Explosieve groei online retail dwingt winkelier tot transformatie
- Food-en-retail
- 31 jan 2020 @ 15:53
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingOnderzoekWinkelen
- 31 jan 2020 @ 15:53
- Peter van Woensel Kooy
ABN Amro presenteert vandaag haar Sectorprognose Retail 2020/2021, getiteld ‘Kritische consument dwingt winkelier tot transformatie’. De vooruitzichten zijn gunstig. ABN Amro verwacht zowel in 2020 als in 2021 een omzetgroei van 2 procent voor de retail.
Retail groeit zesde achtereenvolgende jaar op rij
De sector retail presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen. In 2019 steeg de omzet met 2,5 procent: het zesde achtereenvolgende jaar van groei. Sinds 2013 is de omzet in de sector met ruim 15 procent toegenomen. De omzetgroei vlakte vorig jaar iets af in vergelijking met 2018, toen deze 2,9 procent bedroeg. Dit ligt volgens ABN Amro deels aan de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent, waardoor met name de omzetgroei van supermarkten werd afgeremd: van 2,8 procent in 2018 naar 0,5 procent in 2019. De vooruitzichten voor de sector als geheel blijven vooralsnog gunstig. ABN Amro verwacht zowel in 2020 als in 2021 een groei van 2 procent.
Minder klanten in winkels door explosieve groei online retail
Ondanks de verwachte omzetgroei van de retail als geheel benadrukt ABN Amro dat de vooruitzichten voor veel individuele winkeliers minder gunstig kunnen zijn. Doordat consumenten steeds meer online kopen, komen ze minder vaak in de winkelstraat en staat de omzet van fysieke winkels onder druk. Vooral mode- en elektronicazaken hebben hier last van, want het internet biedt gemak, snelle prijsvergelijking en gratis verzending. Sinds 2013 is de waarde van alle online verkochte consumentenartikelen volgens ABN Amro zo’n 270 procent toegenomen. Het aandeel online bedraagt nu ruim 20 procent van de binnenlandse non-food retail omzet en zelfs tegen 25 procent als buitenlandse webwinkels worden meegerekend. Dit aandeel zal toenemen, want de sterke groei van online houdt aan in 2020 en 2021 en zal naar verwachting 15 procent bedragen. Bovendien wordt de online keuze voor consumenten nog groter, nu Amazon zich nog sterker op Nederland wil richten en Bol.com heeft aangekondigd het assortiment daarom uit te breiden.
Fysieke winkels moeten verdienmodel aanpassen
Winkeliers dienen vanwege de vergrijzing ook rekening te houden met een veranderend uitgavenpatroon van consumenten. De komende tien jaar stijgt het aantal 65-plussers naar schatting van het CBS met zo’n 860.000, terwijl de rest van de bevolking nauwelijks toeneemt. Ouderen hebben na pensionering vaak een lager besteedbaar inkomen, maar ook andere behoeften dan jongere generaties. Zo besteden zij een groter deel van hun inkomen aan huishoudelijke apparaten, gezondheid, voedings- en genotmiddelen en minder aan elektronica, kleding en schoenen. 'Retailers moeten zichzelf opnieuw uitvinden en hun online zichtbaarheid vergroten. Zo’n 55 procent van de consumenten oriënteert zich namelijk vóór een aankoop eerst online. Alleen een onlineverkoopkanaal is echter niet voldoende en bovendien ook kostbaar. Je moet je óók onderscheiden met verrassende producten en klanten binden met uitstekende service en beleving', zegt Paul Metzemakers, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN Amro. 'Winkeliers kunnen bijvoorbeeld een community van gelijkgestemden vormen en events organiseren. Denk aan een wielermodezaak die als verzamelpunt dient voor een groepsrit en een kop koffie. Klanten waarderen het ook als het personeel deskundig is, het verhaal achter producten kent en zich kan inleven in hun behoeften. Dit - en een inspirerend assortiment en interieur - versterkt de klantbeleving en de kans op herhaald bezoek.'
Meer informatie verstrekt Paul Metzemakers namens de bank op verzoek.
(PvWK, beeld: Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- sectorprognose
- binden
- onderzoek
- klanten
- onlineverkoopkanaal
- marketing
- trend
- online
- consumenten
- kostbaar
- transformatie
- online
- producten
- uitvinden
- consument
- onderscheiden
- Retail
- 2020/2021
- winkelier
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management