Hoofdsponsor DDW ABN Amro wil partnerverlof de standaard maken

Hoofdsponsor DDW ABN Amro wil partnerverlof de standaard maken
  • Design
  • 20 okt 2021 @ 09:26
  • 26627 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijMaatschappelijk design

Met verlofcadeau ‘Bouw Box’ wil hoofdsponsor Dutch Design Week (DDW) ABN Amro het gesprek openen over genderongelijkheid op de werkvloer.

ABN Amro zet als hoofdsponsor van Dutch Design Week de kracht van ontwerp in om het volledig opnemen van partnerverlof de standaard te maken. Bij de start van DDW 21 lanceerden de ontwerpers van social designbureau Ink in opdracht van ABN Amro de ‘Bouw Box’: een speciaal vormgegeven verlofcadeau dat het gesprek tussen ouders en werkgever openbreekt over het opnemen van verlof. Het cadeau stimuleert met name vaders om partnerverlof op te nemen na de geboorte van een kind. De traditionele rolverdeling blijkt namelijk een belangrijke factor in financiële ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het opnemen van partnerverlof helpt om die rolverdeling doorbreken. Een levensgrote versie van de Bouw Box is te zien tijdens Dutch Design Week Eindhoven.

Vrouwen leveren helft salaris in en mannen niets

Uit cijfers van het CBS blijkt dat vrouwen gemiddeld bijna de helft van hun salaris inleveren na het krijgen van een kind, waar dit voor mannen gemiddeld 0 procent is. Wanneer vaders verlof opnemen na de geboorte van hun kind, vermindert dit de financiële ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, ook op de lange termijn. Om mannen te stimuleren dit in Nederland relatief nieuwe verlof ook echt op te nemen, introduceren de ontwerpers van Ink en ABN Amro de Bouw Box. De Bouw Box bestaat uit een cadeau van je werkgever met verschillende speelblokken en een uitnodiging om in gesprek te gaan op je werk over hoe je je verlof wil regelen. Nicole Böttger, hoofd Diversiteit & Inclusie bij ABN Amro: ‘We weten uit onderzoek dat het opnemen van partnerverlof cruciaal is voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen op de werkvloer. Het zorgt namelijk voor een gelijkwaardigere taakverdeling tussen partners in de zorg en opvoeding van een kind tot ver na de bevalling. Uit onderzoek blijkt ook dat een ongelijkwaardige taakverdeling voornamelijk voorkomt in cisgender heteroseksuele relaties. Helaas is het nu zo dat voor veel mannen het nog geen gewoonte is om verlof op te nemen zodra zij vader worden. Om toekomstige ouders hierover na te laten denken en met elkaar en de werkgever de dialoog aan te gaan, lanceren wij deze speciaal vormgegeven Bouw Box. De blokken in de box staan symbool voor de nieuwe bouwstenen waarin partners samen een leven met kinderen en werk opbouwen.’

Opnemen zes weken partnerverlof door mannen normaliseren

De Bouw Box is het resultaat van een samenwerking tussen Ink en het What if Lab, en wordt als verlofcadeau aan medewerkers van ABN Amro gegeven op het moment dat ze een kind krijgen. Het is de bedoeling dat het verlofcadeau later ook beschikbaar wordt voor andere werkgevers in Nederland om daarmee het opnemen van alle zes weken partnerverlof door mannen te normaliseren.
Anna Noyons van Ink: ‘Vaders geven aan dat zij het gevoel hebben dat het opnemen van verlof negatieve gevolgen heeft voor hun carrière. Tegelijkertijd zouden vrouwen juist meer willen – blijven - werken, maar vinden zij dit lastig omdat de zorg voornamelijk op hun schouders komt te liggen. Ontwerp is een krachtig middel om mensen aan het denken te zetten, taboes te doorbreken en gesprekken te beginnen. Als social designbureau zetten wij ons in om genderongelijkheid onder de aandacht te brengen. Samen met ABN Amro willen wij mensen stimuleren om in gesprek te gaan over het ouderschap, waarin mannen en vrouwen gelijk zijn aan elkaar.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken