Lostrekken Ever Given markeert nieuwe containerchaos

Lostrekken Ever Given markeert nieuwe containerchaos
  • Food-en-retail
  • 30 mrt 2021 @ 11:43
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MultichannelDistributie

'Boskalis heeft het probleem in het Suezkanaal voortvarend opgelost'. Dat is het bijschrift van deze -nu viraal gaande- cartoon. De vrijgevallen route heeft wel een containerinfarct tot gevolg, onder andere in Rotterdam.

Normaal varen er 50 schepen per dag door het Suezkanaal. Tot vlak voor het lostrekken lagen er al meer dan 300 containerschepen en olietankers te wachten. Maersk, de grootste rederij ter wereld, heeft al veertien vrachtschepen omgeleid via Zuid-Afrika en Kaap de Goede Hoop. 'Het is lastig om tegen je klanten te zeggen dat hun goederen daardoor nog een week vertraging zullen oplopen, maar wellicht is het een betere optie dan daar te liggen dobberen in het Suezkanaal', aldus Belga.

Verstopping op zee
'Na einde Suezblokkade dreigt containerinfarct voor Rotterdam', kopt nu het FD. Want na de digestie komen er plotseling heleboel containers tegelijk aan in grote havensteden als deze. Terwijl we eind februari 2021 nog in de Volkskrant lazen: 'schreeuwend tekort aan zeecontainers maakt tuinbank "made in China" onbetaalbaar.' Door een groot gebrek aan zeecontainers zit de wereldhandel in de knel. Dat leidt volgens de krant nog niet tot lege schappen, hoewel Het Parool intussen vanwege stagnerend transport van houtpulp over de oceanen al een nieuw WC-papier te kort voorspelt. Maar nu een echt te kort.

Containers op de verkeerde plek
‘Er zijn simpelweg te weinig lege containers én te weinig schepen in de vaart om aan de huidige vraag te voldoen’, zegt Ad Schoenmakers, voorzitter van de stuurgroep zeehavenlogistiek bij brancheorganisatie Fenex en directeur van het Rotterdamse expediteursbedrijf Ritra in het vakblad Transport Online. ‘Producten staan wekenlang stil in Azië. Alleen al in een overslaghaven in Colombo staan 50 duizend containers klaar om verscheept te worden, maar er zijn geen schepen om ze te vervoeren.’

Te weinig passagiersvluchten
Boven op deze problemen signaleert Peter van Ammelrooy in de Volkskrant ook nog eens een net zo nijpend tekort aan vliegtuigen, waarmee Azië het Westen voorziet van smartphones en andere producten. 'De helft van de goederen die normaal door de lucht wordt vervoerd, gaat mee in de buik van passagiersvliegtuigen.' Nu dus niet. En straks staan er door de containerinfarct in Rotterdam na de Suezblokkade ook nog eens megaveel containers op de kade. Wat gaat er in de retourvloot? Genoeg houtpulp? Hoe wordt de vertraging opgelost? Kortom, de wereldwijde distributie over zee loopt aardig in de soep. De roep uit duurzame hoek om een lagere 'carbon footprint' van producten, met andere woorden: produceer lokaal en perk daarmee de vervoerskosten en -vervuiling in, krijgt door de actuele containerchaos extra urgentie. Maar loopt het echt vast, dan is er gelukkig altijd nog Boskalis om de boel vlot te trekken.
(PvWK)


De inhaak-advertentie van Boskalis zelf


Cartoon die momenteel ook viraal gaat over de berging

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken