[onderzoek] Nederlandse consumenten positief over Nutri-Score op producten

[onderzoek] Nederlandse consumenten positief over Nutri-Score op producten
  • Food-en-retail
  • 18 okt 2023 @ 07:29
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Vanaf 2024 komt de zogenaamde Nutri-Score op voedingsproducten in Nederland te staan. Uit onderzoek van econoom Martijn Huysmans van de Universiteit Utrecht blijkt dat 90% van de Nederlandse consumenten de score kent en dat zo’n 70% voorstander van invoering is.

Deze scores (van groene A tot en met rode E) geven een visuele indicatie van de gezondheidswaarde van producten. De Europese commissie wil de scores graag in de hele EU invoeren. De Nutri-Score moet bijdragen aan gezondere keuzes van consumenten en gezondere producten van fabrikanten. Toch is het laatste woord er nog niet over gezegd. Er is verzet vanuit landen met unieke streekproducten die veel vet, suiker of zout bevatten. Bovendien kunnen fabrikanten de samenstelling van hun producten ‘herformuleren’ zodat ze op papier gezonder lijken, maar dat niet zijn.

De Nutri-Score is nog niet officieel ingevoerd in Nederland, maar al wel op verschillende producten afgebeeld. Uit een representatieve enquête blijkt dat 70% van de Nederlandse consumenten er voorstander van is. Maar passen zij er ook hun gedrag op aan? ‘Een deel van de mensen geeft aan die score mee te nemen in hun afwegingen en in dezelfde categorie verder te zoeken, eventueel zelfs meer te willen betalen voor een product met een betere score’, aldus Martijn Huysmans van de Utrecht University School of Economics (U.S.E.).

Streekproducten
‘De Europese Commissie wilde de Nutri-Score eigenlijk eind 2023 eigenlijk al in de hele Europese unie invoeren maar veel landen waren het daar niet mee eens. Zo is Italië er bijvoorbeeld sterk op tegen, vooral omdat veel van hun bekende streekproducten (Gorgonzola en Parmaham bijvoorbeeld) dan waarschijnlijk een slechte score krijgen, vanwege het vet- en zoutgehalte’ zegt Huysmans.

‘Geheel onbewerkte producten zoals groente en fruit hebben Nutri-Score A. Daarvan zouden mensen sowieso meer moeten eten. Daar zou een btw-verlaging op die producten ook bij kunnen helpen. De combinatie van een prijsmaatregel en een voorlichtingsmaatregel kan elkaar misschien versterken’ volgens Huysmans.

Bron: Universiteit Utrecht.

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken