Zeeman grote winnaar bij Esprix 2021
- Bureaus
- 8 jul 2021 @ 23:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Awards
- 8 jul 2021 @ 23:00
- Sjaak Hoogkamer
Honderd marketeers, strategen en creatieven die genomineerd waren, kwamen donderdag 8 juli live bij elkaar voor de uitreiking van de Esprix Awards in het Felix Meritis. Tijdens deze bijzondere live uitreiking zijn de winnaars bekendgemaakt. De grote winnaar dit jaar was Zeeman met haar campagne Lucht die naast de Grand Esprix ook nog eens twee gouden awards in ontvangst mocht nemen.
De Esprix-oogst dit jaar: 22 keer brons, 11 keer zilver, 3 keer goud en 1 Grand Esprix. De Esprix is de vakprijs voor creativiteit met aantoonbaar resultaat. Een jury van 115 vakgenoten, bestaande uit zowel marketeers als creatieven, heeft dit jaar in totaal 26 campagnes bekroond en 37 awards uitgereikt. Daarbij werd het resultaat net zo zwaar beoordeeld als het creatieve idee.
'Dit is het zoveelste jaar dat we aan Zeeman een Esprix uitreiken. Steeds weer is de campagne van creatief hoog niveau, zeker de activaties. Bovendien is het langdurige effect op sales geweldig! De Grand Esprix kun je dan ook zien als een beloning voor het hele Zeeman-oeuvre. Waarbij Zeeman dit jaar weer een campagne heeft gemaakt die de vorige overtrof. Daarom: deze ultieme bekroning voor een uitzonderlijk jaloersmakende campagne,' aldus eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder.
De uitreiking vond dit jaar plaats in het bijzonder mooi gerenoveerde Felix Meritis. Na de verlossende persconferentie van 18 juni was het na 1,5 jaar weer mogelijk om live bij elkaar te komen voor een deze spannende uitreiking.Host van de avond was Eric Corton.
In totaal werden 143 cases in 11 categorieën ingestuurd. Deze werden beoordeeld door een jury van 100 vakgenoten. De jury bekroonde het beste werk met in totaal met 1 Grand Esprix, 3 gouden, 11 zilveren en 22 bronzen zwards. Enkel twee keer eerder is er in de geschiedenis van de Esprix een GRAND ESPRIX uitgereikt.
GRAND ESPRIX
Lucht
Merk: Zeeman
Bureau: Persuade
Categorie: Sales promotions & activations
Jury: 'Je moet de lat weer weten te raken en dat kan Zeeman. Het langdurige saleseffect is geweldig, zowel ten opzichte van vorig jaar als ten opzichte van het moment voor de campagne. Meer traffic en winkelbezoek, ondanks de winkelsluiting. Zeeman werd een optie voor een andere doelgroep. Als je naar alle resultaten kijkt is het gewoon goed. Supermooi om “gebakken lucht” te laten zien.'
GOUD
Lucht
Merk: Zeeman
Bureau: Persuade
Categorie: Business to consumer
Jury: 'Je moet de lat weer weten te raken en dat kan Zeeman. Het langdurige saleseffect is geweldig, zowel ten opzichte van vorig jaar als ten opzichte van het moment voor de campagne. Meer traffic en winkelbezoek, ondanks de winkelsluiting. Zeeman werd een optie voor een andere doelgroep. Als je naar alle resultaten kijkt is het gewoon goed. Supermooi om “gebakken lucht” te laten zien.'
Lucht
Merk: Zeeman
Bureau: Persuade
Categorie: Retail, etail & e-commerce
Jury: 'Je moet de lat weer weten te raken en dat kan Zeeman. Het langdurige saleseffect is geweldig, zowel ten opzichte van vorig jaar als ten opzichte van het moment voor de campagne. Meer traffic en winkelbezoek, ondanks de winkelsluiting. Zeeman werd een optie voor een andere doelgroep. Als je naar alle resultaten kijkt is het gewoon goed. Supermooi om “gebakken lucht” te laten zien.'
Unox Nieuwjaarsduik uit Blik
Merk: Unilever
Bureau: Being There, Banka Media, Zaanlandia Blikverpakkingen, Stichting Nieuwjaarsduiken, Sportvibes, Fast Forward, Studio Doen
Categorie: Sales, promotions & activations
Jury: 'Een sympathieke case die blijdschap heeft gebracht. Het resultaat is heel jaloersmakend. Heel tof ingespeeld op corona. Je doet elk jaar de Nieuwjaarsduik, dit jaar kan het niet, je biedt een mooie oplossing en pakt gelijk heel groot uit met 25.000 blikken. Fantastisch.’
ZILVER
Popie Jopie
Merk: Jopen Bier
Bureau: Neew
Categorie: Fast moving
Jury: 'De campagne klopt aan alle kanten. Er is aan heel veel gedacht. De resultaten zijn goed gemeten en sterk. Zeker in Small Budget is dat heel knap. Het is Jopen gelukt om het merk een jonger imago te geven in een moeilijke doelgroep. Daarmee is het een vlijmscherpe case die ook nog verzorgd is ingeleverd.'
Time to ride the future
Merk: VanMoof
Bureau: Builders Club
Categorie: Durables
Jury: 'Het is slim om je op een andere groep te richten en het over environment te doen. Er is bewust de aanval ingezet op de auto-industrie. De positionering fiets voor auto is voor Nederlanders vanzelfsprekend, maar in het buitenland revolutionair. De executie is mooi gedaan.'
De winkel van blije koppies bezorgen
Merk: Bol.com
Bureau: Dept, Dentsu, Mindshare, Dpplr, AMP, Earforce, Postoffice
Categorie: Business to consumer
Jury: 'De resultaten zijn geweldig. De executie was best een beetje suffig en creatief gezien is het niet super inspirerend. Wel is het tof dat ze zowel de app als de poster hebben toegevoegd. Het is een 2.0 verhaal. Het is logisch, goed, past, effectief, maar niet jaloersmakend creatief.'
Staatsloterij Oudejaarstrekking (Frummel)
Merk: Nederlandse Loterij
Bureau: TBWA\Neboko, Mindshare Greenhouse, Blauw Gras, Brompton Road, HPB (Het PR Bureau), Czar Amsterdam, Ellen Reus
Categorie: Business to consumer
Jury: ‘Het budget is hoog met 5 miljoen, waarvan 7,5 ton productiekosten: niet gering, maar daar is wel iets moois voor tot stand gebracht. De resultaten op aandacht en waardering zijn ook knap, en heel Nederland heeft Frummel gezien. De omzetstijging is knap, zeker gezien het feit dat de fysieke winkels gesloten waren wegens corona.’
De Berentribune
Merk: MSD i.s.m. KiKa en sc Heerenveen
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Categorie: Do good
Jury: 'Een mooi, rond verhaal en een goede PR-case. Het is de hele wereld overgegaan. Zelfs in de voetbalwereld. Het is ook nog voor een heel goed doel. Supergoed om 15.000 kinderen die ziek zijn tastbaar te maken met beren. Dan zie je ook hoe veel het er zijn. Echt top.'
Unox Nieuwjaarsduik uit Blik
Merk: Unilever
Bureau: Being There, Banka Media, Zaanlandia Blikverpakkingen, Stichting Nieuwjaarsduiken, Sportvibes, Fast Forward, Studio Doen
Categorie: Do good
Jury: 'Een sympathieke case die blijdschap heeft gebracht. Het resultaat is heel jaloersmakend. Heel tof ingespeeld op corona. Je doet elk jaar de Nieuwjaarsduik, dit jaar kan het niet, je biedt een mooie oplossing en pakt gelijk heel groot uit met 25.000 blikken. Fantastisch.’
Bring back friday
Merk: Ikea
Bureau: Buutvrij for life
Categorie: Do good
Jury: 'Dit klopt heel mooi bij wat Ikea doet. Deze campagne klopt aan alle kanten en is prachtig. Met upcycling speelt het bedrijf heel goed in op een trend. Je laat ook zien hoe duurzaam je producten zijn. Dit zou in Cannes hebben gewonnen.'
Omroep Zwart
Merk: Omroep Zwart
Bureau: Buutvrij for life, Hammerfest, WeFilm, Maak, MediaMonks, Havas Media Netherlands, Baas, PRSSKD
Categorie: Media, entertainment & communications
Jury: 'De jury is enthousiast over het maatschappelijke thema. Het creatieve idee “alle kleuren” is mooi. Vooral heel sterk om een breed publiek aan te spreken en te laten zien dat het over heel Nederland gaat. De resultaten zijn bijzonder met 60.000 betalende leden in 50 dagen.'
Skip the hurt
Merk: Wessanen Benelux - Abbot Kinney's
Bureau: Abbot Kinney’s, Blyde Benelux
Categorie: Small budget
Jury: 'Van een min een plus maken spreekt aan. Ook het idee de lobby op hun flikker te geven is heel goed. De jury mist een beetje het merk. Het is meer een campagne voor de hele categorie vegan yoghurt. Ook vindt de jury dat de link met het merk te weinig terugkomt. Knap is om de lobby van de tegenpartij zo onderuit te halen. Dat is briljant en is anderen niet gelukt.'
Popie Jopie
Merk: Jopen Bier
Bureau: Neew
Categorie: Small budget
Jury: 'De campagne klopt aan alle kanten. Er is aan heel veel gedacht. De resultaten zijn goed gemeten en sterk. Zeker in Small Budget is dat heel knap. Het is Jopen gelukt om het merk een jonger imago te geven in een moeilijke doelgroep. Daarmee is het een vlijmscherpe case die ook nog verzorgd is ingeleverd.'
Het verhaal achter het shirt
Merk: Brainport Eindhoven
Bureau: Fama Volat
Categorie: Small budget
Jury: 'De campagne is goed gemaakt, het is knap om alle stakeholders mee te krijgen om zo’n actie neer te zetten. Er was veel lef nodig om dit te laten zien. Het kon alleen voor dit merk, deze club, dit stadion. De mazen van de wet zijn opgezocht door met zoveel partijen niet simpelweg te gaan voor een logo.'
BRONS
Goed doen met geld
Merk: ASN Bank
Bureau: Selmore Creative Agency, Vizeum Dentsu, Reprise Digital, Born05
Categorie: Consumer services
Jury: 'Ademt liefde voor het vak, liefde voor uitvoering en als je dat kan, is het knap. Idee is zo goed, dus logisch dat ze doorgaan, verleiding is klein om te wisselen.'
Geduld is een schone taak
Merk: Hertog Jan
Bureau: The Valley, NRC Media, Four Creating, Osborne Pike
Categorie: Fast moving
Jury: 'Het is een heel degelijke campagne. Het thema geduld kan heel veel mogelijkheden bieden. Dat is degelijk ingevuld, goed en consistent. Ze doen het heel mooi rondom de Schotse beleving en met het woord vakmanschap. Het is saai, maar passend. Het klopt.'
Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen
Merk: Auping
Bureau: Buutvrij for life
Categorie: Durables
Jury: 'Het product is zeker onderscheidend. Auping speelt hiermee als eerste matrassenfabrikant in op een mondiaal probleem. Met een indrukwekkende craft laat de campagne je anders naar je eigen matras kijken.'
Inhaalfeestje
Merk: Skoda
Bureau: Selmore Creative Agency, Rubenpaulruben, MediaCom, GreenHouse
Categorie: Durables
Jury: 'Alles klopt: doelstelling, strategie en uitwerking. Ook is de casefilm erg leuk geworden. Een sympathieke, grappige aanpak, maar het creative werk is niet jaloersmakend.'
Laud Me
Merk: Renault
Bureau: Publicis Groupe, Dorst&Lesser, OMD
Categorie: Durables
Jury: 'Een originele manier om elektrisch rijden te promoten, door eerst het liedje te pluggen en pas daarna de campagne te starten. Het lied heeft zelfstandig veel media-aandacht gegenereerd, waardoor de campagne beter is blijven hangen.'
