[McKinsey] Shoppers houden van Black Friday maar worden overspelig
- Food-en-retail
- 27 nov 2020 @ 09:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 27 nov 2020 @ 09:02
- Peter van Woensel Kooy
Consumenten zijn wereldwijd op zoek naar deals. Behalve Black Friday lenen ook Amazon Prime Day en Cyber Monday zich daarvoor. In China is Singles Day de populairste winkeldag. De pandemie baart koopjesjagers, stelt McKinsey in een internationale marktanalyse.
De crisis heeft de keuzevrijheid van de consument vergroot en onverwachte verschuivingen in het consumentengedrag geïntroduceerd, signeleren de consultants: de kerstinkopen van dit jaar liggen al voor het oprapen. Koopjes zijn key in 2020.
Koopgedrag tijdens de pandemie
Zeggen dat dit kerstinkopenseizoen een tijd van ingrijpende verandering beslaat op het gebied van consumentengedrag (en dus marketing), zou een understatement zijn, aldus McKinsey. 'De pandemie van Covid-19 zet de detailhandel op zijn kop, in een mate die een jaar geleden onvoorstelbaar was. Om te helpen begrijpen wat dit allemaal betekent voor retailers, hebben we meer dan 3.500 shoppers in de feestdagen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China, Duitsland en Frankrijk ondervraagd. Meer dan 60 procent van de consumenten wereldwijd heeft zijn winkelgewoonten veranderd en is van plan hieraan vast te houden. E-commerce blijft groeien: 37 procent van de consumenten is van plan dit jaar meer online te winkelen. Omnichannel blijft echter het toverwoord voor deze feestdagen, aangezien consumenten op meerdere kanalen zoeken voor cadeau-inspiratie.'
(PvWK, bronnen: McKinsey en Retailradar)
Klik hier voor het rapport '2020 Holiday Season: Navigating shopper behaviors in the pandemic', gepresenteerd november 2020.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Black Friday
- marketing
- consumenten
- marktanalyse
- deals
- McKinsey
- China
- populair
- Amazon Prime Day
- winkeldag
- Cyber Monday
- internationaal
- Singles Day
- wereldwijd
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes