[update] Met uitgestelde beursgang wil Coolblue verdere groei financieren

  • Food-en-retail
  • 13 okt 2021 @ 11:40
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnline

Coolblue gaat in oktober 2021 naar de Amsterdamse beurs, berichtten wij 6 oktober. De webshop verwacht 150 miljoen euro aan kapitaal op te halen, dat vooral gebruikt wordt om verdere uitbreiding te realiseren. [update] Via onderstaande video met 'disclaimert' kondigt oprichter Pieter Zwart nu uitstel aan.

Dat Coolblue naar de beurs wilde, was al even bekend. In februari kondigde het bedrijf al het voornemen aan om naar de beurs te gaan, maar echt haast had het Rotterdamse bedrijf daar niet mee. Zo werd al vrij snel duidelijk dat deze pas na de zomer zou plaatsvinden. Het merk kondigt nu aan deze maand nog naar Euronext Amsterdam te gaan. Daar worden nieuwe aandelen uitgegeven en zullen bestaande investeerders een deel van hun belang verzilveren, meldt MT-zustertitel Twinkle. Coolblue mikt erop dat 20 tot 30 procent van de aandelen vrij verhandelbaar is.

Groeien in Duitsland
'Uiteindelijk verwacht Coolblue 150 miljoen euro aan vers kapitaal op te halen. Dat geld wordt voor twee zaken ingezet. Enerzijds in het versterken van de kapitaalstructuur, Coolblue vindt dat nodig omdat het de afgelopen jaren forse investeringen deed. Daarnaast wordt het geld gebruikt om verdere groei te realiseren. Die groei ziet Coolblue vooral in de Duitse markt. Daar is het sinds ruim een jaar actief. Coolblue wil bij onze oosterburen meer investeren in winkels en depots. Daarnaast wil de runner-up van de Twinkle100 meer winkels gaan openen in Nederland en België, investeren in magazijnmechanisatie, en ziet het veel potentie in Home&Go, beter bekend als de Coolblue Thuiswerkwinkel.'

Coolblue is voor 50 procent in handen van oprichter en ceo Pieter Zwart, 49 procent is eigendom van investeerder HAL. De laatste 1 procent is onder andere in handen van cfo Daphne Smit. Pieter Zwart laat logischerwijs weten 'enorm trots' te zijn op de naderende beursgang: 'De volgende logische stap in de ontwikkeling van Coolblue. Ik heb heel veel zin om in de komende weken, samen met iedereen die erbij betrokken is, deze stap te gaan zetten.'

Halfjaarcijfers
Tegelijkertijd met de gewenste beursgang maakt Coolblue enkele cijfers over de eerste zes maanden van 2021 bekend. Dat is ongebruikelijk, aangezien het bedrijf normaal gesproken alleen jaarcijfers deelt in april. In het eerste halfjaar kwam de omzet van Coolblue neer op ruim 1,1 miljard euro, vorig jaar was dat nog 893 miljoen euro, becijfert Twinkle, bekend van de Twinkle 100 die binnenkort weer verschijnt. De Duitse markt is met een omzet van 28,3 miljoen euro nog maar een deel van Coolblue, maar daar ziet het bedrijf wel veel potentie in. Ook het brutoresultaat nam in het eerste halfjaar toen, naar 53,8 miljoen euro.



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken