Ikea neemt afscheid van catalogus
- Food-en-retail
- 7 dec 2020 @ 16:04
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Tijdschriften
- 7 dec 2020 @ 16:04
- Sjaak Hoogkamer
Ikea stopt na zeventig jaar met het maken van haar iconische catalogus. Voor het Zweedse woonwarenhuis was de catalogus een manier om mensen over de hele wereld te bereiken en te inspireren met nieuwe meubels en slimme tips voor in huis.
Het warenhuis wordt naar eigen zeggen steeds digitaler en omarmt nieuwe manieren om klanten te bereiken. Klantgedrag en de mediaconsumptie zijn veranderd en de catalogus werd steeds minder gebruikt. Als onderdeel van haar digitale transformatie werd besloten afscheid te nemen van de succesvolle catalogus.
In de afgelopen jaren heeft Ikea nieuwe formats en manieren getest om de catalogus te verspreiden.
Daarmee is een schat aan kennis en inzichten verzameld. In Nederland experimenteerde het bedrijf met een sterk verminderde oplage. Ondanks dat het tijd is om afscheid te nemen van de catalogus - een emotionele, maar ook rationele beslissing - kijkt Ikea uit naar de toekomst.
Digitale transformatie
Ikea speelt in op snelle veranderingen in de samenleving, zoals veranderend klantgedrag en mediagebruik. Vorig jaar steeg de online verkoop wereldwijd met 45 procent en werd ikea.com meer dan vier miljard keer bezocht. Ook verbeterde het bedrijf de digitale diensten en lanceerde het nieuwe apps voor een betere ervaring.
70 jaar catalogus, een terugblik
• In 1951 stelde Ingvar Kamprad, oprichter van Ikea, zelf de eerste catalogus samen en distribueerde 285.000 exemplaren.
• In 2000 was de catalogus voor het eerst beschikbaar in een gedrukte en digitale versie.
• In 2001 lanceerde het bedrijf voor het eerst in haar geschiedenis e-commerce in Zweden en Denemarken.
• Op het hoogtepunt van de catalogus in 2016 werden er 200 miljoen exemplaren, in 69 verschillende versies, 32 talen en naar meer dan 50 markten verspreid.
• Ikea introduceerde in Nederland in 2019 een luistercatalogus en werden woontips deze zomer gegeven door de Wandelende Catalogus.
• In de zomer van 2020 werd de laatste gedrukte en digitale IKEA catalogus gedistribueerd.
Als eerbetoon aan de catalogus verschijnt in het najaar van 2021 een boek vol met IKEA wooninspiratie en kennis.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- RMD24 Retailmedia De kunst is de rode draad te blijven zien
- [marketeer 202] Pauline Barendregt - creatief directeur bij...
- Verse groente en fruit centraal in campagne Aldi
- Verkoop Blokker van de baan
- Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof: 'Ik geloof in...
- Campagne voor nieuwe smaken Appelsientje
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- RMD24 Retailmedia De kunst is de... 17-05-2024
- [marketeer 203] Arina Abbring -... 17-05-2024
- Veloretti breidt netwerk aan... 16-05-2024
- Vrouwen spenderen veel meer aan... 16-05-2024
- Westland Salades maakt eerste TVC in... 15-05-2024
- Verse groente en fruit centraal in... 13-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing