KPI- en contentkalenderterreur

  • Content
  • 1 jan 2014 @ 14:06
  • Link
  • Aart Lensink
    Aart Lensink

    directeur
    LVB Content Marketing
  • VerdienmodellenTrends

Contentkalenders en KPI’s. Mogen die in 2013 achterblijven? Mooi zo!

Het begint altijd met goede bedoelingen. Er worden hulpmiddelen bedacht om een doel te bereiken. En voor je het weet – ergens medio 2013 – zijn doel en middel door elkaar gehaald. Zo zitten we nu met vele opdrachtgevers ineens vast aan contentkalenders en hoge bloeddruk en stress veroorzakende KPI’s.

Met de neus platgedrukt op een paar A4-tjes. Turvend, vinkend. Daar zit je dan als marketeer of communicatie M/V. We hebben samen met jou KPI’s geformuleerd, want dat moest (van wie eigenlijk?).
We hebben een contentkalender ingevuld (‘elke week twee tweets graag en nee, we willen niet in discussie met onze klanten op social media’).

Kansen? Nee, daar hebben we geen tijd voor.

Een creatief idee? Nee, past niet in de contentkalender.

En die volstrekt eenmalige, wereldschokkende aanleiding die precies, maar dan ook precies bij jouw expertise past?! Dus je moet nu, nee NU een mooi verhaal opleveren. In welke vorm dan ook. ‘Sorry, maar dat moet ik overleggen.’
Met wie?
Ja, met m’n contentkalender.

Houvast zoeken we allemaal. Ik ook. Maar zullen we in 2014 niet teveel naar contentkalenders kijken? Niet teveel KPI’s uit de blauwe lucht halen en heilig verklaren?
Zullen we weer afspreken dat een contentkalender een prachtig hulpmiddel is. Een middel dat onmiddellijk volstrekt onbelangrijk is als dat ene unieke contentidee zich aandient?

En je baas dan? En je budget dan?
Geloof me: alles en iedereen is gelukkig als jouw merk een tijdje lang het gesprek van de dag is en immens aan sympathie wint. Omdat je even stout bent geweest en je KPI’s even de KPI’s hebt gelaten.
Vertrouw op het talent van de gepassioneerde eindbaas. De hoofdredacteur. De hoofdredacteur wil scoren. Laat hem/haar scoren. Trek je gepassioneerde talent niet leeg doordat we lijstjes managen.

In 2014 draait het om scoren. Om niets anders dan scoren. De contentberg die we als contentmarketeers met elkaar produceren, wordt groter en groter. En slechts degenen die opkijken van hun contentkalendertje en om zich heen kijken, zullen gaan scoren. 

Aart Lensink

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken