Leg biologische producten bij elkaar en verkoop stijgt met 60 procent
- Food-en-retail
- 1 jul 2022 @ 08:42
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CampagnesOnderzoek
- 1 jul 2022 @ 08:42
- Peter van Woensel Kooy
Leg biologische groenten en fruit bij elkaar en de verkoop stijgt met 60%, dat blijkt uit een tienweekse pilot in twee supermarkten in Brabant. Voer voor slimme foodmarketeers dus.
Ondernemer en retail expert Bart Fischer presenteerde gistermiddag de resultaten van de nudging pilot op biologisch AGF in een filiaal van Jumbo en Plus. Diverse interventies werden getest, zoals meer schapruimte en communicatie bij het schap over smaak, biodiversiteit, bodem, bestrijdingsmiddelen. De pilot, een initiatief van BioNederland en het GroentenFruit Huis, dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’, waarbij de komende drie jaar wordt ingezet op nudging in de supermarkt. Op die manier worden consumenten gestimuleerd om vaker voor biologisch te kiezen.
De pilot diende voornamelijk als test voor de effectiviteit van interventies in de supermarkt voor het stimuleren van de verkoop van biologische producten. Bij twee filialen in Noord-Brabant van Jumbo en Plus vond gedurende 10 weken een pilot met gerichte interventies plaats. Met name extra schapruimte (ca 40% meer verkoop) en het bij elkaar leggen van biologische producten (60% meer verkoop) bleken zeer effectief. Ook communicatie voor het schap en in de winkel droegen bij aan een hogere verkoop (tot 14% meer). Uit een eerdere pilot met zuivel bleek al dat de verkoop van biologische melk met gemiddeld 47% steeg door kleine aanpassingen in het schap en communicatie op de winkelvloer.
Fischer leidde de pilot: ‘Door biologische producten bij elkaar te leggen, steeg de verkoop met 60%’. Interventies op schapruimte waren enorm succesvol, maar ook de rol van communicatie moet niet worden onderschat, die informeert consumenten waarom biologisch een goede keuze is.’
De inzichten uit de pilot worden meegenomen in de uitvoering van de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’, waarbij gedurende drie jaar wordt ingezet op nudging in zowel online als fysieke supermarkten. Door middel van nudging, ofwel subtiele aanpassingen in de winkelomgeving wordt de keuze voor biologisch gestimuleerd. Daarvoor is samenwerking met retail essentieel. Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding en initiatiefnemer van de campagne, wil graag met meer Retail partijen in gesprek omtrent de mogelijkheden.
'We kunnen er niet omheen dat interventies in de supermarkt extreem effectief zijn. We hebben dat duwtje op de winkelvloer dus blijkbaar nodig. Laten we er dan ook voor zorgen dat die er komen. Als we willen dat er meer biologisch verbouwd wordt in Nederland, zal ook de vraagzijde evenwichtig moeten groeien, daarvoor is samenwerking met retail essentieel', zegt Michaël Wilde, directeur van Bionext.
Het stimuleren van de verkoop van biologische producten moet bijdragen aan het doel van de Europese Green Deal, van gemiddeld 25% biologisch landbouwareaal in 2030. Het Nationaal Actieplan van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit dat in september komt, moet ervoor zorgen dat het huidige aandeel biologisch landbouwareaal van 4,6% in Nederland flink gaat groeien.
(PvWK | beeld: Yaroslav Shuraev / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- pilot
- Bionext
- retail expert
- Green Deal
- marketing
- AGF
- biologisch
- biologische producten
- Bart Fischer
- Europa
- Michaël Wilde
- verkoop
- nudging pilot
- Jumbo
- directeur
- Plus
- doel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management