TotalEnergies opent eerste franchiselocatie Eazie bij tankstation Den Ruygenhoek

TotalEnergies opent eerste franchiselocatie Eazie bij tankstation Den Ruygenhoek
  • Food-en-retail
  • 23 dec 2022 @ 16:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenFoodWinkelen

'Het drukste punt van Nederland is de beste plek om een samenwerking met Eazie als franchisepartner te doen slagen', zegt Alwin Kautz, manager Shop, Food & Services TotalEnergies Marketing Nederland. Vandaar de opening van de vestiging op tankstation Den Ruygenhoek West A4.

TotalEnergies wil naar eigen zeggen internationaal een leidende rol spelen in de energietransitie. Het merk investeert in nieuwe energieën met als doel om samen met de samenleving net zero in 2050 te zijn. Stations transformeren tot multi-energie locaties. Op het gebied van persoonlijke energie voor haar gasten werkt de totaalaanbieder op het gebied van mobiliteit met koplopers in food en services samen. Op één van de drukste snelweglocaties van Nederland wordt TotalEnergies Marketing Nederland nu 100% franchisenemer van het healthy food concept en familiebedrijf Eazie.

Den Ruygen Hoek West aan de A4 bij Hoofddorp, het paradepaardje van TotalEnergies in Nederland, is hiertoe uitgebreid met een vooral onder Gen Z en Millennials populaire restaurantketen met een aanbod van gezonde, ter plekke vers bereide maaltijden. De komst van Eazie is een bewijs dat tankstations de komende jaren steeds belangrijker worden als ontmoetingspunt en rustplaats voor reizigers.

Groeistrategie
Alwin Kautz, manager Shop, Food & Services TotalEnergies Marketing Nederland: 'Wij hebben de afgelopen jaren een groeistrategie ingezet voor ons fysieke netwerk in Nederland. We zijn nu met meer dan 400 locaties aanwezig op alle belangrijke verkeersassen langs drukke knooppunten. Den Ruygen Hoek ligt aan de A4 richting Den Haag met een verkeersintensiteit van 200.000 auto’s per dag. Het ligt als onderdeel van het Europese hoofdwegennet op een punt waar mensen vaak om verschillende redenen willen stoppen. We bouwen hier verder aan onze gastbeleving met EV-laadfaciliteiten onder de luifel. Die groei geeft direct weer wat de ambitie van het bedrijf is, want naast een landelijk dekkend netwerk van servicestations werkt TotalEnergies ook aan een landelijk dekkend netwerk van laadpunten. Dat is het bruggetje naar de wijze waarop wij naar de ontwikkeling van servicestations kijken. Naast het aanbod van fossiele brandstoffen en nieuwe energieën zoals EV/CNG/LNG/Waterstof zijn activiteiten in en rondom de shop enorm belangrijk. Naast foodservice en carwash staan ook de toiletten volop in de schijnwerpers. Met de implementatie van het One Hundred restrooms concept wordt het naar het toilet gaan bij TotalEnergies een belevenis. Deze locatie ligt vlakbij luchthaven Schiphol en trekt heel veel buitenlandse bezoekers. We willen ook op de vraag van die groep consumenten inspelen.'

Extra aanbod
Alwin Kautz: 'Wij willen van onze servicestations aangename plekken maken met een innovatief aanbod dat in de behoefte van iedere gast voorziet. We zijn gewend uit te gaan van onze eigen kracht met ons prijswinnende foodserviceconcept Café Bonjour. Zo biedt de bakery onder meer verse broodjes, barista koffie, warme snacks, uitsmijters, frites en burgers. We willen onze gasten ook ’s middags een reden geven om bij ons te blijven eten. Vanaf twee uur ’s middags, wanneer er gigantisch veel mensen binnenkomen, merken we een dip in de verkoop. We willen ook een optie bieden voor iedereen die onderweg een gezonde keuze wil maken. Duurzaam en een verantwoord assortiment is iets wat we nastreven. We slaan om die reden de handen ineen met partners, die passen bij ons DNA en aanvullend zijn op ons eigen foodservice-aanbod. In Nederland hebben we voor onze shops nog niet eerder met een franchiseconstructie gewerkt. Ook niet met een formule die vanwege de naamsbekendheid en populariteit zelfstandig publiek trekt naar onze servicestations. Den Ruygen Hoek bij de A4 is veruit de beste plek waar een samenwerking met Eazie als franchisegever zou moeten kunnen slagen.'

Matchmaking
Het Amsterdamse bureau Sandenburg-DST, dat zowel voor eazie als TotalEnergies Marketing Nederland werkt in een jarenlange relatie, heeft beide partijen bij elkaar gebracht. CEO Markus Konings was de matchmaker: “Zowel TotalEnergies als eazie werken aan een duurzame toekomst. Door deze twee sterke partijen te verbinden kunnen we bijdragen aan een transitie binnen de out-of-home markt langs de weg, waarbij we samen laten zien dat ook een gezond aanbod succesvol kan zijn.” Sandenburg-DST heeft op het gebied van concept en design een bijdrage geleverd aan de vernieuwing van het servicestation en shop bij Den Ruygen Hoek.

Bedrijfsculturen
Rob Wolfs, directeur Eazie: 'Toen wij een jaar geleden de eerste gesprekken voerden, was er gelijk een goede klik. TotalEnergies is bezig met een transitie die hen in staat stelt om op een gemakkelijke manier de gast gezond eten aan te bieden in een snelle omgeving. Wij willen mensen het makkelijk maken om gezond te kunnen eten. Deze visies op gastbeleving passen bij elkaar. We maken beiden ook gebruik van Too Good To Go, zodat we ook op deze locatie samen voedselverspilling kunnen tegengaan.'

Shunli Huang, oprichter/founder van Eazie: 'Mensen hebben vanuit hun persoonlijke wensen en levensstijl behoefte aan eten op maat. Wij willen niet belerend zijn, maar grote groepen gasten aanspreken met betaalbare maaltijden. We voelen ons echt een partner van TotalEnergies. Dit servicestation wordt een bestemming voor mensen die wellicht ook voor eazie komen, en voor onze trouwe klanten die een volgende keer hier gaan laden of tanken.'

Rob Wolfs: “We hebben veel vertrouwen in deze samenwerking. Als dit goed loopt gaan we als eazie meer van deze locaties bij TotalEnergies starten. We hebben in de Randstad al veel restaurants in steden, dus mensen uit de regio zullen ons concept onmiddellijk herkennen. Het is wel zo dat je op een snelweglocatie niet alles kunt doen. We zijn heel blij met het gebruik van het iconische servicehuisje van medewerkers op de forecourt van het station. Dat is een communicatief herkenningspunt voor Eazie.”

Verschillende doelgroepen
Kenmerkend voor de shop aan de A4 is volgens de initiatoren het afrekeneiland dat in het midden van de shop staat. Je krijgt daardoor twee zones qua looplijnen in de winkel. Bij binnenkomst rechts het vertrouwde traditionele aanbod met de bakery en de toiletruimtes. De gast die bij de entree links afslaat, ontdekt niet alleen de counter van eazie, maar ook een nieuw luxe koffieconcept van TotalEnergies met een focus op beleving, waar Sandenburg-DST ook voor heeft getekend.

Maaike Baltussen, category manager food service: 'Het is een barista corner met een La Marzocco piston koffiemachine en koffiebonen van Pelican Rouge. We spelen in op de vraag naar alternatieve melksoorten in combinatie met een luxe assortiment zoetigheden met wat Hollandse items. Hier kun je als gast blijven genieten en even tot rust komen. We maken daarmee een duidelijk onderscheid met de self-serving koffiemachines van Illy die tegen de achterwand blijven voor mensen die door willen. Voor deze doelgroep presenteren we in de centraal geplaatste koeling in de winkel ook vers bereide poké bowls van Eazie naast onze grab & go sandwiches.'

Rob Wolfs: 'Zo maken we als eazie echt integraal onderdeel uit van het hele servicestation met verschillende verse gemaksproducten. De consument die niet wil wachten op zijn bestelling, betaalt nog steeds een eazie prijs voor een gezonde poké bowl uit de koeling. Voor mensen met meer tijd wordt aan de Eazie balie het eten binnen vier tot zeven minuten geserveerd. Je kunt het aan één van de statafels opeten of meenemen, want het blijft 40 minuten warm. Als iemand via onze app op kantoor bestelt, kan hij het hier onderweg ophalen en thuis opeten.”

Over belangstelling bij automobilisten maakt eazie zich geen zorgen: Wolfs: 'We brengen de behoefte vooraf in kaart, dat faciliteren wij door er als eazie op in te haken. We zien al dat er door consumenten veel meer thuis healthy food on the go ofwel gemaksmaaltijden op maat worden gegeten. Gezond en gemak spelen een steeds grotere rol. We zijn razend benieuwd wat dit betekent in een out of home to go omgeving als een tankstation.'

Marketing en promotie
Alle registers worden opengetrokken om van de samenwerking een succes te maken. Maaike Baltussen: 'We hebben het initiatief intern opgezet om een promotieprogramma aan te bieden aan leden van ons Club TotalEnergies spaarsysteem en aan tankkaarthouders. Daar kunnen we heel gericht op sturen. We zijn een mailing aan het voorbereiden waarin eazie wordt meegenomen.” Collega Alwin Kautz is zich bewust van de noviteit die bij deze samenwerking komt kijken: “Digitaal bestellen en afhalen bij een servicestation is voor ons nieuw. Als je dat combineert met een gezamenlijke marketingkracht en onze beide loyaliteitsystemen op elkaar afstemt, heb je goud in handen.'

Alwin Kautz: 'De mensen van eazie kunnen het bezorggebied op andere locaties vergroten, doordat TotalEnergies ook servicelocaties heeft aan randen van steden.'

Wolfs, vooruitblikkend: 'We hebben de ambitie om ook op andere locaties van TotalEnergies actief te zijn. Eén ding is zeker: we zitten in een groeimarkt. Het voordeel van dat je met elkaar iets nieuws start, is dat je flexibel kunt inspelen op de behoefte van de reiziger.'
(PvWK, foto's: Sjoerd van der Hucht Fotografie)


Groepsfoto van het betrokken team TotalEnergies/Eazie/Sandenburg-DST, met v.l.n.r.: Shunli Huang, Shengli Huang en Rob Wolfs (Eazie Services), Maaike Baltussen (TotalEnergies Marketing Nederland), Markus Konings en Ilse de Lange – van Eijk (Sandenburg-DST) en Alwin Kautz (TotalEnergies Marketing Nederland)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken