[onderzoek] Heinz: 'Barbecueseizoen is belangrijkste moment voor sausleveranciers'
- Food-en-retail
- 22 jul 2022 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KlantenMarketing
- 22 jul 2022 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Heinz deelt voor het eerst onderzoekcijfers* naar het sausgebruik in Nederland. Met onderzoeksbureau Ipsos ging het foodmerk op zoek naar het gedrag achter de verkoopcijfers van de saus. Wanneer en waarbij gebruiken we saus?
Eén ding is duidelijk, Nederlanders zijn stapelgek op saus, zo gek zelfs dat we inmiddels voor elk eetmoment gedurende de dag onze eigen favoriet hebben. Van ontbijt (16%) tot en met diner (39%), van borrelmoment (36%) tot en met BBQ (63%), saus is niet meer weg te denken op de eettafel. Nederland kan met recht een sausland genoemd worden en sausleveranciers spelen hier handig op in met steeds specifiekere saussmaken om tegemoet te komen aan de behoefte van de Nederlander om gerechten van meer smaak te voorzien.
'De Nederlander is steeds gevarieerder gaan eten. Waar je voorheen alleen een boterham of misschien een tosti bij de lunch op tafel zag staan, zien we dat nu afgewisseld worden met salades, poke bowls, luxe broodjes, burgers, taco’s of burritos', aldus Belén Llamazares Carballo, Marketing Manager Heinz Benelux.
Die gevarieerdere en veranderende eetgewoontes brengen flink wat sausgebruik met zich mee. 1 op de 4 Nederlanders gebruikt tegenwoordig saus om meer smaak toe te voegen aan de lunch. Maar ook bij het ontbijt (16%) of brunch (16%), het borrelmoment (36%), het diner (39%) of de BBQ (63%) zijn we gek op saus en hebben we behoefte onze eetmomenten naar een hoger smaakniveau te tillen. Opvallend volgens Heinz is dat de Nederlander op elk moment aan een andere saus de voorkeur geeft.
63% gebruikt saus bij BBQ
BBQ is hét saus-moment bij uitstek. Met het stijgen van de temperatuur, grijpt Nederland naast de BBQ-kolen óók massaal naar de sausfles. BBQ en sausgebruik zijn volgens Nederlanders onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar liefst 63% voegt een of meerdere sauzen toe aan het gerecht op zijn of haar bord. Satésaus (67%), knoflooksaus (59%), mayonaise (44%), barbecuesaus (41%) en cocktailsaus (31%) zijn de vijf populairste sauzen tijdens deze zomerse traditie.
'Het barbecueseizoen is al jaren hét belangrijkste moment voor sausleveranciers.Wanneer het kwik boven de 25 graden celsius stijgt, zien we direct een uplift in sausverkoop', zegt Belén Llamazares Carballo, Marketing Manager Heinz Benelux.
Niet alleen tijdens het zomerse barbecuemoment piekt het sausgebruik enorm. Rondom de gourmetset grijpt de Nederlander nog vaker naar de sausfles. 66% voorziet één of meerdere gerechten van één of meerdere sauzen, waarbij het voor elk gerecht een andere saus prefereert.
Elk gerecht een andere saus
Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlander op zoek gaat naar steeds specifiekere sauzen om thuis culinair te experimenteren of de smaak van een gerecht te verrijken. Mayonaise is op vier van de negen onderzochte momenten de populairste saus. We dopen onze aardappels of friet er maar wat graag in onder. Voor de brunch is het vooral ketchup die onze sandwiches of tosti’s meer ‘schwung’ geeft. En als we naar de borrel kijken dan gebruiken we mosterd, mayo, curry of chilisaus als spicy dip bij de bittergarnituur of het kaas & worst plankje. Sausproducenten spelen slim in op de steeds specifiekere sauswensen. Heinz introduceerde begin dit jaar specifieke sauzen voor bij de burger (Heinz Spicy Burger Sauce), worstjes (Heinz Tomato & Herb for Sausage), rundvlees (Heinz Sweet Garlic for Beef) én een Curry Mango saus die speciaal voor kipgerechten werd bedacht (Heinz Curry Mango for Chicken).
Kids gemakkelijker eten
Opvallend feitje uit het onderzoek, bij families met kinderen heeft de saus een duo-functie. De sauzen geven meer pit en smaak aan de kindvriendelijke gerechten en het laat de kinderen hierdoor juist gemakkelijker eten. De Nederlander lijkt overigens nog lang niet klaar met het aantal gevarieerde sauzen. 1 op de 5 geeft namelijk alsnog zijn eigen twist aan de saus door er kruiden als knoflook, kerrie of peterselie aan toe te voegen.
(PvWK, foto: Heinz)
*Heinz & Ipsos, 2021
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- barbecue
- trend
- Marketing Manager
- marketing
- H.J. Heinz
- onderzoek
- saus
- Belén Llamazares Carballo
- sausverkoop
- insight
- uplift
- food
- Heinz Benelux.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes