Eerste Anne&Max Flagship Store van Nederland geopend in Haarlem

Eerste Anne&Max Flagship Store van Nederland geopend in Haarlem
  • Food-en-retail
  • 14 okt 2022 @ 15:21
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenFood

FreshFood Café Anne&Max opent de deuren van haar eerste Flagship Store in Nederland. De nieuwe locatie in Haarlem is de grootste, meest duurzame én slimste Anne&Max vestiging tot nu toe.

Met de verhuizing van de Zijlstraat naar de Grote Markt heeft de oudste Anne&Max, die in 2005 openging, plaatsgemaakt voor de ‘Anne&Max van de toekomst’. Hier helpt de zogeheten ‘droombar’ medewerkers om gasten zo efficiënt mogelijk te bedienen, staat duurzaam design centraal en is een cappuccino havermelk 5 cent goedkoper dan koemelk. De vestiging is speciaal ontworpen om gasten een onbezorgd moment van geluk te geven, van ontbijt tot borreltijd en met oog op de uitdagingen van de toekomst.

Oprichter Wobbe van Zoelen: 'Met een beetje pijn in mijn hart neem ik afscheid van de oudste Anne&Max, de locatie waar mijn droom 17 jaar geleden begon en waar ik de muren zelf nog heb geschilderd. Maar soms moet je dingen loslaten zodat er ruimte ontstaat voor iets nieuws. Ik kan niet wachten om met deze nieuwe locatie verder te bouwen aan mijn Anne&Max droom: uitgroeien tot een (inter)nationale keten van huiskamers die gedreven zijn op openheid, eerlijkheid, betrokkenheid, zorgzaamheid en respect.'

De nieuwe locatie is met 357m2 twee keer zo groot als de oude locatie in Haarlem. Het pand biedt ruimte voor nieuwe mogelijkheden. De kelder van het pand wordt ingezet voor onder andere koffietrainingen voor baristi. Er is ruimte voor voorleesmiddagen, evenementen, vergaderingen, filmavonden en de ruimte biedt een podium aan kunstenaars. Van Zoelen: 'Op deze manier willen we iets terug doen voor de buurt en bijdragen aan verbinding.'

Droombar
De nieuwe locatie beschikt over de zogeheten ‘droombar’: een bar die speciaal is ontworpen medewerkers zo efficiënt mogelijk medewerkers te ondersteunen bij de bediening van de gasten en het maken van mooie en ambachtelijke producten. Alle werkzaamheden die niet belangrijk zijn voor de gasten, kunnen zo door machines worden uitgevoerd om het werk te optimaliseren. Van Zoelen: 'We hebben nu een afwasrobot, een zelfbedieningszuil voor koffies to go en een verkoopkast met alle eigen Anne&Max producten.'

Muur van wijn- en bierflessen
De nieuwe Anne&Max locatie is wat betreft het design de meest duurzame vestiging tot nu toe. Van de oude locatie zijn meubelen hergebruikt en er zijn duurzame bouwmaterialen ingezet. Een voorbeeld is een die samen met Stonecycling is gecreëerd. De wand, bestaande uit wijn- en bierflessen, is gemaakt van 100% upcycled afval met een positieve CO₂-impact op onze aarde. Het duurzame design en de nieuwe voorzieningen moeten bijdragen aan de gehele, planeetaardige Anne&Max beleving.

Koffie met havermelk 5 cent goedkoper en duurzaam bier
Omdat Anne&Max sociaal rechtvaardig en ecologisch verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan, werkt het bedrijf enkel samen met partijen die zich hierbij aansluiten om zo gezamenlijk maatschappelijke betrokkenheid te stimuleren. Met de start van de wintermenukaart, zal Anne&Max havermelk schenken van het merk ROA. Havermelk is een van de meest milieuvriendelijke zuivelvervangers op de markt en genereert 80% minder uitstoot van broeikasgassen dan koemelk. Om gasten te verleiden tot het maken van een planeetaardige keuze, zal Anne&Max een koffie met havermelk 5 cent goedkoper maken dan die met koemelk.

Ook nieuw is de samenwerking met brouwerij Lowlander die tijdens de opening de klimaatpositieve Cool Earth Lager biertjes serveerde. Voor ieder verkocht biertje wordt een zeegrasplantje in het Waddengebied gepland door het Nederlandse project Zeegrasherstel. Zeegras slaat meer CO₂ op dan andere plantensoorten, versterkt de biodiversiteit en gaat kusterosie tegen. Van Zoelen: 'Door alleen met leveranciers samen te werken met dezelfde waarden wil Anne&Max ervoor zorgen dat alles wat goed smaakt, ook goed voelt.'
(PvWK)

Over Anne&Max
'Bij de huiskamers van Anne&Max kan je op ieder moment van de dag terecht om zorgeloos te komen genieten. Of je nou voor huisgemaakt ontbijt, lunch, high-tea of een kop koffie komt: je kan erop vertrouwen dat alles wat je ziet en proeft met zorg is uitgekozen. Al 17 jaar selecteert Anne&Max al haar producten volgens een planeet-aardige visie, waarin niets ten koste mag gaan van iets of iemand anders. Zo werken ze alleen samen met producenten die behoud van mens en natuur hoog in het vaandel hebben staan. Denk aan het produceren van (h)eerlijke ingrediënten, werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bomen planten om de CO2 voetafdruk zo laag mogelijk te houden. Zodat alles wat goed smaakt bij Anne&Max, ook goed voelt. Andere partners waarmee Anne&Max samenwerkt zijn afvalverwerker Seenons die koffiedrap gebruikt als grondstof voor oesterzwammen en PeelPioneers dat circulair olie wint uit sinaasappelschillen. Anne&Max verwerkt die olie dan weer in haar Muffins. Daarnaast heeft Anne&Max een direct trade met koffieboeren in Peru, een samenwerking met Natuurmonumenten en ondertussen al meer dan 30.000 tomaten gered door de samenwerking met The Ketchup Project. Ook werkt deze Anne&Max vestiging samen met Too Good To Go, om zo bij te dragen aan het tegen gaan van voedselverspilling.'

(bron: A&M)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken