Audify: 'Audioreclame vestigt nieuw omzetrecord'
- Bureaus
- 14 mrt 2023 @ 09:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekRadioPodcast
- 14 mrt 2023 @ 09:00
- Peter van Woensel Kooy
De audioreclamebestedingen in 2022 bedragen 225,8 miljoen euro. Dit is een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2021, een stijging van 7,8%, blijkt uit de netto radioreclame-omzet van 2022 die Audify bekendmaakt.
Het eerste kwartaal gaf de grootste stijging ten opzichte van 2021, er werd 15,7% meer geïnvesteerd. Het vierde kwartaal liet -met meer dan 81 miljoen euro- de hoogste audio-investeringen ooit zien (+4,1% t.o.v. 2021).
De radiospotomzet is 203,3 miljoen euro en is met 90% aandeel in de netto-investeringen de grootste categorie. Het aandeel branded content is 5,7% en komt uit op 12,9 miljoen euro. De reclame-investering in digitale audio groeit met bijna 25% (naar 9,7 miljoen euro) en is weer de snelst groeiende categorie.
Recordaantal adverteerders
Het aantal bedrijven en merken dat gebruik maakt van audioreclame groeit naar een recordaantal van 2.226 merken in 2022. Retail is daarbij al jaren lijstaanvoerder als grootste branche en T-mobile, Kruidvat en KPN zijn de grootste adverteerders. Er zijn meer dan 5,7 miljoen spots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creaties. Met de radiospots zijn meer dan 324 miljard audio-impressies behaald. Daarnaast heeft Nederland 1,6 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 285 miljoen podcasts gedownload.
Liedewij Hentenaar (directeur Audify) vertelt MarketingTribune: 'Meer mensen dan ooit kiezen ervoor om hun entertainment en informatie in audio te ontvangen. Adverteerders herkennen deze kracht en massaliteit van audiogebruik en hebben in 2022 daarnaar gehandeld, ook zetten ze nadrukkelijker in op de explosief groeiende digitale audioconsumptie.'
Audify Audiojaarrapport 2022
Download hier het Audify Audiojaarrapport 2022 met alle inzichten in de radio-investeringen, luistercijfers en ontwikkelingen van de audiomarkt. In MarketingTribune 4/'23 (print editie) die 21 maart 2023 verschijnt, staat de Top 100 Adverteerders met daarin tevens aandacht voor radio-bestedingen gespecificeerd per merk.
(PvWK)
Over Audify
'Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.'
(bron: Audify)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- radioreclame
- Audify
- Liedewij Hentenaar
- T-mobile
- audio
- podcast
- KPN
- streams
- Kruidvat
- radio
- Audiojaarrapport 2022
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers