Albert Heijn distribueert emissievrij in 4 grote steden

Albert Heijn distribueert emissievrij in 4 grote steden
  • Food-en-retail
  • 31 okt 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOWinkelenDistributie

Albert Heijn heeft als klimaatdoel een uitstootvrije keten ('Netto 0') in 2050. De eigen bedrijfsvoering bestaand uit winkels, distributiecentra en kantoren is sinds 2021 al volledig klimaatneutraal, vooral gerealiseerd door de overstap naar 100% Hollandse windenergie.

Om de uitstoot in de toeleveringsketen te reduceren zet Albert Heijn met zijn transportpartners continu vervolgstappen. Zo is het transport in het centrum van Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht voor het einde van het jaar 100% emissievrij.

'De meeste uitstoot vindt in de keten plaats. In 2022 scherpten we onze ambitie aan: we willen de uitstoot van broeikasgassen in de productieketen met 45% verminderen tussen 2018 en 2030, met als ultieme doel een uitstootvrije keten in 2050. Wij richten ons op acht specifieke onderwerpen waar wij als Albert Heijn invloed kunnen uitoefenen op het reduceren van CO2-uitstoot. Denk aan: duurzamer assortiment, recyclebare verpakkingen, tegengaan van voedselverspilling en transport. Samen met vervoerspartners gaan wij voor volledig emissievrij transport. Wij blijven innoveren om dit te realiseren', aldus Sonja Boelhouwer, directeur omnichannel operatie bij Albert Heijn. 

Emissievrij bevoorraden en bezorgen 
In het centrum van Den Haag en Rotterdam is de thuisbezorging van boodschappen en de bevoorrading van de winkels al 100% elektrisch. Nu volgen het centrum van Amsterdam en Utrecht en in 2024 volgen nog meer binnensteden. Voor klanten en omwonenden betekent dit: stiller en schoner vervoer in hun omgeving. Hiermee loopt Albert Heijn voorop ten opzichte van de emissievrije zones die in deze steden vanaf 2025 verplicht zijn. En het past binnen de ambitie van het bedrijf om in 2030 45% minder broeikasgassen uit te stoten ten opzichte van 2018 en 'Netto 0' in 2050. 

Snellaadpleinen 
Per dag bevoorraadt Albert Heijn al 150 winkels elektrisch, dat zijn er eind 2023 ruim 200 en worden er steeds meer. Daarom is er flink geïnvesteerd in snellaadpleinen. Eind 2022 werd in Pijnacker al één van de grootste snellaadpleinen voor elektrische vrachtwagens van Nederland in gebruik genomen. Voor de emissievrije bevoorrading van de winkels in de regio's Zaandam, Utrecht en Amsterdam is een tweede laadplein op het distributiecentrum in Zaandam geplaatst. Met de inmiddels bijna 20 snelladers die daar staan, kunnen meer dan 40 elektrische vrachtwagens alle winkels in deze regio's emissievrij bevoorraden.  

Om ervoor te zorgen dat er in Amsterdam zoveel mogelijk elektrisch gereden kan worden, staat er een derde laadplein bij het Home Shop Center in Amsterdam. Hier worden de meer dan 60 elektrische bezorgauto's die in Amsterdam rijden, geladen. Ook staat er een grote opslagbatterij die helpt bij het oplossen van de extra stroomvraag.  

Laadplekken voor klanten 
Om het voor klanten makkelijker te maken om met duurzaam vervoer naar de winkel te komen, naast uiteraard fietsen of lopen, komen er bij Albert Heijn-winkels laadplekken. Albert Heijn en Eneco eMobility hebben sinds vorig jaar een samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg van elektrische laadpalen. Deze energie is volledig duurzame stroom afkomstig van Hollandse windenergie. De elektrische laadplekken worden geplaatst bij de winkels van Albert Heijn in Borculo, Ede, Eindhoven, Tilburg en Nijmegen. Albert Heijn blijft het aantal laadpalen de komende jaren uitbreiden. 
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken