'Het gros van de retailers weet de consument niet te inspireren'
- Food-en-retail
- 29 mei 2019 @ 11:26
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekMarketingWinkelen
- 29 mei 2019 @ 11:26
- Peter van Woensel Kooy
De Nederlandse consument heeft gesproken: retail mag meer inspireren. Dat blijkt uit de 'Inspirerende 40: Retaileditie', een onderzoek van Crossmarks en Synergie. 'De consument zit met smart te wachten op de retailers die meer doen dan alleen een aankoop faciliteren.'
Ook al presenteert het onderzoek de lijst van de 40 meest inspirerende retailers, toch blijkt het voor de Nederlandse retail lastig om echt te inspireren. Het aantal retailers dat volgens de consument als inspirerend bestempeld wordt, is buitengewoon klein. Maar liefst 56% van de retailers uit het onderzoek weet de consument nog niet te inspireren.
'Alleen Ikea blinkt uit op alle vlakken van inspiratie'
Uit het onderzoek blijkt dat inspiratie een goede voorspeller is voor succes. Inspirerende retailers hebben loyalere klanten en een hogere NPS-score. Toch blijkt uit de 'Inspirerende 40: Retaileditie' dat er nog veel te winnen valt op het gebied van inspiratie in retail. 'Zelfs als we naar de tien meest inspirerende retailers van Nederland kijken, zien we dat alleen de winnaar, Ikea, op alle vijf pijlers van inspiratie weet uit te blinken. De meubelretailer inspireert op aanbod & assortiment, winkelinrichting, winkelervaring, klantcontact én identiteit. Terwijl alle andere retailers uit de top 10 slechts op vier van de vijf pijlers hoog weten te scoren', volgens de onderzoekers.
Retailers inspireren niet met het aanbod & assortiment
Er wordt door retailend Nederland met name laag gescoord op de pijler aanbod & assortiment. Slechts 27% van de retailers weet te inspireren met wat zij klanten aanbieden, concludeert het rapport. 'En dat terwijl aanbod & assortiment door consumenten wordt beschouwd als de belangrijkste pijler van inspiratie. Klanten verwachten een ruime keuze met kwalitatief goede producten en diensten voor de juiste prijs-kwaliteitsverhouding.'
Van verkoop naar verbinding
Toch zijn er ook retailers die het wel lukt klanten te inspireren. De koplopers in de 'Inspirerende 40: Retaileditie' krijgen het voor elkaar de harten van klanten sneller te laten kloppen, stelt het rapport. 'Hoe ze dat doen? In ieder geval door verder te kijken dan de daadwerkelijke transactie. Ze denken voorbij het verkopen van producten en zijn continu zoekende naar manieren om een grotere rol te kunnen spelen in het leven van klanten. Dat zorgt voor een transitie van denken in producten naar denken in oplossingen. Van het verkopen van een bed naar het faciliteren van een goede nachtrust. Of van het verkopen van douchegel naar het faciliteren van een ultiem genietmomentje.'
Dat er dus nog kansen liggen, lijkt meer dan duidelijk. Het retailspeelveld is helemaal open en de consument zit met smart te wachten op de retailers die meer doen dan alleen een aankoop faciliteren. Die zullen ze rijkelijk belonen.
(PvWK)
Benieuwd of uw retailorganisatie behoort tot de 40 meest inspirerende retailers van Nederland? Volgers van dit MarketingTribune platform Food&Retail kunnen hier gratis de gehele publicatie van de 'Inspirerende 40: Retaileditie' downloaden.
Inspirerende 40: Retaileditie
'De Inspirerende 40: Retaileditie is een onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Het levert een bijdrage aan het doorgronden van de retailwereld zoals we die vandaag kennen. De inzichten uit het onderzoek zijn bedoeld om retailers te inspireren om hun klanten te inspireren. Zo werken we samen aan een duurzame, rendabele en vooral inspirerende toekomst van retail.'
(bron: Crossmarks)
fotocredit: Toa Heftiba / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- prijs
- marketing
- onderzoek
- Ikea
- winkel
- Crossmarks
- gesproken
- beleving
- retail
- research
- consument
- Synergie
- NPS
- kwaliteit
- inspiratie
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management