Albert Heijn zet kunstmatige intelligentie in tegen voedselverspilling
- Food-en-retail
- 21 mei 2019 @ 08:36
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 21 mei 2019 @ 08:36
- Peter van Woensel Kooy
Albert Heijn zet vanaf deze week een nieuwe stap in het verminderen van voedselverspilling met de proef ‘dynamisch afprijzen’. Hierbij worden producten automatisch afgeprijsd op basis van de houdbaarheidsdatum: hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting.
Een algoritme houdt rekening met verschillende factoren die de verkoop van een product beïnvloeden om zo de beste korting te berekenen. De proef vindt plaats in de Albert Heijn in Zandvoort bij de gevogelte- en visproducten. Albert Heijn heeft zich voor deze proef laten adviseren door antiverspillingsbedrijf Wasteless.
Producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen, prijst Albert Heijn al jaren af met de ‘35% weggooien is zonde korting-sticker'. Deze sticker wordt voor 10 uur ‘s ochtends op producten geplakt en zorgt ervoor dat ze de hele dag met korting verkocht worden. Dit is een mooie manier om voedselverspilling te verminderen en klanten een korting te geven.
Houdbaarheid bepaalt de afprijzing
Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen. Het algoritme houdt rekening met onder andere locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel. Bij de producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de reguliere prijs en afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum.
Samen tegen verspilling
Voedselverspilling is een belangrijk thema in de duurzaamheidsstrategie waar Albert Heijn zich al jaren hard voor maakt. Voorbeelden zijn de samenwerking met de voedselbanken die in 2018 vier miljoen producten kregen, het afwasmiddel waarin sinaasappelschillen een tweede leven krijgen en de samenwerking met Instock, het restaurant dat kookt met gered voedsel. Met deze en andere initiatieven wil Albert Heijn in 2030 bijdragen aan de helft minder voedselverspilling in de hele voedselketen. Dynamisch afprijzen is hierin een volgende stap. Alle informatie, met meer cijfers en actuele voorbeelden, staat op www.ah.nl/duurzaam. Hieronder een videootje over de nieuwste A.I.-toepassing bij Appie.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- proef
- gevogelte
- berekenen
- proef
- factoren
- mvo
- verschillend
- visproducten.
- marketing
- algoritme
- foodwaste
- AH
- besparing
- Albert Heijn
- rekening
- slim
- verspilling
- vers
- food
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Nutricia start Ondervoeding op het Menu
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Intertoys lanceert Speelboek 2025... 16-10-2025
- Walmart gaat direct vanuit ChatGPT... 16-10-2025
- Joost van den Berg van Dr. Oetker:... 14-10-2025
- McDonald’s lanceert Bouw Burger voor... 14-10-2025
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw... 13-10-2025
- EU-verbod op plantaardige... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes