Onderzoek: consumenten willen meer streekproducten
- Food-en-retail
- 23 okt 2019 @ 10:33
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 23 okt 2019 @ 10:33
- Sjaak Hoogkamer
Er is een grote behoefte aan streekproducten in de supermarkt, zo blijkt uit nieuw onderzoek van supermarktketen Jan Linders onder consumenten. Ruim driekwart van de Nederlanders (81%) koopt het liefst streekproducten in de supermarkt.
Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope onder 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder en representatief op geslacht en leeftijd. Consumenten in het zuiden van het land hebben een nog grotere voorkeur voor streekproducten (83%). Voor de super reden om onder de noemer ‘De Zachte G weken’ extra aandacht te schenken aan producten uit de streek.
Jan Linders is met 60 supermarkten actief in Zuidoost-Nederland. Op de vraag welke regio de lekkerste streekproducten heeft, antwoordt 38% het zuiden, gevolgd door het oosten met 32%. Chantal de Rijk, directeur commercie bij Jan Linders: ‘Streekproducten uit het zuiden van het land zijn favoriet, met als gevolg dat 74% van de Nederlanders wel eens een zuidelijk streekproduct koopt. Voor ons een teken dat klanten openstaan voor al het lekkers dat onze streek te bieden heeft en bij ons in de schappen ligt.’
Milieu
Een ander interessant inzicht uit het onderzoek: meer dan driekwart van de Nederlanders (76%) vindt streekproducten beter voor het milieu. De Rijk: ‘Consumenten zien steeds meer het belang en nut van streekgebonden voedsel. Zo worden dierenwelzijn en landschapswaarde over het algemeen beter gewaarborgd en is lokale productie duurzamer.’
Ministerie
Niet alleen de supermarkt wil meer aandacht voor streekproducten. Zo schreef de minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) onlangs aan de Tweede Kamer dat zij de waardering voor Nederlandse streek- en regioproducten wil vergroten en de afzet ervan wil bevorderen. Ook betoogt zij om streekproducten bekender te maken en een korte (voedsel)keten te stimuleren.
De Zachte G Weken bij Jan Linders vinden de komende weken plaats. De campagne geeft onder de noemer de G van Goed en Gezond podium aan vers- en streekproducten. Onder de G van Goedkoop biedt de supermarkt acties op A-merken.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Nutricia start Ondervoeding op het Menu
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Kinderen grijpen naar Whopper in nieuwe campagne
- Echte dames, echte croquet: Van Dobben viert karakter
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Joost van den Berg van Dr. Oetker:... 14-10-2025
- McDonald’s lanceert Bouw Burger voor... 14-10-2025
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw... 13-10-2025
- EU-verbod op plantaardige... 10-10-2025
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales... 10-10-2025
- Kinderen grijpen naar Whopper in... 08-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes