Stichting Reclame Code: 'On the way to PlanetProof zuivel is niet misleidend'

Stichting Reclame Code: 'On the way to PlanetProof zuivel is niet misleidend'
  • Food-en-retail
  • 18 feb 2020 @ 15:49
  • 20352 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CampagnesPolitiekMarketing

Stichting Even Geen Vlees diende een klacht in tegen een tv-commercial van Campina waarin het ‘On the way to PlanetProof’ keurmerk centraal staat. De stichting stelt dat de melkveehouderij een grote impact heeft op het klimaat en dat de koe niet ‘PlanetProof’ kan worden. De klacht werd niet gehonoreerd.

Ook in hoger beroep wordt geoordeeld dat Campina niet misleidt met het ‘On the way to PlanetProof’ keurmerk.

On the way to
Het gaat om een tv-commercial waarin wordt gezegd dat ‘veel producten van Campina nu het PlanetProof keurmerk hebben’. Hier gaat het volgens de stichting al mis omdat het ‘on the way to’ hierbij niet wordt genoemd. Zo zou het beeld gecreëerd worden dat Campina’s producten al PlanetProof zijn. Het College van Beroep werpt tegen dat het logo in beeld staat. Hierdoor is het volgens het College voor de consument voldoende duidelijk dat Campina nog niet PlanetProof is, maar onderweg daar naartoe. 

Nooit klimaatneutraal 
De stichting betwist dat Campina onderweg is naar PlanetProof. 'Een koe krijg je nooit klimaatneutraal. Het is een dier, geen auto. De spijsvertering van de koe veroorzaakt uitstoot van de zware broeikasgassen methaan en lachgas, en dat zal ook altijd zo blijven', legt Armanda Govers van Even Geen Vlees uit. 'Daarom zeggen organisaties van het WNF tot aan de Verenigde Naties: de veestapel moet krimpen.' 

FrieslandCampina, het moederbedrijf van het merk Campina, verweerde zich in de procedure dat ze met dit keurmerk ook niet claimt dat Campina ooit klimaatneutraal wordt, noch dat hiermee aan de klimaatdoelstellingen van Parijs wordt voldaan. Het bedrijf stelt in de commercial dat de producten worden gemaakt met ‘extra aandacht voor koe, natuur en klimaat’. Dat slechts 10% van al haar melkveehouders kan voldoen aan de eisen laat volgens FrieslandCampina zien hoe streng het keurmerk is. Experts zeggen juist dat de eisen zijn afgezwakt zodat deze melkveehouders konden meedoen. FrieslandCampina wil dat Campina’s melk in 2050 volledig PlanetProof is. Wat dat precies inhoudt is niet duidelijk, behalve dan dat dit niet gelijk staat aan klimaatneutraliteit. 

De Stichting Reclame Code vindt het afdoende dat Campina de CO2-uitstoot per kilo koemelk omlaag brengt met 8-15%. Hierover verbaast Govers zich: 'In eerdere uitspraken werd beslist dat kleine stapjes niet zomaar een rechtvaardiging zijn voor grote claims. Zo mocht Aldi haar 1-ster Beter Leven vlees niet "verantwoord" noemen. De Commissie noemde dit toen een "vergaande inflatie van het begrip verantwoord". Dat zuivel "On the way to PlanetProof" genoemd mag worden, lijkt me eveneens een vergaande inflatie van de woorden PlanetProof.' 

Planetary Boundaries
Campina kwam eerder al in opspraak met het PlanetProof keurmerk in een aflevering van Keuringsdienst van Waarde. Onder andere Kees van Veluw, onderzoeker Biologische Landbouw aan de Wageningen Universiteit is kritisch. 'Als ik denk aan PlanetProof, dan denk ik aan het rapport Planetary Boundaries van Rockström. Daaruit blijkt dat we de planetaire grenzen voor wat betreft broeikasgas en stikstof ver overschrijden. De omvang van de huidige melkveehouderij vormt hierin een groot probleem.' Van Veluw schat in dat de PlanetProof zuivel van Campina over het geheel genomen voor slechts twee procent planet proof is. 'Hiermee ga je de planeet niet redden.'

Greenwashing
Stichting Even Geen Vlees maakt zich zorgen over greenwashing, die wordt verondersteld. Govers: 'Dit soort campagnes zie je tegenwoordig vaker en speelt in op de toenemende zorgen van de consument over het klimaat. Het is verontrustend dat de Stichting Reclame Code niet wat strenger is, gezien de ernst van het opwarmende klimaat.'
(PvWK)

* Lees hier de verklaring van FrieslandCampina bij de lancering (2018)
* Bekijk hier het factsheet van OTWTPP

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken