[Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

[Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
  • Food-en-retail
  • 22 mei 2015 @ 00:01
  • 14010 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieWinkelen

In het 58ste deel uit onze goed gelezen serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Gretske de Jong. Zij is winkelmanager bij Scheltema. Dit beroemde boekenwarenhuis verkaste deze week naar een nieuwe flagshipstore aan het Amsterdamse Rokin, waar de Noord Zuidlijn en de aanwas van andere bijzondere winkels -waaronder nu dus ook Scheltema- volgens retailwatchers zal leiden tot een ongekende renaissance van het gebied. De bijzondere winkel startte hier ooit. De Jong is er klaar voor en paste de formule aan. 'Op onze kookboekenafdeling hebben we zelfs een complete keuken voor koks die hier hun eigen recepten uit hun boeken kunnen komen koken.'

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan van Scheltema?
Ik ben Gretske de Jong, winkelmanager van boekhandel Scheltema in Amsterdam. Na 40 jaar op het Koningsplein verhuizen we terug naar het Rokin, hier opende Scheltema in 1853 voor het eerst haar deuren. Op donderdag 21 mei hebben wij de officiële opening van onze nieuwe winkel. Met de verhuizing naar het Rokin zijn wij nu de grootste boekhandel van Amsterdam. Wij hebben roerige tijden gekend. Met Novamedia als nieuwe eigenaar krijgen wij de ruimte om van Scheltema weer een echte boekwinkel te maken waar mensen graag komen. Voor ons betekent dat een breed assortiment, kundige boekverkopers die er zijn om mensen te adviseren en waar de sfeer goed is. En kijk waar we nu staan, een schitterend pand op het Rokin, aan het begin van wat de 'Rode Loper' van Amsterdam moet worden.

2. OK, verder over de Scheltema- case, kunt u dit bijzondere boekenwinkelmerk verder uitleggen? Hoe wordt het vernieuwde merk –na de verhuizing richting Rokin- in Nederland gelanceerd? Hoe zijn de verwachtingen?
Scheltema is een toonaangevende boekhandel, in Amsterdam, maar ook daar buiten. Het boegbeeld van de Nederlandse boekenbranche en, zo geloven wij, op internationaal niveau doen we ook goed mee met onze 35% anderstalige boeken. Dit is met name doordat we heel erg onze eigen weg gaan. We hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om ons boekenassortiment te verbreden in plaats van alleen op bestsellers in te zetten. Wij hebben nu een assortiment van 120.000 titels hebben, waarvan het grootste deel ‘eentjes’ zijn. Dat zijn enkele exemplaren. Onze boekverkopers bepalen welke boeken er worden ingekocht; zij weten per slot het beste wat onze klanten graag lezen. En wij zetten in op het organiseren van veel evenementen in de winkel zelf, de boekwinkel moet een plek zijn waar het fijn toefen is voor iedereen die van boeken houdt.

3. Is promotie via het digitale kanaal, waar ook concurrenten als Bol en Amazon bekende spelers zijn, belangrijk voor uw succes? Gelden daarbij nog bepaalde principes?
Dat is het zeker. Onze winkel is heerlijk om in rond te struinen en we zien dat mensen daar nog altijd van genieten. ER blijft behoefte aan een plek waar je tussen de boeken kan rondlopen en waar je opzoek kunt gaan naar verrassingen. Dat merken we ook in de reacties die we kregen bij de doorstart vorig jaar . Maar online groeit en daar willen en gaan we als boekhandel in mee. zo kunnen we hetzelfde assortiment of eigenlijk ieder boek dat iemand hebben wil, ook online aanbieden. Wij hebben ook een snelle bezorgservice. Op dezelfde dag dat je – binnen de ring van Amsterdam - online bij ons besteld, wordt je boek thuisbezorgd. Dat vindt men een heel fijne service en zo houden we het persoonlijk.

4. Hebben jullie voor de promotie van het nieuwe Scheltema nog samengewerkt met (reclame)bureau(s)? Welke? Ging goed?
Bij de voorbereidingen hebben we ondersteuning gekregen vanuit Novamedia bijvoorbeeld bij de organisatie van de opening en bij de vormgeving. We hadden nogal wat wensen. Van grote vlaggen op het dak tot en met paraplu’s voor als het slecht weer wordt. Van de officiële opening op 21 mei willen wij een waar feest maken. Zo helpen er ruim 150 auteurs mee door hun eigen boeken over een rode loper te ‘verhuizen’ van het Koningsplein naar het Rokin en maken wij een walk of fame rondom het nieuwe Scheltema pand als ode aan het boek. Alle auteurs die bij de opening aanwezig zijn, krijgen een tegel met handafdruk die rond het nieuwe pand neergelegd worden. 5. Is de boekenmarkt in Nederland een lastige? Bv. veel concurrentie of moeite geld in te verdienen?

De afgelopen jaren zijn moeilijk geweest, maar de laatste cijfers (Gfk onderzoek over Q1 2015, red.) laten zien dat de markt weer aantrekt. Wij zien dit afgelopen jaar als een jaar waarin de boekenmarkt zich herstelt. Dat wij tijdens de Boekenweek dit jaar ruim 30% meer boeken hebben verkocht vergeleken met 2013, laat zien dat onze aanpak werkt en steeds meer mensen de weg terug vinden naar de boekwinkel. .

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Wat dacht je van ons prachtige pand? Dat is alvast een eerste resultaat. De winkel op het Rokin is 3200 m2 groot en biedt meer dan 120.000 titels. Daar zijn we natuurlijk apetrots op. De inrichting van het pand is ook iets om trots op te zijn. Het voelt hier als een huiskamer. Veel tafels en stoelen waar mensen rustig een boek kunnen lezen. Alle boekenkasten zijn door de boekverkopers zelf ontworpen. Ook daar zijn we heel trots op. Sinds wij open zijn gegaan op het Rokin komen heel veel mensen kijken en krijgen wij heel veel positieve reacties terug. Daaruit maken we op dat niet alleen wij, maar ook veel Amsterdammers weer trots zijn op hun Scheltema. En cijfers? We hebben in de afgelopen boekenweek 30% meer boeken verkocht dan in 2013 (in 2014 deden we niet mee). Dus ja, het gaat goed en daar zijn we heel blij mee.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
We gaan met elkaar verder met heel veel nieuwe energie, op een geweldige locatie. Een plek waar onze klanten nog meer de gelegenheid krijgen om te grasduinen naar boeken. Een plek waar boekenliefhebbers samenkomen En verrassende nieuwe titels kunne tegen komen. En een winkel waar veel evenementen worden georganiseerd. Dagelijks gaan we boekpresentaties, signeersessies, voorleesmiddagen en wie weet wat nog meer organiseren. Op onze kookboekenafdeling hebben we zelfs een complete keuken voor koks die hier hun eigen recepten uit hun boeken kunnen komen koken. Maar bovenal gaan we veel, heel veel boeken verkopen. We zijn er klaar voor!
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.

tekst: Peter van Woensel Kooy

 


Gretske de Jong, winkelmanager bij Scheltema, in actie



Vooraanzicht van het nieuwe boekenparadijs Scheltema aan 't Rokin
.

57. [Ondernemer van de week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week]
May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken