[markt analyse] Shell geleidelijk naar SHV model

[markt analyse] Shell geleidelijk naar SHV model
  • Food-en-retail
  • 10 okt 2020 @ 11:30
  • 13605 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieDistributieWinkelen

Door een tijdelijk verminderd energieverbruik door de wereldwijde pandemie, vanwege de energietransitie en overproductie in verschillende landen, staat het merk Royal Dutch Shell onder druk. Het aandeel is bijna te geef, op een nieuwe strategie wordt gebroed. Biedt de SHV-aanpak soelaas?

De Steenkolen Handelsvereeniging (SHV), opgericht in 1896, dreef tijdenlang op -de naam zegt het al- steenkool. SHV Holdings is intussen het grootste familiebedrijf van Nederland waarin steenkool amper een rol meer speelt. Het is een gediversificeerd bedrijf geworden, met activiteiten op het gebied van energie, groothandels, diervoeding, beleggen en zwaar transport. SHV telt zo'n 55.000 werknemers wereldwijd en is actief in 58 landen lezen we op de corporate pagina. De rol van SHV is dus veranderd: wellicht een blauwdruk voor het worstelende en nu op de beurs verbazend ondergewaardeerde Shell.

Het merk heeft meer assets
Immers: ook het merk RDS of Shell heeft meer noten op zijn zang. De -nu flink afgewaardeerde- olievoorraden blijven bovendien bestaan. De goudprijs mag fluctueren, het goud loopt dan nog niet weg uit je goudmijn. Hetzelfde geldt voor een bron of veld. Al kun je je afvragen of het gebruik van het 'zwarte goud' na de pandemie weer op hetzelfde niveau komt als daarvoor. In de 'eerste' en 'tweede' wereld wellicht niet 100%. Maar door bevolkingsgroei en opkomende economieën wordt er straks vast (ook) weer meer naar fossiele energie gevraagd.

Goede voorbeeld
Natuurlijk is het daarnaast een schone zaak dat Shell zich intussen ook beijvert voor schonere alternatieve energiebronnen en daar als groot bedrijf ook met hoge R&D budgetten aan werkt. Wie zoals MarketingTribune, aanwezig was tijdens de Economie-lezing van ceo Ben van Beurden in 2018, herinnert zich hoe de baas de parkeerplaats voor de Rode Hoed in Amsterdam verliet in een speciale directie-auto die reed op een waterstof-cel. Hij gaf het goede voorbeeld en maakte zelf al gebruik van schonere energie.

CO2 arm
Wellicht kan Shell bijvoorbeeld ook meedenken over veilig opwekken van kernenergie, waarover de opinie na de exclusieve focus op 'zonnevelden' (zonne-energie, red.), op de niet meer modieuze biomassacentrales en op (land)windmolens in Nederland kantelt. Kernergie kan volgens de Rijksoverheid namelijk bijdragen aan de klimaatdoelen, omdat bij de opwekking weinig CO2 vrijkomt. De enige kerncentrale in Nederland levert ongeveer 4% van de gebruikte elektriciteit in Nederland. Er zijn op dit moment geen plannen voor de bouw van een nieuwe kerncentrale, volgens het Rijk, ook omdat deze weinig CO2 uitstotende energiebronnen een flinke investering vereisen. Wie zou kunnen helpen bij realisatie van deze relatief duurzame energievorm?

Shell sterk in retail
Tot de 'meerdere noten' van Shell kan daarnaast ook de aanwezige handelsgeest in het concern gerekend worden. De afdeling van traders zorgde in Q2/'20 waarin in totaal een verlies van 15,4 miljard euro werd geleden, toch nog voor een mooi resultaat. Met recht, net als SHV, een handelsclub dus. Daarnaast biedt de retailafdeling van RDS nog extra te ontwikkelen mogelijkheden. Niet iedereen kent de immense schaal van deze afdeling. 'Als retailer van Shell-stations krijg je een unieke kans om jouw eigen bedrijf te runnen met steun van de grootste merkretailer ter wereld', staat op de site van het topmerk zelf. Als reden wordt hiervoor genoemd dat servicemedewerkers op de tankstations met 500.000 collega's in bijna 80 landen wereldwijd meer dan 25 miljoen gasten per dag bedienen, al zal dit momenteel iets minder zijn door de langzaam overwaaiende pandemie. Zo'n distributienetwerk biedt nog veel mogelijkheden, waarbij ook aan partnerships met partijen als Bol.com, Amazon of Google Retail gedacht kan worden. Shell is immers zelf een mega-marketplace.

Toegevoegde waarde
Eens goed kijken naar hoe SHV door de tijd heen opereerde zal in elk geval inspiratie opleveren. Als employer brand gaat het goed. In het vorige week bekend geworden Intermediair Imago Onderzoek (in de periode 28 februari t/m 5 april 2020), waar aan bijna 5.000 hoogopgeleiden wordt gevraagd naar het arbeidsmarktimago van organisaties en hun persoonlijke ambities, verwachtingen en wensen, voert Shell de lijst aan. Vorig jaar stond Shell nog op de vierde plaats. Intussen is het aandeel RDS voor een prikkie verkrijgbaar, namelijk fluctuerend rond tot een derde van de waarde die een jaar terug werd genoteerd. Vanwege de onderliggende kansen die het merk biedt, kopen zelfs Noorse investeringsfondsen, die eerder uit het eigen (want 'te fossiele') Statoil stapten, zich nu zeer gunstig in op Beursplein 5 met Shell. Of dit slimme handel is, wijst de nabije toekomst uit. Een vaccin tegen corona in combinatie met visionaire merkdenkers en R&D-mensen (mede dankzij de goede banden met TU Delft) die al aan boord zijn bij RDS als Favoriete Werkgever van 2020 zelf, kan de waarde in elk geval zomaar razendsnel 'upstream' , dus opwaarts veranderen. Ceo Van Beurden zal in februari 2021 de nieuwste strategie van Shell bekend maken.
(PvWK, foto spiegelend pompstation: Justus Menke/ Unsplash)

* Lees hier het recente interview met Ben van Beurden (bron: Shell)
* MarketingTribune schreef mee tijdens de Elsevier-Economie lezing in de Rode Hoed (2018)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken