[IME] Suzanne de Bakker: 'Het draait om het onderwerp, niet om de influencer'
- Content
- 4 sep 2018 @ 10:26
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - EvenementContent
- 4 sep 2018 @ 10:26
- Lucas Boon
Suzanne de Bakker is een van de sprekers op Influencer Marketing Event, 11 september in DeFabrique te Utrecht. Wat is haar visie op het fenomeen? En welke influencers/merken doen het (niet) goed? We blikken vast vooruit.
Het Influencer Marketing Event vindt plaats op dinsdag 11 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en scoor hier je tickets.
Suzanne de Bakker is schrijver van het eerste hbo-studieboek over contentmarketing. Ze is docent bij Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en bij International Commercial Communication aan de Hogeschool Utrecht. Bij het Crossmedialab aan de hogeschool doet ze ook onderzoek naar branded content en inhakers.
Je hebt voor je boek over contentmarketing literatuuronderzoek gedaan naar het fenomeen influencer marketing. Wat zijn de belangrijkste take outs?
Dat het niet alleen om de influencer gaat maar vooral ook om de content die de influencer maakt en post. Natuurlijk zijn er meerdere onderzoeken gedaan, maar ik haal er hier één aan: een studie van Uribe, Buzeta en Velásquez uit 2016. Zij onderzochten de invloed van kenmerken van influencers zelf (bijvoorbeeld mate van expertise) en van de content die gepost wordt door influencers ('message sidedness' en intentie om te beïnvloeden) op de geloofwaardigheid van de influencer en de gedragsintentie (bereidheid om bepaald gedrag te vertonen) van de consumenten.
Message sidedness verwijst naar de eenzijdigheid dan wel tweezijdigheid van de boodschap. Bij een eenzijdige boodschap worden alleen de positieve aspecten van een product benadrukt. Bij een tweezijdige boodschap worden zowel de negatieve als de positieve aspecten van het product besproken. Deze studie toont aan dat tweezijdige boodschappen leiden tot een hogere geloofwaardigheid van de influencer en hogere gedragsintentie van het publiek. Dit betekent dat een influencer als betrouwbaarder wordt gezien als deze niet alleen de positieve aspecten beschrijft maar ook zeker de negatieve en dat dit soort posts effectiever en persuasiever is dan posts die alleen maar positief zijn.
Wat maakt iemand nu eigenlijk een influencer? Anders gezegd: wanneer is hij/zij aantrekkelijk voor marketeers?
Een influencer is iemand die in staat is om geld te verdienen met opinies en om reacties te creëren door over een specifiek topic te praten, die in grote mate participeert in gesprekken over dat bepaalde onderwerp en die een groot publiek of een groot aantal volgers heeft. Een influencer is dus in ieder geval een persoon met veel actieve volgers en is een autoriteit op een bepaald thema. Deze mensen, dus bijvoorbeeld bloggers en vloggers, worden door merken ingezet om commerciële boodschappen te plaatsen. Merken bouwen dan voort op de autoriteit en het vertrouwen die deze personen hebben opgebouwd, in de hoop dat het publiek de content over het merk ook als vertrouwenwekkend opvat.
De aantrekkelijkheid van een influencer voor marketeers kan uitgelegd worden aan de hand van 'para-sociale interactie' (PSI), een concept dat afkomstig is uit de mediawereld en betrekking heeft op de relatie tussen mediapersoonlijkheden en mediagebruikers. Wetenschappers Lee en Watkins (2016) pasten PSI toe op YouTube-influencers en het idee is dan dat fans echt het gevoel hebben dat ze de influencer op dezelfde intieme manier kennen en begrijpen zoals hun echte vrienden. Herhaalde exposure aan een vlogger kan dan positieve gevoelens opwekken bij een kijker of fan. Als deze relatie zich blijft ontwikkelen, dan gaat de kijker de vlogger zien als een betrouwbare informatiebron en wil de kijker graag advies van de vlogger.
Welk merk zet influencers op de juiste manier in? En welk merk doet het niet goed?
Beide vragen zijn wat mij betreft moeilijk te beantwoorden. Wat ik goed vind, kan iemand anders niks vinden en andersom. Dat ligt er ook aan of je wel of niet de doelgroep bent. En volgens mij richten de meeste influencers zich op mensen die toch echt jonger zijn dan veertig jaar... Daarbij: wanneer is een influencer effectief voor een merk? Dat is afhankelijk van de doelstellingen die het merk heeft opgesteld. Dat is niet aan mij om te beoordelen.
Als ik zie hoe mijn kinderen naar YouTube en vloggers kijken dan is het wel opvallend dat zij niet zo trouw zijn aan een specifieke influencer, maar dat ze een vlog of andere video vooral aanklikken als het over een onderwerp gaat dat hen op dat moment aanspreekt. Mijn zoon van bijna 11 kijkt vooral vlogs over games en dan met name over Minecraft; het maakt hem niet uit wie die vlog maakt. Mijn dochter van 6 is op dit moment vooral geïnteresseerd in vlogs waarin slijm gemaakt wordt en allerlei andere DIY waarin challenges worden aangegaan en waar LOL Surpriseballen worden uitgepakt. Daarbij heeft ze wel een voorkeur voor de Zoete Zusjes en Bibi.
Welke influencer heeft het fenomeen influencer marketing helemaal in de vingers?
City Guys voldoen hier goed aan. Ik volg en kijk niet alles van ze, maar als ik ergens wat wil weten in Amsterdam of een andere stad, kijk ik eerst wat zij aanraden. En dat terwijl ik niet tot hun doelgroep behoor.
Waarom loont het voor marketeers om op 11 september naar DeFabrique te komen?
Veel merken zetten influencer marketing in, met als gevaar dat er veel van hetzelfde gedaan wordt. Hoe kun je je onderscheiden, hoe val je op? En belangrijk: hoe zorg je ervoor dat een influencer geloofwaardig blijft? Vooral als die influencer veel samenwerkt met een bepaald merk of met veel merken tegelijekrtijd. Dit is waar Influencer Marketing Event over gaat.
Het Influencer Marketing Event vindt plaats op dinsdag 11 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en scoor hier je tickets.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- [Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing