ABN Amro: ‘Duurzaamheid begint bij goed design’

ABN Amro: ‘Duurzaamheid begint bij goed design’
  • Design
  • 10 okt 2018 @ 11:11
  • 16723 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert en creatief
    MarketingTribune en L&L
  • DuurzaamheidMVO

ABN Amro is een van de hoofdsponsors van de Dutch Design Week. Als directeur Branding & Communications deelt Mark van Rijt (foto) de strategische achtergrond van dit partnership en vertelt waarom ‘zijn’ bank nu sterk inzet op duurzaamheid.

Vanaf de centrale receptie van ABN Amro op het Gustav Mahlerplein, Zuid As Amsterdam, wordt het bezoek direct naar het aangrenzende ‘Circl’-paviljoen geleid, een toonbeeld van duurzaamheid. Mark van Rijt was eerder als hoofd van het Facilitair Bedrijf van ABN Amro betrokken bij de oprichting hiervan. ‘De bank wilde iets bouwen, we kregen met het projectteam de eerste schets onder ogen. Daarover is goed nagedacht, maar iedereen vond dat ontwerp een zeven, een ruim voldoende. Net niet eigenlijk. Het idee sloot te weinig aan bij onze visie op de rol van de bank in de toekomst, ten aanzien van duurzaamheid. Dan kun je zo’n schets wel gaan realiseren, het resultaat wordt dan toch teleurstellend. Dus ging het de prullenbak in. Toen vervolgens “duurzaamheid” 100% het uitgangspunt werd voor een nieuw ontwerp, lukte het wel. Circl is het resultaat. Dit vormde voor mij een inzicht hoe belangrijk design eigenlijk is.’

Toen Van Rijt nog districtsdirecteur in Eindhoven was, in 2009, sponsorde ABN Amro voor het eerst de Dutch Design Week. ‘In mijn achtertuin: iedereen uit de buurt ging daar naar toe.’ Hij vond de week toen al zeer inspirerend en is inmiddels, als directeur Branding & Communications en leiding gevend aan zo’n 140 marcom-fte’s, betrokken als hoofdsponsor bij het festival. Helemaal mooi is dat op DDW het duurzaamheidsdenken van de ontwerpers samenkomt met dat van de bank.

Waar komt dat duurzaamheidsdenken vandaan? Heeft dit te maken met gewenst herstel van vertrouwen in de financiële sector?
‘ABN Amro doet veel aan MVO, al lopen we daar niet mee te koop. Denk aan medewerkers die voor de klas staan of doelen ondersteunen zoals jongeren in achterstandssituaties in aanraking laten komen met sport en cultuur. Wij hebben 20.000 medewerkers die elk graag een positieve impact maken op de maatschappij. Dan gaat het om employee engagement. Goed bezig zijn is dus niet helemaal nieuw. De turbulente tijden bij ABN Amro liggen intussen weer wat achter ons. In dat licht is ook een positieve kijk op duurzaamheid te zien. Het vertrouwen herstellen begint mijns inziens bij goede dingen doen als bank zelf. Goede diensten bieden. De zakelijke markt loopt voorop in het omarmen van duurzaamheid, particulieren volgen dan vaak. Wij kunnen als bank wel adviseren over duurzaamheid, je kunt ook beginnen bij jezelf. Daar is Circl een goed voorbeeld van, een initiatief van ABN Amro. Of het besef dat we 185 miljard euro aan vastgoed financieren. Nu hebben we gezegd: in 2030 willen we dat dat vastgoed gemiddeld allemaal Energielabel A draagt. Dan gaat het om kantoren maar ook woningen. Blijkt bijvoorbeeld in een hypotheekgesprek dat iemand een huis wil kopen met Energielabel D, dan gaan we in gesprek om daar een A van te maken. Het mes snijdt aan meerdere kanten: de klant krijgt een duurzamer huis, wij financieren meer en het geld krijgt een duurzamere bestemming.’

Is duurzaamheid nu een speerpunt in de marketingstrategie?
‘Wij willen ons merk meer profiel geven. Waar staan we intussen voor? Het moet meer geladen worden. Zoals je nu misschien op tv ziet, draait het in de nieuwe campagne van bureau N=5 om drie zaken: duurzaamheid, ondernemerschap en deskundigheid op dat vlak. Drie speerpunten die we tegelijk communiceren.’

Behoort sponsoring ook nadrukkelijk tot de mediamix?
‘Ja, we doen hockey, het World Tennis Tournament en sponsoren “De Toekomst” van Ajax. Bijvoorbeeld hockey: daar zitten veel klanten van ons op of hun kroost. Er komen minder kantoren in het land, de naam moet toch zichtbaar blijven en dan is belangrijk dat kinderen in ABN Amro-tenue door dorp of stad fietsen. En naast kunst en design sponsoren we ook maatschappelijke en duurzame initiatieven. Daarover willen we meer gaan communiceren. De Dutch Design Week waarvan we sinds 2011 hoofdsponsor zijn, linkt veel aan duurzaamheid, dat past heel goed bij het merk. Maar ook het “We Make The City”-festival dat we sponsoren in samenwerking met Pakhuis De Zwijger en Circl.’

Waarom sponsort ABN Amro de Dutch Design Week?
‘DDW staat voor innovatie en ondernemerschap. Uiteindelijk kan je met design ook een boterham verdienen. Designers kunnen hun impact vergroten en een bedrijf bouwen, ABN Amro kan daarbij helpen. Onder andere via ons coachingprogramma voor designers. Wij helpen je slagen.’

Wat zou u zeggen tegen marketeers die overwegen naar DDW te gaan?
‘Wij zien een trend die gaat van bezit naar gebruik. Een trend die duurzaam kan zijn. Nederlanders gooien bijvoorbeeld 600.000 wasmachines per jaar weg, omdat ze eigenaar èn gebruiker zijn. Wanneer de producent de eigenaar zou zijn, heeft die veel meer baat bij een lange levensduur. Daarom hebben we voor de lift in paviljoen Circl bijvoorbeeld ook geen gewoon onderhoudscontract, maar krijgt de eigenaar “per verticale beweging” betaalt. Die heeft baat bij onderhoud. Dergelijk omgekeerd en meer “circulair” denken, tref je ook aan op de Dutch Design Week. Het is voor marketeers inspirerend om met de aanwezige designers te praten, zij hebben vaak een bredere, andere kijk op merken en op de maatschappij. Dat inspireert, daar kun je nieuwe insights uit putten zeker nu de thematiek van de week ook “duurzaamheid” is.’

Hoe is de bank zichtbaar tijdens de week?
‘We openen  een Circulaire Ambassade in het Klokgebouw op de Strijp-S te Eindhoven, een oude Philipsfabriek. Daar organiseren we evenementen en ontvangen relaties. Op die plek hangt een speciale vibe, wees welkom! En verder rijden er 200 ABN Amro-fietsen rond. Duurzame mobiliteit, maar ook niet te veel fietsen met ons logo  want niet de bank maar de DDW zelf staat centraal. Designers verdienen dit podium!’

tekst & foto boven: Peter van Woensel Kooy

dit is de XL-versie van het artikel dat 9 oktober 2018 in de print-editie van MarketingTrtibune verscheen
 


CV Mark van Rijt (47)

-          opgegroeid en nog steeds woonachtig te Brabant

-          studie Technische Bedrijfskunde Eindhoven

-          eerste baan bij ABN Amro, vele functies bekleed

-          Hoofd Facilitair Bedrijf en Vastgoed bij ABN Amro

-          Een der grondleggers van duurzaam paviljoen Circl

-          Nu: directeur Branding & Communications ABN Amro, o.a. betrokken bij DDW

BEELDIMPRESSIE DUURZAAM PAVILJOEN CIRCL
gelegen naast HQ ABN Amro


lunchen op het (openbaar) dakterras

  pleintje tussen Circl het het hoofdkantoor

veel gerecycled materiaal in Circl, zoals dit meubilair uit oude HQ De Bazel

design-talent kan exposeren in het Circl-winkeltje

ruimte voor duurzame acties

Meer over Circl, een initiatief van ABN Amro: https://circl.nl/over-circl. Foto's: PvWK

Meer over duurzaamheid bij ABN Amro: www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/duurzaamheid


Dutch Design Week
* 9 days / 2600 designers / 110 locations / 400 events
* Food & Drinks / DDW Music Festival 20 - 28 Oktober 2018
* programma en tickets: www.ddw.nl

* Meer info over DDW vindt hier.  

 

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken