De populairste merken op YouTube tijdens corona

  • Content
  • 18 jun 2020 @ 09:48
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • YouTubeMerkenVideo

Sinds het uitbreken van het coronavirus in maart hebben merken als Nike, Netflix en ABC News de sterkste groei doorgemaakt op het gebied van abonnee-aantallen. Apple, Coca-Cola en Nissan bereikten de hoogste engagement. Dit blijkt uit onderzoek van online videobedrijf Divimove.

Voor het onderzoek, gebaseerd op data van YouTube en adviesbureau Brand Finance, zijn de prestaties van de grootste merken wereldwijd op YouTube in 2019 in maart en april vergeleken met twee maanden vóór de pandemieverklaring. Vervolgens zijn de best presterende merken op het gebied van groei in abonnees, engagement, uploads en videowaargaven geclassificeerd.

Het aantal abonnees van de Amerikaanse televisiezender ABC News steeg het meest met 15,3% (9,04 miljoen). Netflix volgt met een stijging van 13,7% (14,9 miljoen abonnees). Op de derde plaats staat Nike met een stijging van 9,2% (1,4 miljoen).

Op het gebied van engagement (likes en reacties) staat Apple bovenaan met een stijging van 226,3%. Op de tweede plaats staat Coca-Cola met een stijging van 137% en op de derde plaats Nissan met een stijging van 87,3%.

Red Bull staat op de eerste plaats met een stijging van 130,8% in het aantal video upload; het merk heeft dertig video's gepubliceerd in maart en april. Adidas volgt met een stijging van 130% (23 video's) en BBC staat op de derde plaats met een stijging van 73%.

Aansluiting

Birsin Kuzucanli, social media & communications manager bij Divimove, zegt: 'Bij de ontwikkeling van een digitale strategie op YouTube is het zeer belangrijk om eigen formats en serieus te ontwikkelen waar het publiek bij wordt betrokken. Op deze manier stelt ene merk zichzelf in staat om onderdeel te worden van het dagelijks leven van de kijker. Ook is het van groot belang dat adverteerders bij hun positionering ten aanzien van actuele vraagstukken die de samenleving raken, zoals corona dus, zelfpromotie achterwege laten en aansluiting zoeken bij de kijkers en hun waarden.’

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken