Picnic: vlees steeds minder populair

Picnic: vlees steeds minder populair
  • Food-en-retail
  • 5 jan 2022 @ 16:31
  • 13114 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Picnic onderzocht landelijk en regionaal welke boodschappen buiten de traditionele top drie van komkommers, halfvolle melk en bananen relatief gezien het meest in trek waren. In de Randstad kiest men voor wijn, groenten en fruit en relatief weinig vleesproducten.

Dat blijkt uit een analyse op basis van de bestelgegevens van ruim 800.000 huishoudens in 200 Nederlandse plaatsen.

Een Chardonnay uit het nieuwe wijnassortiment was de grootste stijger.

De grootste avocadoliefhebbers woonden afgelopen half jaar niet meer in Amsterdam, maar in ’t Gooi. In de oostelijke provincies Gelderland en Overijssel houden de Picnic-klanten er een meer traditioneel dieet op na: daar staan vlees en zuivel vaker en hoger in de lijst. Noord-Brabant levert een uiteenlopend beeld op met zowel een grote populariteit van groenten als ook redelijk wat vleesproducten in de toplijstjes. In Limburg valt een voorliefde voor koffiemelk op. In Leeuwarden, de eerste Picnic-stad in de drie noordelijke provincies, is het wc-papier vooral in trek.

De effecten van het winterweer waren dit najaar goed terug te zien: twee ingrediënten van snert (gedroogde spliterwten en Gelderse rookworst) staan op de lijst met snelste stijgers, net als halfvolle Chocomel.

 In de app kunnen klanten aangeven welk product zij missen in het assortiment. Als veel klanten dit doen wordt het product toegevoegd aan het assortiment. De meest gevraagde en dus toegevoegde producten waren Wasa knäckebröd gluten- & lactosevrij, Nescafé Dolce Gusto nesquik cups en bakbananen. Picnic ziet een steeds grotere vraag naar glutenvrije producten en producten uit exotische keukens.

De lijst van snelste stijgers werd dit half jaar aangevoerd door de Terre Forti Trebbiano Chardonnay, onderdeel van het nieuwe wijnassortiment van Picnic dat afgelopen jaar hoge ogen gooide in onder meer de Hamersma-wijngids. Van de dertig meest verkochte wijnen scoorde er geen enkele onder de 8- in de Hamersma. De Australische Wildflower Sauvignon Blanc werd het meest verkocht, gevolgd door de Peribáñez Verdejo en de Arnegui Rioja Joven Tempranillo, beide uit Spanje. Deze drie best verkochte wijnen werden in de Hamersma bekroond met respectievelijk een 8, een 8 en een 8+.

Het laatste half jaar ging de websuper van start in onder meer Doetinchem, Hoorn, Maastricht en Oss. Met de start in Leeuwarden, gevolgd door Drachten, deed Picnic ook zijn intrede in de noordelijke provincies. Voorbij de landsgrenzen groeide Picnic eveneens stevig door. Sinds de start in Valenciennes in 2021 is de onderneming actief in Frankrijk. In Duitsland, waar Picnic al wat langer bezorgt, groeide het klantenbestand als kool, naar ruim 300.000 klanten.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken