Asics lanceert spoken word track om Nederland te laten bewegen

Asics lanceert spoken word track om Nederland te laten bewegen
  • Content
  • 7 jun 2023 @ 08:43
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Op Global Running Day, 7 juni, lanceert Asics samen met spoken word artiest Roziena Salihu en muziekproducer Auntie Flo een spoken word track om Nederlanders in beweging te brengen en de positieve effecten op hun mentale gezondheid hiervan te ervaren.

De samenwerking kwam tot stand in reactie op nieuw onderzoek waaruit bleek dat Nederlanders steeds minder bewegen, het effect daarvan op ons mentale welzijn en de grote rol van muziek als motivator om wel van die bank af te komen. Met stichting Mind Us als partner is het doel zoveel mogelijk mensen te inspireren in beweging te komen voor hun mentale gezondheid. Naast de direct mentale voordelen die mensen die bewegen ervaren, helpen ze er in de maand juni ook anderen mee. Voor iedere stream op Spotify wordt € 5 gedoneerd aan stichting Mind Us. Deze stichting zet zich in voor een mentaal gezonde jeugd, waarin sport een cruciale rol speelt. Met deze samenwerking zetten zij zich samen in voor een goede mentale gezondheid door fysieke activiteit voor iedereen en voornamelijk onder jongeren.

Lichaamsbeweging heeft volgens het sportmerk een bewezen effect op je mentale gezondheid en daarvoor hoeft men niet gelijk een uur intensief te gaan sporten. Uit onderzoek blijkt dat slechts 15 minuten en 9 seconden beweging al een positieve invloed heeft op je geest. Ondanks de positieve effecten ervan, meet de State of Mind Index dit jaar een daling in de hoeveelheid beweging van Nederlanders. Dat terwijl het stressniveau in veel gevallen steeds meer toeneemt. Asics besloot actie te ondernemen om Nederlanders weer meer in beweging te brengen.

Stilzitten geen optie
Meer dan vier op vijf (86%) van de ondervraagden zei iets nodig te hebben ter motivatie om te gaan sporten. Voor bijna 9 op 10 daarvan is dat het luisteren naar muziek of podcasts. Daarom heeft Asics, in samenwerking met spoken word artiest Roziena Salihu en muziekproducer Auntie Flo, een nieuwe track gemaakt, getiteld 'Nothing Feels Better'.


Roziena Salihu. 

De tekst van het nummer, een spoken word van Roziena Salihu, is gebaseerd op daadwerkelijke woorden van duizenden mensen over de hele wereld die hebben gedeeld wat beweging met hen doet. Deze positieve emoties worden nu gebruikt om nog meer mensen te inspireren om letterlijk die eerste stap te zetten. ‘Soms vind ik het lastig om de juiste motivatie te vinden, maar ik word oprecht gelukkig van beweging. Wat mij helpt is dingen doen waar ik plezier uit haal, zoals wandelen, skaten of dansen. Doen wat je leuk vindt is wat mij betreft de eerste stap. Al is het maar tien minuten, de rest komt dan vanzelf,’ zegt Roziena. 

Het gedicht wordt ondersteund door een ritmische compositie van producer Auntie Flo, die geluidstechnieken heeft gebruikt waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze opbeurende gevoelens opwekken.

‘De relatie tussen muziek en de hersenen is fascinerend. Door geluiden, akkoorden en frequenties te gebruiken, kun je de bloedstroom verhogen in delen van de hersenen die verschillende emoties stimuleren. De technieken die Auntie Flo heeft gebruikt, zijn ontworpen om de prefrontale cortex en de amygdala te activeren, die beïnvloeden hoe we ons voelen en kunnen gevoelens van energie en motivatie opwekken. Of het nu gaat om een wandeling, hardlopen of een sessie in de sportschool, het luisteren naar dit nummer aan het begin van je training moet je hopelijk inspireren om letterlijk in beweging te komen’ zegt muziekpsycholoog Victoria Williamson.  



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken