do good

Jury: 'Een mooi, rond verhaal en een goede PR-case. Het is de hele wereld overgegaan. Zelfs in de voetbalwereld. Het is ook nog voor een heel goed doel. Supergoed om 15.000 kinderen die ziek zijn tastbaar te maken met beren. Dan zie je ook hoe veel het er zijn. Echt top.'

 

Unox Nieuwjaarsduik uit Blik

Merk: Unilever

Bureau: Being There, Banka Media, Zaanlandia Blikverpakkingen, Stichting Nieuwjaarsduiken, Sportvibes, Fast Forward, Studio Doen

Categorie: Do good

Jury: 'Een sympathieke case die blijdschap heeft gebracht. Het resultaat is heel jaloersmakend. Heel tof ingespeeld op corona. Je doet elk jaar de Nieuwjaarsduik, dit jaar kan het niet, je biedt een mooie oplossing en pakt gelijk heel groot uit met 25.000 blikken. Fantastisch.’

 

Bring back friday

Merk: Ikea

Bureau: Buutvrij for life

Categorie: Do good

Jury: 'Dit klopt heel mooi bij wat Ikea doet. Deze campagne klopt aan alle kanten en is prachtig. Met upcycling speelt het bedrijf heel goed in op een trend. Je laat ook zien hoe duurzaam je producten zijn. Dit zou in Cannes hebben gewonnen.'

 

Omroep Zwart

Merk: Omroep Zwart

Bureau: Buutvrij for life, Hammerfest, WeFilm, Maak, MediaMonks, Havas Media Netherlands, Baas, PRSSKD

Categorie: Media, entertainment & communications

Jury: 'De jury is enthousiast over het maatschappelijke thema. Het creatieve idee “alle kleuren” is mooi. Vooral heel sterk om een breed publiek aan te spreken en te laten zien dat het over heel Nederland gaat. De resultaten zijn bijzonder met 60.000 betalende leden in 50 dagen.'

 

Skip the hurt

Merk: Wessanen Benelux - Abbot Kinney's

Bureau: Abbot Kinney’s, Blyde Benelux

Categorie: Small budget

Jury: 'Van een min een plus maken spreekt aan. Ook het idee de lobby op hun flikker te geven is heel goed. De jury mist een beetje het merk. Het is meer een campagne voor de hele categorie vegan yoghurt. Ook vindt de jury dat de link met het merk te weinig terugkomt. Knap is om de lobby van de tegenpartij zo onderuit te halen. Dat is briljant en is anderen niet gelukt.'

 

Popie Jopie

Merk: Jopen Bier

Bureau: Neew

Categorie: Small budget

Jury: 'De campagne klopt aan alle kanten. Er is aan heel veel gedacht. De resultaten zijn goed gemeten en sterk. Zeker in Small Budget is dat heel knap. Het is Jopen gelukt om het merk een jonger imago te geven in een moeilijke doelgroep. Daarmee is het een vlijmscherpe case die ook nog verzorgd is ingeleverd.'

 

Het verhaal achter het shirt

Merk: Brainport Eindhoven

Bureau: Fama Volat

Categorie: Small budget

Jury: 'De campagne is goed gemaakt, het is knap om alle stakeholders mee te krijgen om zo’n actie neer te zetten. Er was veel lef nodig om dit te laten zien. Het kon alleen voor dit merk, deze club, dit stadion. De mazen van de wet zijn opgezocht door met zoveel partijen niet simpelweg te gaan voor een logo.'

 

BRONS

 

Goed doen met geld

Merk: ASN Bank

Bureau: Selmore Creative Agency, Vizeum Dentsu, Reprise Digital, Born05

Categorie: Consumer services

Jury: 'Ademt liefde voor het vak, liefde voor uitvoering en als je dat kan, is het knap. Idee is zo goed, dus logisch dat ze doorgaan, verleiding is klein om te wisselen.'

 

Geduld is een schone taak

Merk: Hertog Jan

Bureau: The Valley, NRC Media, Four Creating, Osborne Pike

Categorie: Fast moving

Jury: 'Het is een heel degelijke campagne. Het thema geduld kan heel veel mogelijkheden bieden. Dat is degelijk ingevuld, goed en consistent. Ze doen het heel mooi rondom de Schotse beleving en met het woord vakmanschap. Het is saai, maar passend. Het klopt.'

 

Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen

Merk: Auping

Bureau: Buutvrij for life

Categorie: Durables

Jury: 'Het product is zeker onderscheidend. Auping speelt hiermee als eerste matrassenfabrikant in op een mondiaal probleem. Met een indrukwekkende craft laat de campagne je anders naar je eigen matras kijken.'

 

Inhaalfeestje

Merk: Skoda

Bureau: Selmore Creative Agency, Rubenpaulruben, MediaCom, GreenHouse

Categorie: Durables

Jury: 'Alles klopt: doelstelling, strategie en uitwerking. Ook is de casefilm erg leuk geworden. Een sympathieke, grappige aanpak, maar het creative werk is niet jaloersmakend.'

 

Laud Me

Merk: Renault

Bureau: Publicis Groupe, Dorst&Lesser, OMD

Categorie: Durables

Jury: 'Een originele manier om elektrisch rijden te promoten, door eerst het liedje te pluggen en pas daarna de campagne te starten. Het lied heeft zelfstandig veel media-aandacht gegenereerd, waardoor de campagne beter is blijven hangen.'

 

Toyota Tiny House

Merk: Louwman & Parqui b.v. Toyota Yaris

Bureau: DDB Unlimited, Pink Rabbit, Wavemaker, Greenhouse, Brandpulse, Dealerteam, Triangle PR

Categorie: Durables

Jury: 'De aanpak van Toyota om jonge generaties ouderen te laten bijspijkeren is niet nieuw, maar wordt wel een sterk inzicht gevonden, zeker omdat het over meerdere jaren wordt volgehouden. Creatief wordt de commercial likeable gevonden vanwege de casting en de muziek.'

 

Tipping Gloves

Merk: Barts Amsterdam

Bureau: Stick

Categorie: Experimental

Jury: 'Sympathiek. Echt heel leuk. Veertig euro extra per bezorger als tip, leuk resultaat. Leuke brandactivatie, maar wat is het experiment? Secundaire doelstelling, namelijk bekend worden bij Amsterdammers, is niet gelukt.'

 

De Berentribune

Merk: MSD i.s.m. KiKa en sc Heerenveen

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Categorie: Experimental

Jury: 'Een mooi, rond verhaal en een goede PR-case. Het is de hele wereld overgegaan. Zelfs in de voetbalwereld. Het is ook nog voor een heel goed doel. Supergoed om 15.000 kinderen die ziek zijn tastbaar te maken met beren. Dan zie je ook hoe veel het er zijn. Echt top.'

 

Grolsch Live Sessies tijdens de lockdown

Merk: Grolsch

Bureau: Fitzroy, HPB (Het PR Bureau), Wavemaker

Categorie: Business to consumer

Jury: 'Een goed initiatief om de horeca en de muzikanten te helpen, met een prachtig resultaat voor beiden. Het idee van thuissessies bestond al, maar er is veel geld opgehaald voor de horeca, en Grolsch heeft mensen plezier en muziek gebracht. Zeker in vijf weken heel knap gedaan.'

 

Zorgheldenauto

Merk: Auto.nl

Bureau: [M]media, Wavemaker

Categorie: Do good

Jury: 'Goede resultaten. Het is een slim inzicht, mensen hebben vervoer nodig en we gaan dat regelen. We hebben zelf maar een paar auto’s. Laten we dat gaan fiksen. Dat is best lastig. Heel knap gedaan.’

 

Mijn hart voor de zorg

Merk: KNMG

Bureau: Wefilm

Categorie: Do good

Jury: 'Spraakmakend en creatief, de resultaten zijn ook goed. Ze kwamen op het juiste moment met de juiste boodschap. De simpelheid is de kracht. Het doel was zorg hart onder de riem steken. Het is een geslaagde actie.'

 

The dark side of money

Merk: ABN Amro

Bureau: N=5, Storm digital, MediaCom, Newslab, Tebber Nekkel

Categorie: Business to business & employee experience

Jury: 'Dat van een “saaie baan” zo'n soort detective wordt gemaakt, is mooi gevonden. Bovendien is het een mooi voorbeeld hoe je als bank je verzwakte imago (‘witwasser’) kunt omzetten in een kracht (‘crimefighter’). Voor een bank is het een vernieuwende, dappere aanpak en jaloersmakend.’

 

Wie de klomp past...

Merk: Franciscus Gasthuis & Vlietland

Bureau: 0to9

Categorie: Business to business & employee experience

Jury: 'Het resultaat van de campagne op het gebied van personeelswerving is zeer goed, om niet te zeggen superknap, zeker gezien het budget. De instroom is duidelijk vergroot, de uitstroom teruggedrongen en de interne trots is duidelijk gestegen.'

 

De winkel van blije koppies bezorgen

Merk: Bol.com

Bureau: Dept, Dentsu, Mindshare, Dpplr, AMP, Earforce, Postoffice

Categorie: Categorie Retail, etail & ecommerce

Jury: 'De resultaten zijn geweldig. De executie was best een beetje suffig en creatief gezien is het niet super inspirerend. Wel is het tof dat ze zowel de app als de poster hebben toegevoegd. Het is een 2.0 verhaal. Het is logisch, goed, past, effectief, maar niet jaloersmakend creatief.'

 

Study Sessions

Merk: Entrée & Het Koninklijk Concertgebouw

Bureau: Neew

Categorie: Categorie Small budget

Jury: ‘Een jaloersmakend idee. Het is een sterk inzicht en verrassende campagne. Daardoor is er beweging ontstaan. Wel had er meer in gezeten qua executie en doorvertaling naar de doelgroep zelf.’

 

Eindhoven Merkwaardig

Merk: Kledingbank Eindhoven

Bureau: Fama Volat, Zandbeek

Categorie: Small budget

Jury: ‘Heel leuk idee. Misschien niet heel origineel, want in de bootleg (namaak) wereld bestaat dit al, maar wel goed opgepakt en leuk ingezet. Ook knap op bestaande influencers.'

 

Zorgheldenauto

Merk: Auto.nl

Bureau: [M]media, Wavemaker

Categorie: Small budget

Jury: 'Een sympathiek idee met mooi resultaat en veel zichtbaarheid. Het is een feel good-campagne, dat helpt ook mee bij de likeability. En heel slim om de bal bij de concurrentie neer te leggen en die onderdeel te maken van de oplossing.’

 

Staatsloterij Oudejaarstrekking

Merk: Nederlandse Loterij

Bureau: TBWA\Neboko, Mindshare Greenhouse, Blauw Gras, Brompton Road, HPB (Het PR Bureau), Czar Amsterdam, Ellen Reus

Categorie: Sales promotions & activations

Jury: ‘Het budget is hoog met 5 miljoen, waarvan 7,5 ton productiekosten: niet gering, maar daar is wel iets moois voor tot stand gebracht. De resultaten op aandacht en waardering zijn ook knap, en heel Nederland heeft Frummel gezien. De omzetstijging is knap, zeker gezien het feit dat de fysieke winkels gesloten waren wegens corona.’

 

De Berentribune

Merk: MSD i.s.m. KiKa en sc Heerenveen

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Categorie: Sales promotions & activations

Jury: 'Een mooi, rond verhaal en een goede PR-case. Het is de hele wereld overgegaan. Zelfs in de voetbalwereld. Het is ook nog voor een heel goed doel. Supergoed om 15.000 kinderen die ziek zijn tastbaar te maken met beren. Dan zie je ook hoe veel het er zijn. Echt top.'

 

Study Sessions

Merk: Entrée & Het Koninklijk Concertgebouw

Bureau: Neew

Categorie: Sales promotions & activations

Jury: ‘Een jaloersmakend idee. Het is een sterk inzicht en verrassende campagne. Daardoor is er beweging ontstaan. Wel had er meer in gezeten qua executie en doorvertaling naar de doelgroep zelf.’

 

Macan 5AM Club

Merk: Pon Porsche Import

Bureau: DentsuAchtung, Greenhouse Group

Categorie: Sales promotions & activations

Jury: 'Dit is sales promotion op een heel goed inzicht. Businessmensen die om 5 uur opstaan en een voorsprong op de wereld nemen. De resultaten zijn geweldig. Het is niet alleen een mooi inzicht, maar ook charmant uitgevoerd.'

 

De winkel van blije koppies bezorgen

Merk: Bol.com

Bureau: Dept, Dentsu, Mindshare, Dpplr, AMP, Earforce, Postoffice

Categorie: Sales promotions & activations

Jury: 'De resultaten zijn geweldig. De executie was best een beetje suffig en creatief gezien is het niet super inspirerend. Wel is het tof dat ze zowel de app als de poster hebben toegevoegd. Het is een 2.0 verhaal. Het is logisch, goed, past, effectief, maar niet jaloersmakend creatief.'

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken