Retail: overbrug de fysieke en digitale wereld
- Food-en-retail
- 7 aug 2020 @ 09:30
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Multichannel
- 7 aug 2020 @ 09:30
- Sjaak Hoogkamer
Corona verandert het retail landschap voorgoed. Volgens GS1, een standaardisatieorganisatie, is het voor ondernemers van belang om juist nu de brug te slaan tussen offline en online winkelen.
De webwinkels hebben meer kunnen omzetten, maar het is volgens GS1 vooral de combinatie van winkel en online verkoop die de sterkste groeicijfers laten zien. Waar oorspronkelijk ongeveer 85% van elke euro in traditionele retail werd uitgegeven, zien merken door de uitbraak van het coronavirus nu dubbele cijfers groei in hun online omzetten. Kortom, wie tegenwoordig een product wil verkopen, kan niet meer zonder een online winkel.
Kleine en middelgrote bedrijven kunnen via online verkoopkanalen hun producten aanbieden. Meeliften op de Bol.coms, Amazons en Alibaba’s van deze wereld is dé manier om je online verkopen een boost te geven. Volgens een onderzoek van Shopping Tomorrow start maar liefst 73% van alle Nederlandse consumenten hun zoektocht voor een product op een marketplace zoals bol.com of Amazon.
Retail: overbrug fysieke en digitale wereld
Bedrijven profiteren van de voortdurende groei in online aankopen door de consument. Maar hoe gaat het verder in de winkels? De fundamentele verandering van winkelen zit in het koopgedrag van consumenten. Winkels zijn ‘the place to be’ om te inspireren, online is er voor de gerichte aanschaf en herhalingsaankopen. Ook uit recente cijfers van het CBS ziet GS1 dat de verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels in het eerste kwartaal van 2020 20,2 procent hoger is dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en ‘multichannelers’. De omzet van pure webwinkels was in het eerste kwartaal van 2020 18,8 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de multichannelers was de online-omzet in deze periode 22,3 procent hoger
We verwachten dat de verschuiving naar online verkopen niet tijdelijk is
Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland (zie foto boven): ‘We verwachten dat de verschuiving naar online verkopen niet tijdelijk is. Mooi om te zien dat traditionele winkelketens die geïnvesteerd hebben in hun online kanaal nu het meest profiteren. We leven immers in een verbonden wereld. Het gaat in de toekomst vooral om het overbruggen van de fysieke en digitale wereld. De link tussen technologie, consumenten en bedrijven is dat de identificatie van alles mogelijk maakt. Daarom hebben we die GS1 standaarden nu en in de toekomst hard nodig.’
Geregistreerde EAN is onmisbaar
GS1 Nederland pleit ervoor om als ondernemer unieke geregistreerde barcodes aan te schaffen als zij hun producten aan de man willen brengen. Maarleveld: ‘Het is die code waarmee je je product online én offline kenbaar maakt aan marktplaatsen, verkopers én klanten. Het is dan ook de nadrukkelijke wens van online platformen om aan ieder product een unieke EAN te hangen. Daarom is het zo dat als je nu een barcode aanschaft je meteen basisgegevens over je product (zoals merknaam, productomschrijving en foto’s) vastlegt.’
De vraag naar barcodes blijft toenemen. Ook dit jaar zien we die trend, daar heeft Corona geen roet in het eten gegooid. Integendeel, de groei houdt aan
Maarleveld: ‘Als je bedenkt dat wereldwijd er dagelijks 10 miljard keer producten worden gescand. Ja, iedereen zit aan de barcode. De realiteit is dat jaarlijks honderdduizenden verschillende artikelen vernieuwd of aangevuld worden. Dan is het evident dat de identificatie van producten op orde moet zijn. We zien de afgelopen jaren de vraag naar barcodes dan ook alleen maar toenemen. Ook dit jaar zien we die trend, daar heeft Corona in ieder geval geen roet in het eten gegooid. Integendeel, de groei blijft aanhouden.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing