Tikkie bestaat 5 jaar: 7 miljoen gebruikers en 10 miljard euro verder

Tikkie bestaat 5 jaar: 7 miljoen gebruikers en 10 miljard euro verder
  • Food-en-retail
  • 25 jun 2021 @ 10:50
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingKlantKassabon

Tikkie is jarig. Wat destijds een totaal nieuwe manier van betalen tussen mensen was, is vijf jaar later niet meer weg te denken. De vijfde verjaardag valt samen met twee mijlpalen. De Tikkie app heeft deze maand het aantal van 7 miljoen gebruikers bereikt.

De vijfde verjaardag valt samen met twee mijlpalen. De Tikkie app heeft deze maand het aantal van 7 miljoen gebruikers bereikt. Ook is deze maand het totaalbedrag van 10 miljard euro bereikt dat sinds de start via Tikkie is verrekend. Wie jarig is trakteert en daarom kunnen mensen vanaf vandaag twee weken lang een Verkade chocoladereep halen en het geld direct retour krijgen via Tikkie Terug. 

De ontwikkeling van Tikkie is razendsnel gegaan, memoreren de marketeers uit het Tikkie-team. Ze noemen wat cijfers. Binnen een jaar tijd, in 2017, waren er één miljoen gebruikers. In 2018 waren dit er al drie miljoen en deze maand is de grens van 7 miljoen gebruikers gepasseerd. De app blijft razend populair. Deze maand laat zelfs de grootste piek ooit zien: gemiddeld meer dan 370.000 betaalde Tikkies per dag.

Moreno Kensmil van Tikkie: 'We zochten ruim vijf jaar geleden naar een manier om het betalen tussen mensen onderling gemakkelijker én leuker te maken. Dat werd een steeds groter probleem, omdat steeds minder mensen cash op zak hadden of hun IBAN uit het hoofd wisten. Het gemak en de fun van Tikkie bleken een instant succes. Tikkie staat inmiddels zelfs als zelfstandig naamwoord in de Dikke van Dale. Inmiddels is er in totaal 10 miljard euro via Tikkie verrekend.'

Heropening terras zorgde voor recordaantal Tikkies
'Nu er 7 miljoen gebruikers zijn, is het niet gek dat er steeds meer records gebroken worden. Op het moment dat de terrassen in april heropenden, werd er een recordaantal van 416.000 Tikkies verwerkt. De drukste dag ooit.'

Nog een aantal andere opvallende feiten volgens Tikkie:

- De terugbetaalsnelheid via Tikkie is groot: 90% betaalt binnen een dag, 65% binnen het uur en 37% zelfs binnen 5 minuten.
- Het gemiddelde bedrag van een Tikkie is €37,70.
- De dag waarop de meeste Tikkies verstuurd en betaald worden is vrijdag
- De top 5 Tikkie omschrijvingen zijn horeca gerelateerd, zoals ‘eten’ of ‘lunch’. Of hebben te maken met het geven van cadeaus.
- Sinds 2020 worden er per maand gemiddeld meer dan 250.000 Tikkies per dag verstuurd. Vanaf april is dit gegroeid naar gemiddeld meer dan 300.000 Tikkies per dag.

Tikkie voor de zakelijke markt
Tikkie startte als betaalapp voor consumenten, maar is sinds september 2018 ook beschikbaar voor de zakelijke markt. Ook zakelijk moeten veel ondernemers vaak lang op betalingen wachten. Met Tikkie worden rekening veel sneller betaald. Inmiddels zijn er 14.000 zakelijke gebruikers geregistreerd. Zakelijke Tikkies worden door allerlei soorten bedrijven gebruikt: van de bakker op de hoek tot aan goede doelen en grote multinationals. In juni 2020 werd Tikkie Terug geïntroduceerd: een cashback functionaliteit waarmee gebruikers via de app gemakkelijk hun geld terug kunnen krijgen bij aankoop van een product. ‘Geld terug acties’ waren omslachtig en ouderwets, waarbij mensen bijvoorbeeld bonnen moesten insturen. Nu kan dit heel eenvoudig via de app en staat het geld binnen vijf seconden op de rekening. Na een pilot heeft Tikkie Terug inmiddels een vaste plek in de app.

Hierna kwam de horecapropositie Tikkie Check in augustus 2020, waarmee mensen aan tafel kunnen betalen via een QR-code. Ook hier is het doel om betalen te vergemakkelijken. Het is handig voor zowel de gasten, die niet meer hoeven te wachten op hun rekening, als de horecaondernemers zelf. Het scheelt hen veel tijd en een bijkomend voordeel is dat het voor de bediening makkelijker is om afstand van elkaar te houden.

Wie jarig is trakteert
Om de vijfde verjaardag te vieren, werkt Tikkie samen met Verkade. Elke Tikkie gebruiker kan vanaf vandaag een gratis Verkade chocoladereep (100-111 gram) krijgen door gebruik te maken van 'Tikkie Terug'. Ze kunnen het product kopen bij Albert Heijn, Jumbo of Shell en via de Tikkie app het geld terugkrijgen door de kassabon te scannen. Mensen hebben binnen vijf seconden het geld terug op de rekening, belooft Tikkie.
(PvWK)

 

Over Tikkie
'Met Tikkie stuur je eenvoudig betaalverzoeken via WhatsApp, Messenger, sms, QR-code etc. Tikkie is in 2016 geïntroduceerd en telt inmiddels meer dan 7 miljoen gebruikers. Het is een initiatief van ABN AMRO en gratis te gebruiken voor iedereen met een Nederlandse betaalrekening. Ook bedrijven kunnen bij Tikkie terecht om de applicatie te gebruiken op diverse manieren binnen hun eigen bedrijfsvoering. Kijk voor meer informatie op www.tikkie.me.'

(bron: ABN Amro)   
 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken