Op wereldreis met whisky

Op wereldreis met whisky
  • Food-en-retail
  • 29 sep 2023 @ 08:07
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Drankproducent Diageo heeft de ‘Spirited Xchange’, een serie speciale Schotse whisky’s, editie 2023, onthuld.

Hoewel het gaat om Schotse whisky’s neemt de collectie je mee op wereldreis door de illustraties op het verpakkingsmateriaal, gecreëerd door kunstenaars. De illustraties fungeren als visuele tasting notes die het verhaal en de smaakervaring van iedere single malt whisky uit de collectie overbrengen. In de Special Releases 2023-collectie ‘Spirited Xchange’ komen verschillende landen en culturen samen. De vaten en afwerkingen doen de lokale whiskyexpertise van ieder land eer aan. Daarnaast is de collectie dit jaar ook gebaseerd op een verscheidenheid aan rijpingsjaren en kenmerken van andere gedistilleerde dranken. 

De serie levenswater (Aqua Vitae -> Usquebauch -> Whisky volgens sommige taalkundigen, die al dan niet al wat geproefd hebben) is samengesteld door meesterblender Dr. Stuart Morrison met als doel om nieuwe, diepere en complexere smaken te creëren. Volgens Morrison is het samenbrengen van verschillende whiskyculturen de sleutel tot onontdekte smaken gebleken: ‘Voor mij gaat Spirited Xchange over het identificeren en vieren van ideeën, smaken en aroma's die ons dagelijks omringen en onze nieuwsgierigheid aanwakkeren. Door te experimenteren met oude en nieuwe soorten vaten uit verschillende culturen, waaronder verschillende wijnvaten en vaten van lokale gedistilleerde dranken, zijn we op acht unieke whisky’s gekomen.’ Sláinte!

De collectie bestaat onder andere uit:
• Lagavulin’s ‘The Ink of Legends’, afgewerkt in verschillende Don Julio Añejo-tequilavaten, eert de oude kunst van tatoeages en rokerigheid van Lagavulin.
• Singleton’s ‘The Silken Gown', afgewerkt in Franse Chardonnay de Bourgogne  eikenhouten vaten, met een zijden jurk illustratie die de smaak tot leven brengt.
• Talisker’s ‘The Wild Explorador’, afgewerkt in een combinatie van witte, tawny en ruby portvaten, viert de zee, verbeeld door een Portugees schip.
• Glenkinchie’s 27 jaar oude ‘The Floral Treasure’, een van de langst gerijpte bottelingen tot nu toe.
• Roseisle’s eerste toevoeging aan de Special Releases-collectie ooit, met zijn eerste openbare release: ‘The Origami Kite’.

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken