Niet voor iedereen: de eigenzinnige gin van Chapter

Niet voor iedereen: de eigenzinnige gin van Chapter
  • Food-en-retail
  • 27 mrt 2018 @ 11:20
  • 13616 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodInnovatie

Rotterdam is een nieuwe spirit rijker: Chapter Gin. De gin is een ode aan de stad en haar inwoners: pittig, eigenwijs, maar volgens de makers een stuk verfijnder dan je denkt.

Zij stellen een uitgesproken, premium gin met tonen van onder meer cayennepeper, gember, kruidnagel, sinaasappel en munt te hebben gemaakt. 'Niet voor iedereen, en daarom zo bijzonder. De rijke, gelaagde smaak maakt Chapter Gin bovendien perfect voor foodpairing. Naast de gin, introduceert Chapter ook een eigen wodka, die dan weer dient als basisdestillaat voor de gin.'

Chapter Spirits Collection zegt naar de ultieme smaakbeleving te zoeken. 'Eigenwijs, gedurfd en doordrenkt van een Rotterdamse mentaliteit van aanpakken en doén. Pure en eerlijke smaken creëren die de zintuigen op scherp zetten en zorgen voor een onvergetelijke herinnering. Het resultaat: een gloednieuwe gin en wodka, gemaakt met lef en vakmanschap.'

Nieuw hoofdstuk
Ruim acht maanden lang hebben de Rotterdamse ginliefhebbers Marijn Hartog en Bart Bel in hun eigen keuken gewerkt om tot de 'smaakcomplexiteit' te komen die ze nastreefden. Hartog: 'Het moest een gin voor de liefhebber worden. Een premium gin met een pit en eigenzinnigheid die je in nog geen gin-tonic hebt geproefd. Foodpairing was ons uitgangspunt. Chapter moest een gastronomische gin worden die perfect te combineren zou zijn met bijzondere gerechten en exquise bites.' Om dat te bereiken schoven ook andere smaak-enthousiastelingen aan de keukentafel aan: wijn sommeliers, kaas fromageliers, chef-koks en zelfs watersommeliers.'

De gin en de wodka zijn de eerste destillaten die de Rotterdammers zelf hebben ontwikkeld. ‘We zijn echte ginliefhebbers. We hebben thuis zo’n 250 gins liggen. Toch misten we nog iets: een gin met veel pit en kracht die overeind zou blijven staan bij het eten. We speelden daarom met het idee om zelf een gin te gaan maken, een echt Rotterdams product. Een brand die ons huis grotendeels verwoestte, op de gincollectie na, motiveerde ons om het plan door te zetten. Chapter is dus echt een nieuw hoofdstuk in ons leven. Daarna volgde een lang traject om eerst de gewenste smaak te ontwikkelen en daarna de beste producten te zoeken die eerlijk worden gewonnen.’

Tintelende afdronk
Chapter Gin kenmerkt zich naast de jeneverbes door een hint van cayennepeper, vergezeld door kruidnagel en een vleugje gember. 'Sinaasappel, munt en engelzaad maken de gin fruitig en fris. De smaken zijn zo op elkaar afgestemd dat de gin soepel en zacht drinkt, maar een warme en tintelende afdronk heeft. Het lekkerst in een gin-tonic met een deel Chapter Gin en drie delen Russell & Co tonic, in een groot ballonglas met veel ijs en met gemalen peper en verse munt als garnering. Het volledige recept voor deze en andere cocktails vind je op www.chapterspirits.com', nodigt Hartog uit.

Het zusje: Chapter Wodka
Marijn en Bart begonnen met het destilleren van wodka, die als basis zou gaan dienen voor de gin. Chapter Wodka is een single malt tarwewodka gemaakt met zuiver gletsjerwater. Het is maar liefst vijf keer gedestilleerd in een koperen ketel, zodat de wodka niet de specifieke zware smaak en geur van alcohol heeft, maar juist vol zit met aroma’s. Chapter Wodka is daarom heerlijk om puur te drinken of met een blokje ijs, maar komt ook goed tot zijn recht in een Espresso Martini. Zowel Chapter Gin als Chapter Wodka worden in kleine, gelimiteerde oplage verkocht. Leuk detail voor wie het opdrinkt: elke fles heeft een eigen nummer.

Chapter Gin en Chapter Wodka zijn onder meer verkrijgbaar bij Barrelproof in Rotterdam en diverse horecazaken in Den Bosch, Leiden en Den Haag. Ook is Chapter voor particulieren te verkrijgen bij Gevo slijterij en online. Het nieuwe hoofdstuk klinkt aanlokkelijk.
(PvWK)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken