[McKinsey] Shoppers houden van Black Friday maar worden overspelig

[McKinsey] Shoppers houden van Black Friday maar worden overspelig
  • Food-en-retail
  • 27 nov 2020 @ 09:02
  • 15058 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Consumenten zijn wereldwijd op zoek naar deals. Behalve Black Friday lenen ook Amazon Prime Day en Cyber ​​Monday zich daarvoor. In China is Singles Day de populairste winkeldag. De pandemie baart koopjesjagers, stelt McKinsey in een internationale marktanalyse.

De crisis heeft de keuzevrijheid van de consument vergroot en onverwachte verschuivingen in het consumentengedrag geïntroduceerd, signeleren de consultants: de kerstinkopen van dit jaar liggen al voor het oprapen. Koopjes zijn key in 2020.

Koopgedrag tijdens de pandemie
Zeggen dat dit kerstinkopenseizoen een tijd van ingrijpende verandering beslaat op het gebied van consumentengedrag (en dus marketing), zou een understatement zijn, aldus McKinsey. 'De pandemie van Covid-19 zet de detailhandel op zijn kop, in een mate die een jaar geleden onvoorstelbaar was. Om te helpen begrijpen wat dit allemaal betekent voor retailers, hebben we meer dan 3.500 shoppers in de feestdagen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China, Duitsland en Frankrijk ondervraagd. Meer dan 60 procent van de consumenten wereldwijd heeft zijn winkelgewoonten veranderd en is van plan hieraan vast te houden. E-commerce blijft groeien: 37 procent van de consumenten is van plan dit jaar meer online te winkelen. Omnichannel blijft echter het toverwoord voor deze feestdagen, aangezien consumenten op meerdere kanalen zoeken voor cadeau-inspiratie.'
(PvWK, bronnen: McKinsey en Retailradar)


Klik hier voor het rapport '2020 Holiday Season: Navigating shopper behaviors in the pandemic', gepresenteerd november 2020.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken