Nieuw fenomeen: de TikTokrij

Nieuw fenomeen: de TikTokrij
  • Food-en-retail
  • 18 apr 2023 @ 10:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MediastrategieBranding

Overlast door TikTokrijen van tientallen meters in de 9 Straatjes in Amsterdam, meldden de stadsmedia rond Pasen: ‘Dit is krankzinnig’. Wat is een TikTokrij en wat heb je er mogelijk aan?

'Een uur in de rij staan voor een frietzaak of koekjeswinkel vanwege een video op TikTok. Het klinkt misschien gek, maar toeristen doen het volop in Amsterdam. Om de rijen in goede banen te leiden, zijn er soms zelfs "rijmanagers" nodig. De zogenoemde "TikTokrijen" leiden dus tot overlast, maar zijn tegelijk een goudmijn voor ondernemers', rapporteert recent NOS nieuws in dit bericht. Dan is een trend aan. Eerder via de socials, zoals oerbron TikTok en later via Het Parool rukte de 'TikTokrij' al op. Nu is het al een kandidaat voor 'Woord van het Jaar 2023'. Bekijk hier een aantal voorbeelden van TikTok-tenten in de hoofdstad. Ze zijn te tellen op twee handen maar o wee als je er als toerist niet bent geweest: FOMO!

Imitatiegedrag lijkt veilig
De stadskrant wijst op een sociaalpsychologisch fenomeen dat ‘de beschrijvende norm’ heet. Dit zou wel eens de verklaring kunnen zijn van de TikTokrij, zegt Paul van Lange, hoogleraar sociale psychologie aan de Vrije Universiteit. 'Wanneer je ziet dat veel mensen ergens aandacht aan besteden, trekt dat ook jouw aandacht. Het gedrag van anderen geeft jou informatie die jouw eigen gedrag weer beïnvloedt. Een lange rij is een goed voorbeeld van hoe zo’n "beschrijvende norm" effect heeft op jouw gedrag als consument. Als jij langs een lange rij loopt geeft jou dat heel concrete informatie. Het wekt meteen je nieuwsgierigheid, want op zo’n moment spreekt de massa op een heel concreet niveau: daar is iets bijzonders. Zeker als je wat minder vertrouwd bent in de omgeving, sta je open voor dit soort informatie. Je leert meer over je omgeving en hoe jij je daarin moet gedragen als je ergens nieuw bent', citeert Het Parool de wetenschapper.

TikTok-marketing
Dat niet iedereen te spreken is over de 'TikTok-rijen', laat Lony Scharenborg, winkelgebiedmanager van de Negen Straatjes in Amsterdam, waar veel van de rijen staan weten aan de NOS. 'Aan de ene kant is het fijn dat sommige zaken succesvol zijn. Aan de andere kant veroorzaakt het veel overlast voor ondernemers in de nabijheid. Het is heel dubbel.' Zo moet een populaire patatzaak beveiligers inzetten en zwerfafval prikken vanwege de dagelijkse lange rijen. Als remedie opperen geplaagde Amsterdammers het inzetten van lokale influencers die andere, (nog) minder drukke locaties promoten. Feit is nu wel dat TikTok als marketinginstrument blijkbaar kan werken. Bekijk hier het filmpje met wachtenden.
(PvWK, bronnen: TikTok, Parool en NOS | screenshot: NOS)

Lees ook: Waarom Amsterdam vol staat met TikTok-rijen

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken