[onderzoek] Heinz: 'Barbecueseizoen is belangrijkste moment voor sausleveranciers'
- Food-en-retail
- 22 jul 2022 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KlantenMarketing
- 22 jul 2022 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Heinz deelt voor het eerst onderzoekcijfers* naar het sausgebruik in Nederland. Met onderzoeksbureau Ipsos ging het foodmerk op zoek naar het gedrag achter de verkoopcijfers van de saus. Wanneer en waarbij gebruiken we saus?
Eén ding is duidelijk, Nederlanders zijn stapelgek op saus, zo gek zelfs dat we inmiddels voor elk eetmoment gedurende de dag onze eigen favoriet hebben. Van ontbijt (16%) tot en met diner (39%), van borrelmoment (36%) tot en met BBQ (63%), saus is niet meer weg te denken op de eettafel. Nederland kan met recht een sausland genoemd worden en sausleveranciers spelen hier handig op in met steeds specifiekere saussmaken om tegemoet te komen aan de behoefte van de Nederlander om gerechten van meer smaak te voorzien.
'De Nederlander is steeds gevarieerder gaan eten. Waar je voorheen alleen een boterham of misschien een tosti bij de lunch op tafel zag staan, zien we dat nu afgewisseld worden met salades, poke bowls, luxe broodjes, burgers, taco’s of burritos', aldus Belén Llamazares Carballo, Marketing Manager Heinz Benelux.
Die gevarieerdere en veranderende eetgewoontes brengen flink wat sausgebruik met zich mee. 1 op de 4 Nederlanders gebruikt tegenwoordig saus om meer smaak toe te voegen aan de lunch. Maar ook bij het ontbijt (16%) of brunch (16%), het borrelmoment (36%), het diner (39%) of de BBQ (63%) zijn we gek op saus en hebben we behoefte onze eetmomenten naar een hoger smaakniveau te tillen. Opvallend volgens Heinz is dat de Nederlander op elk moment aan een andere saus de voorkeur geeft.
63% gebruikt saus bij BBQ
BBQ is hét saus-moment bij uitstek. Met het stijgen van de temperatuur, grijpt Nederland naast de BBQ-kolen óók massaal naar de sausfles. BBQ en sausgebruik zijn volgens Nederlanders onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar liefst 63% voegt een of meerdere sauzen toe aan het gerecht op zijn of haar bord. Satésaus (67%), knoflooksaus (59%), mayonaise (44%), barbecuesaus (41%) en cocktailsaus (31%) zijn de vijf populairste sauzen tijdens deze zomerse traditie.
'Het barbecueseizoen is al jaren hét belangrijkste moment voor sausleveranciers.Wanneer het kwik boven de 25 graden celsius stijgt, zien we direct een uplift in sausverkoop', zegt Belén Llamazares Carballo, Marketing Manager Heinz Benelux.
Niet alleen tijdens het zomerse barbecuemoment piekt het sausgebruik enorm. Rondom de gourmetset grijpt de Nederlander nog vaker naar de sausfles. 66% voorziet één of meerdere gerechten van één of meerdere sauzen, waarbij het voor elk gerecht een andere saus prefereert.
Elk gerecht een andere saus
Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlander op zoek gaat naar steeds specifiekere sauzen om thuis culinair te experimenteren of de smaak van een gerecht te verrijken. Mayonaise is op vier van de negen onderzochte momenten de populairste saus. We dopen onze aardappels of friet er maar wat graag in onder. Voor de brunch is het vooral ketchup die onze sandwiches of tosti’s meer ‘schwung’ geeft. En als we naar de borrel kijken dan gebruiken we mosterd, mayo, curry of chilisaus als spicy dip bij de bittergarnituur of het kaas & worst plankje. Sausproducenten spelen slim in op de steeds specifiekere sauswensen. Heinz introduceerde begin dit jaar specifieke sauzen voor bij de burger (Heinz Spicy Burger Sauce), worstjes (Heinz Tomato & Herb for Sausage), rundvlees (Heinz Sweet Garlic for Beef) én een Curry Mango saus die speciaal voor kipgerechten werd bedacht (Heinz Curry Mango for Chicken).
Kids gemakkelijker eten
Opvallend feitje uit het onderzoek, bij families met kinderen heeft de saus een duo-functie. De sauzen geven meer pit en smaak aan de kindvriendelijke gerechten en het laat de kinderen hierdoor juist gemakkelijker eten. De Nederlander lijkt overigens nog lang niet klaar met het aantal gevarieerde sauzen. 1 op de 5 geeft namelijk alsnog zijn eigen twist aan de saus door er kruiden als knoflook, kerrie of peterselie aan toe te voegen.
(PvWK, foto: Heinz)
*Heinz & Ipsos, 2021
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- barbecue
- insight
- trend
- sausverkoop
- Belén Llamazares Carballo
- Heinz Benelux.
- food
- onderzoek
- H.J. Heinz
- marketing
- uplift
- saus
- Marketing Manager
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers