[update] Met uitgestelde beursgang wil Coolblue verdere groei financieren
- Food-en-retail
- 13 okt 2021 @ 11:40
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenOnline
- 13 okt 2021 @ 11:40
- Peter van Woensel Kooy
Coolblue gaat in oktober 2021 naar de Amsterdamse beurs, berichtten wij 6 oktober. De webshop verwacht 150 miljoen euro aan kapitaal op te halen, dat vooral gebruikt wordt om verdere uitbreiding te realiseren. [update] Via onderstaande video met 'disclaimert' kondigt oprichter Pieter Zwart nu uitstel aan.
Dat Coolblue naar de beurs wilde, was al even bekend. In februari kondigde het bedrijf al het voornemen aan om naar de beurs te gaan, maar echt haast had het Rotterdamse bedrijf daar niet mee. Zo werd al vrij snel duidelijk dat deze pas na de zomer zou plaatsvinden. Het merk kondigt nu aan deze maand nog naar Euronext Amsterdam te gaan. Daar worden nieuwe aandelen uitgegeven en zullen bestaande investeerders een deel van hun belang verzilveren, meldt MT-zustertitel Twinkle. Coolblue mikt erop dat 20 tot 30 procent van de aandelen vrij verhandelbaar is.
Groeien in Duitsland
'Uiteindelijk verwacht Coolblue 150 miljoen euro aan vers kapitaal op te halen. Dat geld wordt voor twee zaken ingezet. Enerzijds in het versterken van de kapitaalstructuur, Coolblue vindt dat nodig omdat het de afgelopen jaren forse investeringen deed. Daarnaast wordt het geld gebruikt om verdere groei te realiseren. Die groei ziet Coolblue vooral in de Duitse markt. Daar is het sinds ruim een jaar actief. Coolblue wil bij onze oosterburen meer investeren in winkels en depots. Daarnaast wil de runner-up van de Twinkle100 meer winkels gaan openen in Nederland en België, investeren in magazijnmechanisatie, en ziet het veel potentie in Home&Go, beter bekend als de Coolblue Thuiswerkwinkel.'
Coolblue is voor 50 procent in handen van oprichter en ceo Pieter Zwart, 49 procent is eigendom van investeerder HAL. De laatste 1 procent is onder andere in handen van cfo Daphne Smit. Pieter Zwart laat logischerwijs weten 'enorm trots' te zijn op de naderende beursgang: 'De volgende logische stap in de ontwikkeling van Coolblue. Ik heb heel veel zin om in de komende weken, samen met iedereen die erbij betrokken is, deze stap te gaan zetten.'
Halfjaarcijfers
Tegelijkertijd met de gewenste beursgang maakt Coolblue enkele cijfers over de eerste zes maanden van 2021 bekend. Dat is ongebruikelijk, aangezien het bedrijf normaal gesproken alleen jaarcijfers deelt in april. In het eerste halfjaar kwam de omzet van Coolblue neer op ruim 1,1 miljard euro, vorig jaar was dat nog 893 miljoen euro, becijfert Twinkle, bekend van de Twinkle 100 die binnenkort weer verschijnt. De Duitse markt is met een omzet van 28,3 miljoen euro nog maar een deel van Coolblue, maar daar ziet het bedrijf wel veel potentie in. Ook het brutoresultaat nam in het eerste halfjaar toen, naar 53,8 miljoen euro.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- HAL
- ceo
- beursgang
- investeerder
- cfo
- Daphne Smit
- webshop
- cashen
- Twinkle 100
- Pieter Zwart
- Coolblue
- online
- Home&Go
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers