Onderzoek Black Friday: meer uitgeven, verwachting lagere kortingen

Onderzoek Black Friday: meer uitgeven, verwachting lagere kortingen
  • Food-en-retail
  • 23 nov 2021 @ 08:43
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Uit grootschalig onderzoek van strategie adviesbureau Simon-Kucher & Partners onder 11.000 respondenten wereldwijd blijkt dat consumenten verwachten weer meer uit te gaan geven, ondanks dat ze wel lagere kortingen verwachten.

Uitgaves met Black Friday weer op weg terug naar pre-Corona niveau

Het gemiddelde budget is met ongeveer 10% gestegen naar € 222, ten opzichte van €204 vorig jaar. Hiermee is het budget weer op weg terug naar het niveau van voor de Corona pandemie, dat toen rond de € 240 lag.

Mark Helder, Director bij het adviesbureau: ‘Dit komt gedeeltelijk door een hersteld consumentenvertrouwen in de economie. Aan de andere kant zijn er ook gewoon weer meer mogelijkheden om te shoppen dan een jaar terug rond deze tijd.’ Deze beweging is door heel Europa te zien. Opvallend is dat de Scandinavische landen hier een uitzondering op zijn; consumenten in deze landen verwachten juist minder uit te gaan geven.

Consumenten anticiperen op lagere kortingen

Naast dat de verwachte budgetten iets gestegen zijn, gaan er ook meer consumenten überhaupt aankopen doen op Black Friday. In de leeftijdscategorie van 25 tot 40 jaar geeft zelfs vier op de vijf respondenten aan om aankopen gepland te hebben voor Black Friday.

Tegelijkertijd anticiperen consumenten wel minder te besparen op hun aankopen. Bijna 60% van de consumenten geeft aan te verwachten dat de kortingen lager zullen zijn dan in voorgaande jaren. Mark Helder: ‘Dit heeft voor een groot gedeelte te maken met de inflatie door de stijgende kostprijzen. Consumenten weten dat vrijwel alle producenten hier mee te maken hebben en dat er daardoor minder ruimte is voor diepe kortingen.’

We gaan weer de winkelstraat in

De meeste Nederlanders kopen hybride in; zij kopen bepaalde producten gericht online, maar gaan ook de winkelstraat in om spontane aankopen te doen. Slechts één op vijf respondenten die plannen Black Friday aankopen te doen geeft aan dat alleen online te gaan doen. ‘Retailers zullen daarom naar verwachting ook dit jaar Black Friday weer breder trekken over een langere periode, om consumenten te prikkelen met kortingen gedurende hun kerstinkopen in de stad,’ aldus Helder. 

Het ‘Global Black Friday Forecast’ onderzoek  is uitgevoerd door Simon-Kucher & Partners en Dynata in Oktober 2021. Meer dan 11.000 respndenten uit 17 landen (Amerika, België, Brazilië, China, Colombia, Denemarken, Duitsland, Groot-Brittanië, Italië, Mexico, Nederland, Noorwegen, Saoedi Arabië, Spanje, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten, Zweden) zijn ondervraagd over hun koopgedrag voor de aankomende kerstperiode. Het volledige onderzoeksrapport is beschikbaar op verzoek.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken