[onderzoek] Nederlandse consumenten positief over Nutri-Score op producten
![[onderzoek] Nederlandse consumenten positief over Nutri-Score op producten](/food-en-retail/nieuws/2023/10/nederlandse-consumenten-positief-over-nutriscore-op-producten/Nutri-score-Universiteit-Utrecht.jpg)
- Food-en-retail
- 18 okt 2023 @ 07:29
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 18 okt 2023 @ 07:29
- Michiel van Zaane
Vanaf 2024 komt de zogenaamde Nutri-Score op voedingsproducten in Nederland te staan. Uit onderzoek van econoom Martijn Huysmans van de Universiteit Utrecht blijkt dat 90% van de Nederlandse consumenten de score kent en dat zo’n 70% voorstander van invoering is.
Deze scores (van groene A tot en met rode E) geven een visuele indicatie van de gezondheidswaarde van producten. De Europese commissie wil de scores graag in de hele EU invoeren. De Nutri-Score moet bijdragen aan gezondere keuzes van consumenten en gezondere producten van fabrikanten. Toch is het laatste woord er nog niet over gezegd. Er is verzet vanuit landen met unieke streekproducten die veel vet, suiker of zout bevatten. Bovendien kunnen fabrikanten de samenstelling van hun producten ‘herformuleren’ zodat ze op papier gezonder lijken, maar dat niet zijn.
De Nutri-Score is nog niet officieel ingevoerd in Nederland, maar al wel op verschillende producten afgebeeld. Uit een representatieve enquête blijkt dat 70% van de Nederlandse consumenten er voorstander van is. Maar passen zij er ook hun gedrag op aan? ‘Een deel van de mensen geeft aan die score mee te nemen in hun afwegingen en in dezelfde categorie verder te zoeken, eventueel zelfs meer te willen betalen voor een product met een betere score’, aldus Martijn Huysmans van de Utrecht University School of Economics (U.S.E.).
Streekproducten
‘De Europese Commissie wilde de Nutri-Score eigenlijk eind 2023 eigenlijk al in de hele Europese unie invoeren maar veel landen waren het daar niet mee eens. Zo is Italië er bijvoorbeeld sterk op tegen, vooral omdat veel van hun bekende streekproducten (Gorgonzola en Parmaham bijvoorbeeld) dan waarschijnlijk een slechte score krijgen, vanwege het vet- en zoutgehalte’ zegt Huysmans.
‘Geheel onbewerkte producten zoals groente en fruit hebben Nutri-Score A. Daarvan zouden mensen sowieso meer moeten eten. Daar zou een btw-verlaging op die producten ook bij kunnen helpen. De combinatie van een prijsmaatregel en een voorlichtingsmaatregel kan elkaar misschien versterken’ volgens Huysmans.
Bron: Universiteit Utrecht.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management