Toyota Tiny House
Merk: Louwman & Parqui b.v. Toyota Yaris
Bureau: DDB Unlimited, Pink Rabbit, Wavemaker, Greenhouse, Brandpulse, Dealerteam, Triangle PR
Categorie: Durables
Jury: 'De aanpak van Toyota om jonge generaties ouderen te laten bijspijkeren is niet nieuw, maar wordt wel een sterk inzicht gevonden, zeker omdat het over meerdere jaren wordt volgehouden. Creatief wordt de commercial likeable gevonden vanwege de casting en de muziek.'
Tipping Gloves
Merk: Barts Amsterdam
Bureau: Stick
Categorie: Experimental
Jury: 'Sympathiek. Echt heel leuk. Veertig euro extra per bezorger als tip, leuk resultaat. Leuke brandactivatie, maar wat is het experiment? Secundaire doelstelling, namelijk bekend worden bij Amsterdammers, is niet gelukt.'
De Berentribune
Merk: MSD i.s.m. KiKa en sc Heerenveen
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Categorie: Experimental
Jury: 'Een mooi, rond verhaal en een goede PR-case. Het is de hele wereld overgegaan. Zelfs in de voetbalwereld. Het is ook nog voor een heel goed doel. Supergoed om 15.000 kinderen die ziek zijn tastbaar te maken met beren. Dan zie je ook hoe veel het er zijn. Echt top.'
Grolsch Live Sessies tijdens de lockdown
Merk: Grolsch
Bureau: Fitzroy, HPB (Het PR Bureau), Wavemaker
Categorie: Business to consumer
Jury: 'Een goed initiatief om de horeca en de muzikanten te helpen, met een prachtig resultaat voor beiden. Het idee van thuissessies bestond al, maar er is veel geld opgehaald voor de horeca, en Grolsch heeft mensen plezier en muziek gebracht. Zeker in vijf weken heel knap gedaan.'
Zorgheldenauto
Merk: Auto.nl
Bureau: [M]media, Wavemaker
Categorie: Do good
Jury: 'Goede resultaten. Het is een slim inzicht, mensen hebben vervoer nodig en we gaan dat regelen. We hebben zelf maar een paar auto’s. Laten we dat gaan fiksen. Dat is best lastig. Heel knap gedaan.’
Mijn hart voor de zorg
Merk: KNMG
Bureau: Wefilm
Categorie: Do good
Jury: 'Spraakmakend en creatief, de resultaten zijn ook goed. Ze kwamen op het juiste moment met de juiste boodschap. De simpelheid is de kracht. Het doel was zorg hart onder de riem steken. Het is een geslaagde actie.'
The dark side of money
Merk: ABN Amro
Bureau: N=5, Storm digital, MediaCom, Newslab, Tebber Nekkel
Categorie: Business to business & employee experience
Jury: 'Dat van een “saaie baan” zo'n soort detective wordt gemaakt, is mooi gevonden. Bovendien is het een mooi voorbeeld hoe je als bank je verzwakte imago (‘witwasser’) kunt omzetten in een kracht (‘crimefighter’). Voor een bank is het een vernieuwende, dappere aanpak en jaloersmakend.’
Wie de klomp past...
Merk: Franciscus Gasthuis & Vlietland
Bureau: 0to9
Categorie: Business to business & employee experience
Jury: 'Het resultaat van de campagne op het gebied van personeelswerving is zeer goed, om niet te zeggen superknap, zeker gezien het budget. De instroom is duidelijk vergroot, de uitstroom teruggedrongen en de interne trots is duidelijk gestegen.'
De winkel van blije koppies bezorgen
Merk: Bol.com
Bureau: Dept, Dentsu, Mindshare, Dpplr, AMP, Earforce, Postoffice
Categorie: Categorie Retail, etail & ecommerce
Jury: 'De resultaten zijn geweldig. De executie was best een beetje suffig en creatief gezien is het niet super inspirerend. Wel is het tof dat ze zowel de app als de poster hebben toegevoegd. Het is een 2.0 verhaal. Het is logisch, goed, past, effectief, maar niet jaloersmakend creatief.'
Study Sessions
Merk: Entrée & Het Koninklijk Concertgebouw
Bureau: Neew
Categorie: Categorie Small budget
Jury: ‘Een jaloersmakend idee. Het is een sterk inzicht en verrassende campagne. Daardoor is er beweging ontstaan. Wel had er meer in gezeten qua executie en doorvertaling naar de doelgroep zelf.’
Eindhoven Merkwaardig
Merk: Kledingbank Eindhoven
Bureau: Fama Volat, Zandbeek
Categorie: Small budget
Jury: ‘Heel leuk idee. Misschien niet heel origineel, want in de bootleg (namaak) wereld bestaat dit al, maar wel goed opgepakt en leuk ingezet. Ook knap op bestaande influencers.'
Zorgheldenauto
Merk: Auto.nl
Bureau: [M]media, Wavemaker
Categorie: Small budget
Jury: 'Een sympathiek idee met mooi resultaat en veel zichtbaarheid. Het is een feel good-campagne, dat helpt ook mee bij de likeability. En heel slim om de bal bij de concurrentie neer te leggen en die onderdeel te maken van de oplossing.’
Staatsloterij Oudejaarstrekking
Merk: Nederlandse Loterij
Bureau: TBWA\Neboko, Mindshare Greenhouse, Blauw Gras, Brompton Road, HPB (Het PR Bureau), Czar Amsterdam, Ellen Reus
Categorie: Sales promotions & activations
Jury: ‘Het budget is hoog met 5 miljoen, waarvan 7,5 ton productiekosten: niet gering, maar daar is wel iets moois voor tot stand gebracht. De resultaten op aandacht en waardering zijn ook knap, en heel Nederland heeft Frummel gezien. De omzetstijging is knap, zeker gezien het feit dat de fysieke winkels gesloten waren wegens corona.’
De Berentribune
Merk: MSD i.s.m. KiKa en sc Heerenveen
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Categorie: Sales promotions & activations
Jury: 'Een mooi, rond verhaal en een goede PR-case. Het is de hele wereld overgegaan. Zelfs in de voetbalwereld. Het is ook nog voor een heel goed doel. Supergoed om 15.000 kinderen die ziek zijn tastbaar te maken met beren. Dan zie je ook hoe veel het er zijn. Echt top.'
Study Sessions
Merk: Entrée & Het Koninklijk Concertgebouw
Bureau: Neew
Categorie: Sales promotions & activations
Jury: ‘Een jaloersmakend idee. Het is een sterk inzicht en verrassende campagne. Daardoor is er beweging ontstaan. Wel had er meer in gezeten qua executie en doorvertaling naar de doelgroep zelf.’
Macan 5AM Club
Merk: Pon Porsche Import
Bureau: DentsuAchtung, Greenhouse Group
Categorie: Sales promotions & activations
Jury: 'Dit is sales promotion op een heel goed inzicht. Businessmensen die om 5 uur opstaan en een voorsprong op de wereld nemen. De resultaten zijn geweldig. Het is niet alleen een mooi inzicht, maar ook charmant uitgevoerd.'
De winkel van blije koppies bezorgen
Merk: Bol.com
Bureau: Dept, Dentsu, Mindshare, Dpplr, AMP, Earforce, Postoffice
Categorie: Sales promotions & activations
Jury: 'De resultaten zijn geweldig. De executie was best een beetje suffig en creatief gezien is het niet super inspirerend. Wel is het tof dat ze zowel de app als de poster hebben toegevoegd. Het is een 2.0 verhaal. Het is logisch, goed, past, effectief, maar niet jaloersmakend creatief.'
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
- Warc Effective 100 2024:... 26-03-2024
- Chocomel aast op samenwerking met Hak25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing