Axioma ontwikkelt bewustwordingscampagne Alliantie

Axioma ontwikkelt bewustwordingscampagne Alliantie
  • Content
  • 29 mrt 2021 @ 08:13
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Content

Voor woningcorporatie de Alliantie ontwikkelde Axioma de bewustwordingscampagne ‘Wonen op huisnr.2050’. Hiermee wil de Alliantie haar huurders informeren en voorbereiden op de aanpassingen die nodig zijn voor het verduurzamen van in totaal ruim 60.000 woningen.

Als gevolg van het klimaatakkoord is besloten dat in 2050 alle huizen in Nederland CO2 neutraal moeten zijn. Dat betekent dat de Alliantie samen met haar huurders voor de uitdaging staat om voor die tijd ruim 60.000 woningen te verduurzamen. De maatregelen die nodig zijn, hangen af van de staat van de woning en variëren van het plaatsen van zonnepanelen tot het volledig isoleren en plaatsen van dubbelglas.

De Alliantie staat samen met haar huurders voor de uitdaging om ruim 60.000 woningen te verduurzamen

Marije Spiering, adviseur communicatie bij de Alliantie: ‘Het verduurzamen van onze woningen heeft hoe dan ook impact op onze huurders. In positieve zin, want het wooncomfort gaat erop vooruit. Maar het betekent ook dat er werkzaamheden volgen. Om de aanpassingen voor iedereen zo soepel mogelijk te laten verlopen, vinden we het belangrijk om transparant te zijn en onze huurders te betrekken en op de juiste manier te informeren over wat hun te wachten staat. Met de duurzaamheidscampagne ‘Wonen op huisnr.2050’ spelen we in op de vragen die leven onder onze huurders en gaan we de interactie aan.’

Over Wonen op huisnr.2050

Bij het proces van het verduurzamen van de woning gaat de huurder door verschillende fases. Van niet wetend/niet geïnteresseerd tot daadwerkelijke verduurzaming van de woning en hoe daarna verder. Bij elke fase speelt een andere informatiebehoefte. Om die behoeftes in kaart te brengen, is gebruik gemaakt van doelgroeponderzoek. Josien Visser, content director bij Axioma: ‘Uit het onderzoek is gebleken dat veel huurders neutraal of negatief staan tegenover het verduurzamen van hun woning. Er leeft vooral angst dat maatregelen ervoor zorgen dat de maandlasten stijgen, terwijl in de meeste gevallen de lasten gelijk blijven of zelfs dalen. Om het duurzaamheidstraject succesvol te laten slagen, is het daarom ontzettend belangrijk om huurders op de juiste manier te informeren. Zij moeten zich gehoord voelen en grip krijgen op de situatie.’  

 Contentformats

Per fase van het verduurzamingstraject wordt volgens Visser gewerkt met verschillende contentformats die inspelen op de behoeftes die op dat moment spelen. De formats hangen allemaal onder het concept: ‘Wonen op huisnr.2050’, maar hebben een eigen inhoudelijke doorvertaling. Door wel dezelfde beeldtaal aan te houden, behoudt de bewustwordingscampagne eenheid en blijven de verschillende contentuitingen herkenbaar. De campagne wordt vanaf maart 2021 landelijk uitgerold en zal daarnaast op wijkniveau een doorvertaling krijgen.

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken